Hej Hej, Det är första gången jag gör det här. Jag har några frågor, jag vill ta bort de gamla tapeterna och måla väggarna helt. Jag började med en liten del av tapeten och som bilden visar är jag osäker på om den röda rutan 1. är tapet eller inte, ska jag ta bort det också? Om jag tar bort det så börjar träet under att dyka upp och det är väldigt mjukt med lite träfiberstruktur inte lika slät som plywood. hur ska jag gå tillväga och vad som skulle vara de korrekta stegen för att bli av med alla tapeter och sedan måla det ordentligt. Jag tror att jag måste putsa väggen också.
Tack så mycket!
Tack så mycket!
Kan du inte bara lägga ny tapet, även det kräver ju en hel del grundjobb men jämfört med att måla är det lätt. Numera funderar vi inte ens på att måla, det är för jobbigt och ser ofta inge vidare ut heller.
Du har några alternativ.
Antingen ta bort allt och fixa till det som är bakom tretexen tex med ny gipsi eller putsa.
Sätta gipsi
Måla som det är.
att ta bort tapeten och lämna tretexen är inte görbart på ett vettigt sätt då ytan blir mjuk.
tänk på att tretexen isolerar både mot ljud och värme/kyla så du vill kanske ha den kvar?
Antingen ta bort allt och fixa till det som är bakom tretexen tex med ny gipsi eller putsa.
Sätta gipsi
Måla som det är.
att ta bort tapeten och lämna tretexen är inte görbart på ett vettigt sätt då ytan blir mjuk.
tänk på att tretexen isolerar både mot ljud och värme/kyla så du vill kanske ha den kvar?
Kolla på renoveringstapet. Jämnar ut mindre ojämnheter och man kan måla eller tapetsera på. Har provat det i två rum med bra resultat. Blir ju inte lika superslätt som gips men duger gott och mindre arbete än att byta treetexen mot gips eller att sätta renoveringsgips.
Hur kan du säga att det är lättare å tapetetsera än måla? Skriv inte saker du inte har koll på, amatör. Klankar du ner på målade väggar bör du se över ditt arbete.....V Ville_Vessla skrev:
Är det tretex, eller en annan typ av skivmaterial så är det enklast att skruva på gips ovanpå allt. Att riva tapet och få till en bra grund, är allt för lång tid och energi. Att få till en bra grund att måla på när man river tapeter är nästa, bara nästa omöjligt.
Nja, alltså det är ju otvetydigt så att målning framhäver underlaget och lite tvärtom är det med tapet, det döljer mera ett inte så bra underlag. Så visst har Ville_Vessla en poäng, du uttrycker dig alltför kategoriskt.Malaren666 skrev:
Varför skulle du vela slita ner en gammal men ok tapet som katastrof i flera lager sen måla rätt på utan nån form av underarbete? Hobbysar.....K Kurtivan skrev:
Bästa svaret
K Kewal Shaholia skrev:Hej Hej, Det är första gången jag gör det här. Jag har några frågor, jag vill ta bort de gamla tapeterna och måla väggarna helt. Jag började med en liten del av tapeten och som bilden visar är jag osäker på om den röda rutan 1. är tapet eller inte, ska jag ta bort det också? Om jag tar bort det så börjar träet under att dyka upp och det är väldigt mjukt med lite träfiberstruktur inte lika slät som plywood. hur ska jag gå tillväga och vad som skulle vara de korrekta stegen för att bli av med alla tapeter och sedan måla det ordentligt. Jag tror att jag måste putsa väggen också.
Tack så mycket!
Du har några olika möjligheter:
- Fortsätta att ta ner tapetresterna till tretex överallt sedan jämna till med spackel och sätta upp renoveringstapet. Det är slitsamt jobb men kan underlättas med en tapetborttagare (ångmaskin)
- Ta inte ner mer tapet utan spackla jämnt nu. Sätt sedan upp renoveringstapet. Risken här kan vara att det blir bubblor när du sätter upp tapet pga underlaget.
- Sätt upp renoveringsgips utan att pilla mer med tapeten. När gips är uppe behöver du spackla gipsskarvat och över skruvhuvud. Därefter tapet och måla på tapeten.
Finns säkert något alternativ till men…..
Behöver man tapet att måla? Kan man inte måla utan tapet ? Det är bara som jag gillar inte när tapet har kanten som kommer ut mellan två tapet.mathiash77 skrev:Du har några olika möjligheter:
- Fortsätta att ta ner tapetresterna till tretex överallt sedan jämna till med spackel och sätta upp renoveringstapet. Det är slitsamt jobb men kan underlättas med en tapetborttagare (ångmaskin)
- Ta inte ner mer tapet utan spackla jämnt nu. Sätt sedan upp renoveringstapet. Risken här kan vara att det blir bubblor när du sätter upp tapet pga underlaget.
- Sätt upp renoveringsgips utan att pilla mer med tapeten. När gips är uppe behöver du spackla gipsskarvat och över skruvhuvud. Därefter tapet och måla på tapeten.
Finns säkert något alternativ till men…..
Ett annat alternativ är att riva det som sitter löst, måla med Beckers tapetgrund och sedan bredspackla. Tapetgrunden ”klistrar” fast restrerande tapet och den fluffiga ytan på tretexen som har kommit fram så att det går att spackla och måla på det.
Det behöver inte tapetseras innan du målar på gips. Men du behöver spackla skarvarna med remsor. Det går att spackla nuvarande tapeter också och slipa så att du får det slätt utan synliga skarvar. För egen del skulle jag antingen spackla och måla det som nu är eller riva ner treetexen och sätta gipsskivor.K Kewal Shaholia skrev: