Är det någon som gett sig på att ta bort ”spegeln” enligt bild på innerdörrar? Hur blev resultatet och hur gick du tillväga? Jag är alltså ute efter att få en helt slät dörr.
Hyvla? Slipa? Spackla? Lackera?
Knacka in från sidan med kil?

Vit dörr i kök med silverhandtag, kaffebryggare och handduk till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har dörren moderna Clickgångjärn så är det nog försvarbart att köpa en ny slät och sälja den här.
Bort med spegeln och limma dit en tunn skiva ovanpå hela dörren är bästa sättet att få ett bra resultat annars har ni förmodligen att göra i några timmar med spackling, slipning, spackling, slipning, målning, slipning, målning, slipning och målning.
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Har dörren moderna Clickgångjärn så är det nog försvarbart att köpa en ny slät och sälja den här.
Bort med spegeln och limma dit en tunn skiva ovanpå hela dörren är bästa sättet att få ett bra resultat annars har ni förmodligen att göra i några timmar med spackling, slipning, spackling, slipning, målning, slipning, målning, slipning och målning.
Tyvärr, gammal standard på dörrarna med den typen av gångjärn. Har även kollat på de dörrar som bygghandlarna säljer med gammal standard men går inte att byta till dessa heller då låskolven sitter för lågt på mina dörrar.
Intressant tanke med den tunna skivan på…. det får jag klura på hur det skulle se ut och vad det skulle vara för skiva. Tack!
 
Är det en spegeldörr? Ser mer ut som en slät dörr som någon satt dit lister på, för att få den att se ut som en spegeldörr.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Är det en spegeldörr? Ser mer ut som en slät dörr som någon satt dit lister på, för att få den att se ut som en spegeldörr.
Ja, precis så tror jag det är, dvs att någon har limmat dit lister.
 
Då är det väl bara att försiktigt bända bort listerna och sedan slipa / spackla tills det blir slätt och sedan måla dörren?
 
1 16386 skrev:
Då är det väl bara att försiktigt bända bort listerna och sedan slipa / spackla tills det blir slätt och sedan måla dörren?
Kanske. Jag hoppas det. ;) Vore dock intressant att höra om någon gjort det och lyckats bra.
 
S Sofia19 skrev:
Är det någon som gett sig på att ta bort ”spegeln” enligt bild på innerdörrar? Hur blev resultatet och hur gick du tillväga? Jag är alltså ute efter att få en helt slät dörr.
Hyvla? Slipa? Spackla? Lackera?
Knacka in från sidan med kil?

[bild]
Hej, jag funderar på precis samma sak. Har likadana dörrar. Har du löst det?
 
Jag har gjort det på ett gäng garderobsdörrar. Det var rätt enkelt. Fast anledningen att jag gjorde det var att listerna satt så dåligt att de höll på att trilla av, så om någon limmat dit dem lite bättre kan det bli klart mer jobb. Men bänd/knacka bort, slipa spackla slipa måla. Är man inte bra på att måla får man lämna bort det, men då börjar det bli rätt dyrt för ett litet enkelt fix.
 
M Margaretan skrev:
Hej, jag funderar på precis samma sak. Har likadana dörrar. Har du löst det?
Nej, jag valde att sätta in nya dörrar med nya karmar istället där dessa satt. Jag tröttnade på att måla/renovera dörrar efter att ha fixat några andra dörrar utan denna typ av speglar/ lister på. :)
 
  • Gilla
Margaretan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.