Husägare
· Ulricehamn
· 5 inlägg
Tjena,
Jag och frugan har köpt hus och planeringen har börjat. Hus byggt '58, tillbyggd del sen '76.
Jag har två frågor gällande bärighet i väggar.
Vid röd markering sitter det idag en dubbeldörr, som vi vill bli av med och samtidigt gärna bli av med dörrkarmen. Till frågan - dörrkarmen lär väl knappast vara bärande?
Vid blå markering vill vi gärna slå upp väggen mellan matplats och sovrum för att utöka köket. Matsals, sov och klädvårdsdelen är ett utbygge. Att väggen vi vill riva ner antar jag inte är bärande, men är väggen vid kyl och frys som tillhört "originalhuset" det - tror ni? Sagd vägg bör vara avväxlad med tanke på att det är öppet i övrigt?
Några tips?
Jag och frugan har köpt hus och planeringen har börjat. Hus byggt '58, tillbyggd del sen '76.
Jag har två frågor gällande bärighet i väggar.
Vid röd markering sitter det idag en dubbeldörr, som vi vill bli av med och samtidigt gärna bli av med dörrkarmen. Till frågan - dörrkarmen lär väl knappast vara bärande?
Vid blå markering vill vi gärna slå upp väggen mellan matplats och sovrum för att utöka köket. Matsals, sov och klädvårdsdelen är ett utbygge. Att väggen vi vill riva ner antar jag inte är bärande, men är väggen vid kyl och frys som tillhört "originalhuset" det - tror ni? Sagd vägg bör vara avväxlad med tanke på att det är öppet i övrigt?
Några tips?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Blå: Gamla ytterväggar är vanligen bärande. Ta in en byggkonstruktör som kan kolla upp konstruktionen och avgöra vad som går att göra till en rimlig kostnad.
Det är öppningar som avväxlas och inte väggar. Kvarvarande väggar används ofta som stöd för avväxlingens balk.
Det är öppningar som avväxlas och inte väggar. Kvarvarande väggar används ofta som stöd för avväxlingens balk.
Husägare
· Ulricehamn
· 5 inlägg
Tack för svar!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tagit bort dörrkarm - hur snygga till?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vågar jag ta bort dörrkarm i källaren?
Fönster & Dörrar -
Oväntad hög kostnadsförslag på borttagning av dörrkarm.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Kan jag ta bort dörrkarm i källare?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vågar jag ta bort dörrkarmen i källaren eller kan det vara bärande?
Byggmaterial & Byggteknik