Jag har rivit bort vinylgolv i min lägenhet och under detta så ligger det en svart hinna kvar som luktar tjära och klibbar. Behöver man ta bort detta innan man lägger ett nytt klickvinyl eller parkett? Det jag är orolig för är ju om doften kommer tränga sig igenom på ett annat sätt än förut när det låg en plastmatta som kapslade in allt.
Har något stött på liknande?
Sett att vissa har rekommenderat att slipa?
Tjära användes ju som gamla tiders fuktspärr.
Jag har sett det i gamla våtrum. Möjligen är det det?
Kolla vad tillverkaren av det nya golvet anser.
Står det inte i läggningsanvisningarna, så har de flesta en produktsupport man kan kontakta.
Jag har sett det i gamla våtrum. Möjligen är det det?
Kolla vad tillverkaren av det nya golvet anser.
Står det inte i läggningsanvisningarna, så har de flesta en produktsupport man kan kontakta.
Tack för tipset det ska jag göra när jag hittat golv.GoForIt skrev:
Hade en tanke om att kanske lägga täckplast under för att stänga bort tjära också 🤔
Granne under. Varma golv. Inga temperaturomslag.Tomture61 skrev:
Jag tänkte att en plast skulle imitera funktionen som vinylmattan hade innan. Kapsla in .. det är ju ett ytterst tunt skikt bara. Tror i det här fallet det är rester från limningen i mattan och ingenting som är påfört i fukthänsyn.
Har du tagit prover om asbest? Ser ut som svartlim..Betongkepsen skrev:
Jag har rivit bort vinylgolv i min lägenhet och under detta så ligger det en svart hinna kvar som luktar tjära och klibbar. Behöver man ta bort detta innan man lägger ett nytt klickvinyl eller parkett? Det jag är orolig för är ju om doften kommer tränga sig igenom på ett annat sätt än förut när det låg en plastmatta som kapslade in allt.
Så blev det. Framsteg efter en dags nötande.Viktor.J skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ta bort oanvänd dosa eller låta vara kvar och tapetsera över?
El -
Ta bort ”vassgips” och lägga ny gips eller lappa och laga befintlig?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan vi ta bort räcket? Eller har det någon bärande funktion?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ta bort tegel eller laga?
Fasad -
Mexitegel inomhus - ta bort eller regla ny vägg utanpå?
Byggmaterial & Byggteknik