P
Hej!

Jag har ett rum i källaren som jag just rivit ut. (Varit inrett med isolering)

Husets grund + källare är uppbyggt av hålstensbetongblock. Och de verkar vara spacklat/ "murat" upp ca 1dm av blåbetong på insidan av ytterväggarna som rasar relativt lätt bort om man bryter med kofot.

De jag undrar är,
1) vad ska jag ha för skyddskläder om man skulle banka ner allt och bära ut 2) kan de vara andra farligheter i blåbetongen typ asbets lr dyl.
3) kan blåbetongen ha "överfört" radon till övrig betong.
4) något annat jag bör tänka på?

Mvh. Kl8

P
MathiasS skrev:
[länk]

Ok! Tackar, välventilerat vet jag väl inte... Ett öppet källarfönster har man att tillgå. Någon som har svar på de andra då? :)

2) Nej
3) Nej

"I genomsnitt får en vanlig svensk årligen en stråldos på cirka 4 mSv (millisievert).
En person som arbetar i verksamhet med strålning, till exempel på kärnkraftverk
får inte utsättas för en högre stråldos än 50 mSv under ett enstaka år. En person
som bor i blåbetonghus beräknas som mest kunna få en stråldos på 5 mSv per år
från gammastrålningen. Om gammastrålning i så låga nivåer ger några hälsoeffekter
är mycket osäkert."

http://www.plingenjorsteknik.se/pdf/Radon/4_Halsorisker_blabetong.pdf

P
sulfobus skrev:
2) Nej
3) Nej

"I genomsnitt får en vanlig svensk årligen en stråldos på cirka 4 mSv (millisievert).
En person som arbetar i verksamhet med strålning, till exempel på kärnkraftverk
får inte utsättas för en högre stråldos än 50 mSv under ett enstaka år. En person
som bor i blåbetonghus beräknas som mest kunna få en stråldos på 5 mSv per år
från gammastrålningen. Om gammastrålning i så låga nivåer ger några hälsoeffekter
är mycket osäkert."

[länk]

Kan blåbetongen vara limmad/fixad/brukad fast med någon adbestblandning då? Tror den är sedan -53

O
Börja med att sluta oroa dig ;)
Sedan så skaffar du en skyddsmask och skyddsglasögon sedan är det bara att gå lös på putsen.
Skyddsmasken är för att det blir dammigt när man river en vägg... Inte av någon annan anledning.

Sedan är det bara att gå loss med släggan....

• Gilla
jeppeknaster och 1 till
  • Laddar…
Varför ta bort ett väl fungerande material som dessutom har relativt bra isolerande egenskaper.
Ta reda på lite fakta först och riv inte i ren panik för att "någon" påstår att det är farligt.
Vet du att det inte har någon bärande funktion? .Grundmuren kan mycket väl vara dimensionerad för att blåbetongen ska vara kvar och nu riskerar du att försvaga konstruktionen!!
Fredrik

P
Då var all blåbetong borta från huset! :-) Tack för alla svar.

Ps. Kan knappast vsrit något bärande då de lossnade riktigt lätt. Bara vissa ställen som krävde bilmaskinen!

P
Nu håller jag på att putsa om väggarna i rummet! Jag ser dock att på vissa ställen/fläckvis har jag missat blåbetong där hålstensbetongblocken har 1-2mm lager av blåbetong som sitter riktigt hårt fast. Borde jag ta bort detta eller ska jag putsa över?

Kan fläckvisa lager av 1-2 mm blåbetong göra stor skillnad i radonmätningen jag ska göra sen?

/kl8

nej, putsa över och kör på

P
Tack! Fläckarna är bitvis 1-2 mm tjocka och som A4 ark ungefär. Kanske 10-15st sånna. Putsa över ändå?

Mikael_L
Radon är en gas, så ett hyggligt skikt av puts stoppar/bromsar ju radon en hel del.
(Halveringstiden för Radon är 3,8 dygn, så fördröjer man gasen i en vecka på dess väg så är det bara 1/4 kvar)

Puts är ju inte gastät eller diffusionstät, så radon stoppas ej helt.

I Blåbetongen finns det andra nuklider som också strålar, men inget som färdas därifrån då det är fasta ämnen. Så här avtar strålningen snabbt med lite avstånd.

Du kan nog själv välja ifall du vill kämpa med att ta bort mer, eller låta det vara.
Jag tror inte skillnaden kommer bli jättestor, men det kan ju ändå kännas bra att man vet att man tagit bort så mycket som möjligt.

Du kan ju också börja med att köpa en radondosa på studs och köra en mätning nu direkt, innan du fortsätter. Så du får veta hur det ligger till nu.
Det skulle jag göra, så jag inte återställer allt för att sen upptäcka att ytterligare åtgärder behövs.

Vi snackar Mao några kubikdecimeter på sin höjd i ett rum som tidigare innehöll ungefär en kubikdecimeter per kvadratdecimeter yttervägg(ar). Om du utifrån denna kvarvarande mängd som putsas in får en mätbar skillnad (med normal utrustning) på radongashalt skulle jag vara mer orolig för att det du har (hade) är långt mer högstrålande än någon någon annan lättbetong som förekommit som byggmaterial

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P
Jag kommer putsa lite snabbt med en slipkloss och sedan putsa över! Tack för alla svar, precis sånt man vill höra!

Mikael_L
Jag skulle överväga en korttidsmätning, för att avgöra om de hittills vidtagna åtgärderna verkar vara tillräckliga, innan man börjar bygga igen alla väggar osv.
Det kan ju nämligen finnas något annat än det ni tagit bort. T.ex. markradon.
Surt att ev behöva riva nyligt färdigställda ytskikt om det skulle vara så.

En korttidsmätning kan man göra på nedåt en vecka och kostar några få hundringar max.
En del kommuner bjuder på mätningen helt gratis.

https://www.stralsakerhetsmyndighet...Artiklar/Radon-kan-snabbmatas-vid-husaffarer/
http://radea.se/butik/snabb-radonmatning/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.