12 923 läst ·
10 svar
13k läst
10 svar
T2 Quicknet värmematta i badrum
Hej!
Jag håller på att renovera vårat badrum och skall lägga T2 Quicknet värmematta. Denna skall enligt tillverkaren gå att lägga direkt i klinkerfixet. Är det någon som har någon erfarenhet av detta. Bland annat så undrar jag om man skall lägga tätskiktet ovanför eller under mattan samt om det är svårt att få golvet jämnt eftersom kabeln sticker upp några mm. Jag kommer att lägga 10*10 cm svart sjösten.
Mycket tacksam för svar av någon som har erfarenhet av produkten.
//Fredrik
Jag håller på att renovera vårat badrum och skall lägga T2 Quicknet värmematta. Denna skall enligt tillverkaren gå att lägga direkt i klinkerfixet. Är det någon som har någon erfarenhet av detta. Bland annat så undrar jag om man skall lägga tätskiktet ovanför eller under mattan samt om det är svårt att få golvet jämnt eftersom kabeln sticker upp några mm. Jag kommer att lägga 10*10 cm svart sjösten.
Mycket tacksam för svar av någon som har erfarenhet av produkten.
//Fredrik
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Har du mattan i klinkerfixet, så skall tätskiktet ligga under. Mer normalt är att man har värmeslingan i flytspackel, som man sedan fuktspärrar på och därefter sätter klinkers på.
Det låter som du tänker hempula, tänk på att du måste ha jordfelsbrytare på ett värmegolv, och att du måste kontrollmäta kabeln före och efter klinkersläggningen (och efter ev. borrande i golvet för toa osv.). OCh det duger inte med vanlig multimeter för isolationsmätningen.
Det låter som du tänker hempula, tänk på att du måste ha jordfelsbrytare på ett värmegolv, och att du måste kontrollmäta kabeln före och efter klinkersläggningen (och efter ev. borrande i golvet för toa osv.). OCh det duger inte med vanlig multimeter för isolationsmätningen.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tjejens pappa är elektriker så han har redan fixat jordfelsbrytare och kommer även att kontrollera och koppla in kabeln. Det var mest tätskiktet jag funderade över. Det bästa kanske ändå är att spckla in hela kabeln. Det känns bara lite för pyssligt att få det jämnt och snyggt.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Fast när man står där med våta fötter på golvbrunnsgallret av metall och dushstrålen just skall träffa huvudet. Så är jag mer intresserad av att vet om golvet är spänningsförande (isolationstest) eller ej, än huruvida golvvärmen fungerar eller ej (avbrott eller ej).Per-Erik skrev:
Vaddådå ??? Då piggnar du ju till extra fort och slipper den däringa kallduschen. 8)hempularen skrev:
Såna där mattor är bara skit enligt min och många andras uppfattning - i alla fall om man skall sätta dom direkt i fixet. Det är ett helvete att tanda ut fix på en sån där matta. Kör med vanlig tunn kabel och flytspackla. Eller flytspackla över mattan om du redan har skaffat den. Du kan högst tjäna nån millimeter på att sätta matta typ quicknet direkt i fixet.
Jag tror ni har rätt angående användning av matta. Det får bli lös tråd i flytspackel. Någon som har förslag på någon tunn tråd som inte bygger så mycket?
Finns flera alternativ. Ebeco cable kit är tunn.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden