2 772 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Ta bort eller behålla gammal halm (Trägnagare)
Jag har en ekonomibyggnad vars ovanvåning är täckt med mycket halm, som legat där kanske 20år. Byggnaden är stor och står kall. Ovanvåningen är välventilerad då panelen har springor mellan brädorna.
Första våningens träbalkar är drabbade av trägnagare. Trots besprutning så kvarstår problemet.
Jag uppmanades förändra klimatet, exempelvis luftpump.
Men jag har läst delade meningar om halm, vissa säger detta skyddar mot trädgnagare, andra säger att de har motsatt erfarenhet.
Vad tror ni är bäst för byggnaden, spara eller ta bort gammal halm?
Första våningens träbalkar är drabbade av trägnagare. Trots besprutning så kvarstår problemet.
Jag uppmanades förändra klimatet, exempelvis luftpump.
Men jag har läst delade meningar om halm, vissa säger detta skyddar mot trädgnagare, andra säger att de har motsatt erfarenhet.
Vad tror ni är bäst för byggnaden, spara eller ta bort gammal halm?
Det är nog strimmig trägnagare du har i bjälkarna. Finns i alla gamla ladugårdar som står ouppvärmda. Halmen gör nog varken till eller ifrån, men skulle jag gissa kanske halmen håller en viss mängd fukt som gynnar trägnagarna. Hade varit skillnad om byggnaden var uppvärmd.
Bärigheten i bjälkarna brukar inte påverkas nämnvärt av strimmig trägnagare.
Bärigheten i bjälkarna brukar inte påverkas nämnvärt av strimmig trägnagare.
Kan inte tänka mig att halmen gör ngn som helst skillnad, mer än att ge ett lite drägligare klimat i undervåningen.
Som nämndes så är det fukten i virket som är avgörande, och alla ouppvärmda byggnader har tillräcklig fukthalt i virket för att trägnagarna ska trivas.
Det är bara att gilla läget, och skulle du detektera bärighetsproblem så är det bara att byta skadat virke mot mindre skadat. (Tänker inte säga nytt eftersom det i allmänhet är odugligare än det gamla gnagarskadade. Iaf är det min erfarenhet.)
Har du husbock så kan åtgärder vara nödvändiga.
Som nämndes så är det fukten i virket som är avgörande, och alla ouppvärmda byggnader har tillräcklig fukthalt i virket för att trägnagarna ska trivas.
Det är bara att gilla läget, och skulle du detektera bärighetsproblem så är det bara att byta skadat virke mot mindre skadat. (Tänker inte säga nytt eftersom det i allmänhet är odugligare än det gamla gnagarskadade. Iaf är det min erfarenhet.)
Har du husbock så kan åtgärder vara nödvändiga.
Det är så gott som alltid mer eller mindre röta i gamla fähus av trä. Fukten från djuren gjorde skada. I synnerhet i nedersta stocken och i mellantaket. Sedan så brukar trämaskarna flytta in i det ruttna träet och med tiden blir det som knäckebröd.
Det torkar säkert upp en del om du kastar ut halmen och det kan ju hjälpa.
Det torkar säkert upp en del om du kastar ut halmen och det kan ju hjälpa.
Klicka här för att svara