Har en knapp i trapphuset en nedanför trappan och en längre bort. Den längre bort vill jag ha bort helt.

Ska någon av de tre bryggas för att resten ska funka?
Öppen ljusknapp utan täckplatta i en vit vägg med synliga kablar och kopplingar inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av öppen ljusknapp med exponerade ledningar och anslutningar i en vägginstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska du döda hela hålet där brytaren sitter , det beror lite på det, den som syns kan vara den vita som går till lampan ( tändtråd ) och bör den andra ha en svart på L eller P , fas in. då ska det kopplas om i en dosa som finns i en vägg/ under lampa i taket.

Okej jag tänkte om det gick och ta bort knappen och i princip sätta ett täcklock över. Men är det så pass struligt att jag behöver ringa en elektriker så får knappen sitta kvar 😀

Ja, om du kopplar ihop den vita med en av de blå och isolerar den andra så kommer det högst sannolikt att fungera. Brytaren växlar mellan att koppla den vita till en av de blå.

Edit: Ett doslock på den höjden ska inte gå att lossa utan verktyg.

Okej tack. Ska fundera närmare hur jag ska göra. Tänkte sånt doslock med två skruvar.
Den kommer i princip byggas in.

J jonaslatt skrev:
Okej tack. Ska fundera närmare hur jag ska göra. Tänkte sånt doslock med två skruvar.
Den kommer i princip byggas in.
Ska du bygga in dosan så bör du även rycka ur trådarna ur röret, och koppla om lite i den dosa där trådarna kommer ifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.