Hejsan!

Provar att ställa en något annorlunda fråga (antar jag).

Vi har ett badrum där ett spa-bad (Hydropool self cleaning 300-serie från ca 2010) finns installerad (gjordes innan vi köpte huset). Problemet är att spa-badet till största delen är nedsänkt i golvet och står på en plattform byggd i husets krypgrund. Badet sticker dock upp ca 20 cm och en sockel är byggd runt det (se bild). Det används väldigt sparsamt, och väsnas en del när det ska pumpa runt vatten, vilket det gör ett par gånger per dag. Jag börjar överväga att ta bort spa-badet men vill givetvis inte ha kvar ett badrum med ett 1,5 x 2m långt hål ner i krypgrunden.

Frågan är om hela badrummet måste rivas ut och göras om, eller finns det något bra sätt att täppa till det där hålet som inte strider allt för mycket (helst inte alls) mot de byggregler som finns. Utifrån min väldigt sparsamma kunskap om fuktspärrar, fall och annat som hör badrum till antar jag att det inte är helt lätt. Samtidigt tänker jag att det väl inte vore helt omöjligt att sätta fuktspärr inne i det befintliga badrummet när ett golv har byggts upp där, badet nu står. Det blir ju i så fall att fuktspärrarna överlappar varandra, så att säga. Jag tänker mig att istället för att ha spa-badet där, ha ett mindre badkar/bubbel-kar med dusch, samt någon skön stol eller två.

Tack på förhand!

//Stefan

• Spabad delvis inbyggt i golvet med sockel, i ett kaklat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar du bort det där, så kommer du antagligen få göra om hela badrummet, tveksamt om tätskikt är i folie form om de är gjort 2010 , så blir Inge bra att ”skarva ” på nå nytt. Och även om de vore folie så är de väldigt tveksamt att skarva sån stor yta av golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.