Hej nybliven husägare, köket ska bli större så totalt sett ska 3 väggar bort varav ena flyttas.

Först ut är en garderob länga mellan sovrum1,sovrum 2 för att sätta upp en ny vägg med garderober längs hela väggen i sov2.

Har rivit ut garderober på båda sidor och nu tapeter men så kommer innerväggen och det verkar vara ren trä. Byggde man innerväggar med rena träplank 1961 eller kan denna vara bärande? Känns väldigt rejält gjort ut annars.

Ska upp på vinden när jag får fatt på en stege och kolla men just denna vägg trodde jag skulle vara säker att riva ner.

Senare skall vägg i kök mot sov1 bort samt väggen mott hallen sov1 blir alltså kök.

Bifogar en ritning..

• Renovering av vägg med synlig trästruktur efter att gipsskivor tagits bort under husrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av en vägg där tapeten är avriven och avslöjar träplankor under, antydan om väggstruktur från 1961.
    Skapa konto
  • Suddig bild av en ritning för en bostadsplan med markerade rum och mått noteringar.
    Skapa konto
  • Bottenvåningsritning med mått på rum i en bostad, planerad renovering synlig, från Myresjöhus.
    Skapa konto
Jag är ingen expert på Myresjöhus från 1961, men det är säkert ett elementbyggt hus. Därav följer säkert en del ovanliga lösningar. I princip tror jag att den vägg som följer taknocken är bärande. Tvärväggarna bör gå att ta ner. Jag uppmanar dock till största försiktighet. Försök att lista ut hur varje vägg är byggd och infogad innan du börjar riva.30 cm är en vanlig elementbredd.

• Gilla
Whitehorse
  • Laddar…
Den vägg om går igen centrum är bärande för takstolarna, samt den svarta till höger vid trappen, i övrigt alla väggar som sitter längs med takstolarna är lösa delar som sats på plats. Ingen EL-ritning så det kan finnas en hel del EL som kommer från taket ner i väggarna och brukar ställa till det lite, för att få ordning på den. Sen har du ett väldigt flakt tak oh då är det viktigt med att stolarna bärs upp på ett bra sätt.

• Gilla
Whitehorse
  • Laddar…
Tack för svar ska försöka få hit någon som kan kolla, speciellt då mitten väggen ska bort nästan hela och den är säkert bärande. Lilla garderobväggen ska jag börja ta bort lite försiktigt nu. Har hittat flera ritningar m.m som verkar stämma hyfsat .

Om det står B--> mot en vägg kan det syfta på att den är bärande? Måste ragga upp en snickare för bärande vågar jag inte ge mig på.

• Ritning av bottenplan för hus med markerad bärande vägg anmärkt med "B" i en forumdiskussion om renovering.
    Skapa konto
  • Byggplan med rumsmarkeringar och eventuellt bärande vägg angiven med "B", användare funderar på renovering.
    Skapa konto
  • Ritningar på en byggnad med markeringar för bärverk, inklusive en fasadvy och sektion med dimensioner och materialbeteckningar.
    Skapa konto
  • Träbjälkar i tak struktur med isoleringsmaterial, potentiell bärande vägg indikation.
    Skapa konto
En pil och en bokstav, t.ex. B, refererar till en sektionsritning genom den byggnadsdelen. Vindsfotot antyder att huset har fackverkstakstolar. I så fall är inga innerväggar bärande. Ta gärna något bättre foto från vinden.

J justusandersson skrev:
En pil och en bokstav, t.ex. B, refererar till en sektionsritning genom den byggnadsdelen. Vindsfotot antyder att huset har fackverkstakstolar. I så fall är inga innerväggar bärande. Ta gärna något bättre foto från vinden.

Okej tack fick höra något annat av en "snickare" ska försöka ta mig upp i morgon och flytta på lite isolering osv är tyvärr lite krångligt att ta sig upp just nu och går bara att krypa , bifogar bef bilder. Ser likadant ut över hela taket så långt jag kunde se

• Takisolering med träbjälkar och kryputrymme, viss isolering har sjunkit och behöver justeras.
    Skapa konto
  • Osuurt bilde av vind isolering och träkonstruktion, svårtillgängligt utrymme med kraftig blurrighet.
    Skapa konto
  • Takvindrumsbild visar isolering och träbjälkar i kryputrymme.
    Skapa konto
Ett utvändigt foto av taket kan vara väldigt upplysande också. De flest "snickare" brukar sakna kompetens att avgöra den typen av frågor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.