Från dina bilder ser det ju ganska sprickvänligt ut, så ett par justa borr och kilar som du slår in "mellan lagren" bör räcka för att knäcka loss rejäla stycken. Du kan sen välja om du vill dela dem mer innan bortforsling eller om du känner dig onödigt stark.

Glöm inte att posta efter-bilderna här!

• Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Fan vilken fin uppslutning och massa fina råd och "hejja dunkningar" det uppskattas som fan. Återkommer med hur jag går tillväga när det bär av :)

Viktor.J Viktor.J skrev:
Tack för inputen, jag följer ditt källarprojekt så dina erfarenheter väger tungt :)

Citerar er båda:

Jag hade tänkte en borrhamarere i stil med Bosch GBh 5-40, prestandamässigt är det samma storlek som Julas "stora borrhammare". Jag räknar med att jag kommer att;
  • borra hål i berg för att spräcka berg (kil, snigeldynamit, bila etc.)
  • borra hål i berg för stolpskor för altan
  • borra hål i berg för att fästa staketstolpar
  • Dessutom har jag en gammal källare där jag antagligen kommer bila bort golvet i omgångar. Det är oarmerad krigsbetong (1945) så den borde inte vara så hård.
Så jag hade tänkt ha en "kvalitets borrhamare" som både borrar och bilar.

Bilningshammaren från Jula verkade ju väldigt prisvärd, inte sett den innan. Den kan ju vara ett alternativ till just bilningen av berget och ev. källargolv. Men då saknar jag ändå en fläskig borrhammare. Visserligen så är det många som gillar julas Borrhammrae. Priset för dom båda är som en Bosch borrhammare. Men OM, den skulle pajja så kommer jag ångra att jag inte köpte en "redig" på direkten. Det är ju kul att spara pengar men också ha riktiga grejer. :)
Japp jag har en Bosch professioneln5-40 och den fungerar utmärkt men priset om du jämför med julas kan du köpa 3st borrhammare.Men bila bort måste du nog upp till runt 20J och är tveksam om boschen klarar det men på ditt berg kanske det fungerar. Har en större borrhammare som är på 18J men och en ren bilkmaskin på 19J men jag har provat bilat bort berg men inte lyckats något vidare.Som du märker har jag gjort en riktigt resa och alltid lätt att vara efterklok men har säkert lagt ut 20-30 tusen på maskiner och borrar/kilar.boschen har annars gått utmärkt men kostar en slant och tänker du på framtida jobb så är det inget att tveka på och jag köpte min för 7700 rea så du får väl ha lite koll.Och tänk på det här att borra är tråkigt så man gärna borra så snabbt som möjligt och Biltemas hammar borr 24mm slår andra borrar jag testat med hästlängder och billiga är dom mot andra borrar.

S schlump skrev:
Och en varning som gäller iallafall Biltemas maskin är att den inte har något slirkoppling så om borret nyper finns en "viss" risk att man kommer få ont i minst någon kroppsdel när maskinen snor runt som en karusell på tivoli.

Häng inte på borren, maskinen ska göra jobbet.
Hehe min större borrhammare är på 18J Kina maskin går bra men ingen slirkoppling så jag har farit runt några gånger uppe på berget och borrar 30mm-35mm hål så här haft några blåmärken på benen.Har redan bytt kolen på den.:surprised:

Viktor.J Viktor.J skrev:
Tack, ett bra tipps som kan vara intressant att testa. får dock välja mina tillfällen väl i så fall så det kommer bli blött ute och då jag bor i tätbebyggt område hade jag nog inte vågat elda under natten :)
Nej det räcker med någon timme för att få tillräcklig värme, kommer störa betydligt mindre än att borra massa hål.

• Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
T trcjesa skrev:
Nej det räcker med någon timme för att få tillräcklig värme, kommer störa betydligt mindre än att borra massa hål.
Coolt ! är väldigt sugen på att testa på något sätt

Jag har bestämt mig för att inte köra Jula/BILTEMA borrhammaren. Jag har läst bra och jag har läst dåligt. Tänker mig därför gå upp en prisklass till typ 5000-6000kr för borrhammare. Och hyra en dedikerad bilmaskin om det krävs för berget. Tänker att borrhammaren kommer gå ”då och då” under en lång tidsperiod. Men bilning i mer intensiva perioder. Dessutom är bilmaskin billigare att hyra och dyrare att köpa

är det någon som har tankar kring modell ?
Bosch GBH 5-40 går att köpa på amazon för 4900kr. Finns billigare begagnade.
Finns också ganska ofta begagnade Makita Hr, tex Makita HR4011C, HR4511C etc. Vågar man köpa begagnat ? tänker att dom kan få en del stryk/slitage.

Ska man köpa nytt är egentligen bara boschen i rätt prisklass, makita 4013c efter. Det enda test jag läst (amerikanskt) var Boschen inte ”bäst” i något moment. Makitan vann, men i Europa verkar boschen vara populär, men svårt att hitta en utförlig recension. Ska man lägga ett par tusen vill man ju ha ”bästa möjliga för priset”.

Hej,

Lägger in några bilder med mitt "projekt". Det har blivit ca 1,5m3 som jag har tagit bort.
Tänkte likadant: hyra kommer kosta mer än köpa och det skulle bli så med tanke att allt tog ca 3 veckor att genomföra.
Jag började med ngn grön SDS borrhammare men köpte en blå GBH 3-28 dagen efter.
Jag kanske borde ha köpt GBH 4-32 (fortfarande SDS plus) men inte 5-40 (SDS Max dvs mycket dyrare borr).
Jag borrade med Hörnbachs Aspen 2-blads borrar 18x210mm och förborrade med 12x210mm. Sprutade på vatten nästan hela tiden och klarade ca 200 hål med 3 st borr (första 12mm smälte efter några hål utan vatten).
Testade 4-blads borr men det funkade sämre (jag tror tack slagkraften i Joule delad på större yta - mindre punkttryck).
Jag köpte mina kilar (20mm) hos stenvaruhuset (bor nära Göteborg). De är billiga och bra. Testade med dyrare - presterade sämre.
Jag testade med 20mm borr - sämre effekt.
Jag testade med grannens borrhammare från Jula i 5kg klassen - tog 4-5 gånger längre tid att borra och mer vibration trots vibrationsdämpning.

Tips!
Leta efter spår (lager) i graniten. Spräcker du tvärs alla lager - mycket jobb, lite effekt men ibland ett måste ändå.
Kör med flera kilar i linje och borra djupt.
Tryck inte när du borrar.
Tänk på var du vill expandera och lägg alla kilar längs borrlinjen.
Du klarar dig med en 1kg hammare men en tyngre slägga kan vara bra att ha.
Resorb och kall Falcon är bra att ha när solen lyser på.

• Stor sten med borrade hål och verktyg som kil och hammare för borttagning på gräsplätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spräckt granitblock i en trädgård med arbetsredskap och leksaker i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Stor hög av bortsprängda granitblock från ett byggprojekt, med verktyg och leksaksbil i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En utgrävd grop på ca 1,5 kubikmeter med avlägsnat berg och lera, intill redskap och material för fortsatt arbete.
    Skapa konto
  • Gilla
HasseTeknik och 4 till
  • Laddar…
M mbo2019 skrev:
Hej,

Lägger in några bilder med mitt "projekt". Det har blivit ca 1,5m3 som jag har tagit bort.
Tänkte likadant: hyra kommer kosta mer än köpa och det skulle bli så med tanke att allt tog ca 3 veckor att genomföra.
Jag började med ngn grön SDS borrhammare men köpte en blå GBH 3-28 dagen efter.
Jag kanske borde ha köpt GBH 4-32 (fortfarande SDS plus) men inte 5-40 (SDS Max dvs mycket dyrare borr).
Jag borrade med Hörnbachs Aspen 2-blads borrar 18x210mm och förborrade med 12x210mm. Sprutade på vatten nästan hela tiden och klarade ca 200 hål med 3 st borr (första 12mm smälte efter några hål utan vatten).
Testade 4-blads borr men det funkade sämre (jag tror tack slagkraften i Joule delad på större yta - mindre punkttryck).
Jag köpte mina kilar (20mm) hos stenvaruhuset (bor nära Göteborg). De är billiga och bra. Testade med dyrare - presterade sämre.
Jag testade med 20mm borr - sämre effekt.
Jag testade med grannens borrhammare från Jula i 5kg klassen - tog 4-5 gånger längre tid att borra och mer vibration trots vibrationsdämpning.

Tips!
Leta efter spår (lager) i graniten. Spräcker du tvärs alla lager - mycket jobb, lite effekt men ibland ett måste ändå.
Kör med flera kilar i linje och borra djupt.
Tryck inte när du borrar.
Tänk på var du vill expandera och lägg alla kilar längs borrlinjen.
Du klarar dig med en 1kg hammare men en tyngre slägga kan vara bra att ha.
Resorb och kall Falcon är bra att ha när solen lyser på.
haha snyggt och tack för tipsen ! Menar du att du borrade 18mm hål men använde 20mm kilar ?

Tror voltaren för ryggen kan vara på sin plats också

Kan glädjande informera om att jag nu väntar på paket,

- Bosch GBH 5-40 DCE, flång ny. 4000kr. Kändes som en bra affär håller den 10 år så blir den billig
- ett sett med 5 spräckkilar á 20mm från HME Tools
- drar till BILTEMA och köper 20mm borr och spetmejsel

tanken är att börja med borr och kil samt bilningen på denna. Märker jag att bilningen funkar bättre så hyr jag nog en rejäl bilmaskin.

återkommer

Viktor.J Viktor.J skrev:
haha snyggt och tack för tipsen ! Menar du att du borrade 18mm hål men använde 20mm kilar ?

Tror voltaren för ryggen kan vara på sin plats också
Japp 18mm borr för 20mm kilar.

Ryggen har klarat sig bra men leder i fingrarna krävde 2-veckors kur med ipren.

gbh 5-40 för 4000 är en bra deal. Var nånstans?

M mbo2019 skrev:
Japp 18mm borr för 20mm kilar.

Ryggen har klarat sig bra men leder i fingrarna krävde 2-veckors kur med ipren.

gbh 5-40 för 4000 är en bra deal. Var nånstans?
pga vibrationerna eller ? fick du ner kilarna tillräckligt långt då ? som jag förstår det så kan man använda ett mindre borr om killarna kommer ner tillräckligt långt så de inte börjar tryckas uppåt istället

det var på tradera, oanvänd med kvitto. Annars finns dom faktiskt på amazon för strax under 5k, Bauhaus och hornbasch för strax under 6.

Viktor.J Viktor.J skrev:
pga vibrationerna eller ? fick du ner kilarna tillräckligt långt då ? som jag förstår det så kan man använda ett mindre borr om killarna kommer ner tillräckligt långt så de inte börjar tryckas uppåt istället

det var på tradera, oanvänd med kvitto. Annars finns dom faktiskt på amazon för strax under 5k, Bauhaus och hornbasch för strax under 6.
ja, vibrationerna.

Titta på min första bild. Kilar går ner hela vägen och dessutom inte glider in i hålet så lätt.
Det var precis av den anledningen att jag borrade med 18mm. Jag ville berget spricka på djupet. Med 20mm var det för mycket tryck uppåt vilket resulterade i jätte flis.

Jag är nästan sugen att kränga ut min gbh 3-32 dfr för att skaffa ngt större och med hastighetsreglering för att kunna blanda betong.

M mbo2019 skrev:
ja, vibrationerna.

Titta på min första bild. Kilar går ner hela vägen och dessutom inte glider in i hålet så lätt.
Det var precis av den anledningen att jag borrade med 18mm. Jag ville berget spricka på djupet. Med 20mm var det för mycket tryck uppåt vilket resulterade i jätte flis.

Jag är nästan sugen att kränga ut min gbh 3-32 dfr för att skaffa ngt större och med hastighetsreglering för att kunna blanda betong.
Kanske köper både 18 och 20 mm borr och testar då :) Tur man har nära till Biltema.

haha förutom tveksam kvalite på Biltema och Jula så var variabel hastighet och koppling något som jag värderade högt när jag valde:)

Mina efter spräckilar 30mm

• Stora stenblock spräckta i mindre bitar vid en grusgång med ett hus och trädgård i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
mbo2019
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.