Hej
Jag ska ta bort ett element i matrummet för att sätta dit skåp istället.
Tänkte då kolla om man bara skruvar bort elementet och sätter kablarna i sockerbitar för att sedan sätta upp skåpen eller måste man göra något speciellt med kablarna eller täcka uttaget med nått speciellt?
Och får man ta bort ett element själv (försäkrings fråga)

Med vänlig hälsning bullerberga

Är elementet anslutet med stickpropp eller kommer trådarna ut från väggen?
Du får gärna beskriva hur det ser ut.

Sätt ihop kablarna med lämpligt material, typ wago, u-båt, sockerbit, torix...
sen behövs ett doslock för att täcka hålet om det är en infälld installation, sen kan du ställa dit skåp på plats.

Är det fast monterat skåp måste du göra hål i ryggen så du kan komma åt kopplingspunkten, man får inte bygga in något.

Tack för era svar.
Det sitter en plåt låda bakom elementet och bakom det vet jag inte om det är ett hål där kablarna kommer ut har inte rivit nått en.
med andra ord inte stickpropp.
Om det bara sticker ut kablar ur väggen finns det då någon dosa man kan sätta dit där man sätter fast kablarna i?
//bullerberga

Är det bara rör som sticker ut ur väggen så sätt en vanlig utanpåliggande kopplingsdosa, alternativet är att öppna upp väggen och skarva rören och dra i nya ledningar (som inte behöver skarvas).

Jag hoppar på tråden eftersom jag också ska ta bort ett el-element där kablar kommer ut ur väggen. Jag undrar om man kan sätta ett utanpåliggande vägguttag istället för en kopplingsdosa?

Rooney skrev:
Jag hoppar på tråden eftersom jag också ska ta bort ett el-element där kablar kommer ut ur väggen. Jag undrar om man kan sätta ett utanpåliggande vägguttag istället för en kopplingsdosa?
Fördel om det är 230V.

Tack för ditt snabba svar.
Vad kan nackdelen vara menar du om man sätter dit ett vanligt vägguttag istället?

Han menar att det kan vara ett 400V element och då har du nog ingen nolla där, alltså går det inte att sätta ett vägguttag.

Sedan är det osannolikt att denna värmegrupp matar enbart detta el-element. Det skulle då blir en blandning av elradiatorer och uttag på den gruppen vilket inte är lämpligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.