Tjena,

Jag och frugan har köpt hus och planeringen har börjat. Hus byggt '58, tillbyggd del sen '76.

Jag har två frågor gällande bärighet i väggar.
Vid röd markering sitter det idag en dubbeldörr, som vi vill bli av med och samtidigt gärna bli av med dörrkarmen. Till frågan - dörrkarmen lär väl knappast vara bärande?

Vid blå markering vill vi gärna slå upp väggen mellan matplats och sovrum för att utöka köket. Matsals, sov och klädvårdsdelen är ett utbygge. Att väggen vi vill riva ner antar jag inte är bärande, men är väggen vid kyl och frys som tillhört "originalhuset" det - tror ni? Sagd vägg bör vara avväxlad med tanke på att det är öppet i övrigt?

Några tips?

• Planritning av ett hus med inritade ombyggnadsplaner: en röd cirkel markerar en dubbeldörr i hallen och en blå cirkel markerar en vägg mellan matplats och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Blå: Gamla ytterväggar är vanligen bärande. Ta in en byggkonstruktör som kan kolla upp konstruktionen och avgöra vad som går att göra till en rimlig kostnad.

Det är öppningar som avväxlas och inte väggar. Kvarvarande väggar används ofta som stöd för avväxlingens balk.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.