T2 Floortemp golvvärmetermostat. Vet att det finns många trådar om denna. Förra ägarens installation, ingen dokumentation.
Jag har öppnat termostat för att kontrollmäta att givaren är 100 ohm. Mäter resistans 'mellan de två sensor-sladdarna' men får inget utslag (mulitmeter är ok).
Vad säger det?
Ersättningstermostat, ska läsa på trådarna, ska passa givarresistansen - är det astandardmått på den fysiska insatsen?
Denna termostat sitter i en ram om 4 switchar/reglage.
Jag har öppnat termostat för att kontrollmäta att givaren är 100 ohm. Mäter resistans 'mellan de två sensor-sladdarna' men får inget utslag (mulitmeter är ok).
Vad säger det?
Ersättningstermostat, ska läsa på trådarna, ska passa givarresistansen - är det astandardmått på den fysiska insatsen?
Denna termostat sitter i en ram om 4 switchar/reglage.
Det är möjligt. Men den är obelastad nu och jag vill mäta resistensen.
Det var därför jag påpekade att du inte skall förvänta dig 100 ohm när du mäter på givaren utan ~10 000 ohm. Beroende på ditt instrument, om den ställer om området automatiskt eller om du väljer mätområde så kommer du inte får något värde om instrumentet mäter på typ 0-200 ohm område.
Ersättningstermostater passar i dosor, det är standard, men det beror på vad för ram du har om den passar i den. Nyare T2 termostater kommer med insats för Eljo Trend och Schneider Exxact ramar, kan finnas för andra med men inget jag tittat efter.
EDIT: Såg bilderna i din andra tråd, du har Eljo Trend ram.
Ersättningstermostater passar i dosor, det är standard, men det beror på vad för ram du har om den passar i den. Nyare T2 termostater kommer med insats för Eljo Trend och Schneider Exxact ramar, kan finnas för andra med men inget jag tittat efter.
EDIT: Såg bilderna i din andra tråd, du har Eljo Trend ram.
Okej, jag bör öka mätområdet då, men hur jag ska mäta mig till vilken givare jag har det förstår jag inte. Gäller inte sifforna nedan för en givare som är igång?
"Övervakning av temperaturgivare, felsökning Vid skada eller avbrott på någon av temperaturgivarna avbryts regleringen. Golvgivarens temperatur / resistansvärde skall vara följande: 15°C / 161,9 kΩ 20°C / 126,7 kΩ 25°C / 100,0 kΩ 30°C / 79,8 kΩ 35°C / 64,0 kΩ"
"Övervakning av temperaturgivare, felsökning Vid skada eller avbrott på någon av temperaturgivarna avbryts regleringen. Golvgivarens temperatur / resistansvärde skall vara följande: 15°C / 161,9 kΩ 20°C / 126,7 kΩ 25°C / 100,0 kΩ 30°C / 79,8 kΩ 35°C / 64,0 kΩ"
Var till och med en 10 potens mera på den där. Mäter du vid 20 grader på golvet skall du få ca 126k ohm.
Edit, och som Kane skrev, den är passiv så värdena i din lista gäller när du mäter med losskopplad givare som du har på din bild.
Edit, och som Kane skrev, den är passiv så värdena i din lista gäller när du mäter med losskopplad givare som du har på din bild.
Tänk på att T2:s nya termostater har en annan givare. Om det inte går att byta ut givarkabeln passar deras modell Senz (man kan ställa in givarvärde på den) men det är också deras dyraste. T2 heter idag Nvent.
Mätte mer rätt mätområde tillslut ... 146 Kohm. Verkar rimligt. Golvet är kallt. Tack för hjälp!
Hej.
Det finns faktiskt tre NTC givare på 100kΩ vardera och värdet står på givaren. Två sitter i själva termostaten och den tredje är i golvet förstås.
En av dem som sitter på termostatens kretskort (den översta) används som referens och den andra för mätning av omgivande temperatur. Därför finns en DIP switch 4x som man kan välja golvgivare eller den interna.
Min svärmor har en sådan T2 som slutade fungera och felet var själva relä (G2RL-1-E-48DC). Byter man den och några elektrolyter till som sitter på båda kretskort, kommer termostaten att fungera minst 15 år till.
Det finns faktiskt tre NTC givare på 100kΩ vardera och värdet står på givaren. Två sitter i själva termostaten och den tredje är i golvet förstås.
En av dem som sitter på termostatens kretskort (den översta) används som referens och den andra för mätning av omgivande temperatur. Därför finns en DIP switch 4x som man kan välja golvgivare eller den interna.
Min svärmor har en sådan T2 som slutade fungera och felet var själva relä (G2RL-1-E-48DC). Byter man den och några elektrolyter till som sitter på båda kretskort, kommer termostaten att fungera minst 15 år till.
Hej Ivjo,ivjo skrev:
Hej.
Det finns faktiskt tre NTC givare på 100kΩ vardera och värdet står på givaren. Två sitter i själva termostaten och den tredje är i golvet förstås.
En av dem som sitter på termostatens kretskort (den översta) används som referens och den andra för mätning av omgivande temperatur. Därför finns en DIP switch 4x som man kan välja golvgivare eller den interna.
Min svärmor har en sådan T2 som slutade fungera och felet var själva relä (G2RL-1-E-48DC). Byter man den och några elektrolyter till som sitter på båda kretskort, kommer termostaten att fungera minst 15 år till.
Du verkar ha koll!
Tänkte göra den fjärrstyrd med en Shelly mini.
Men, jag lyckas inte få loss elektroniken från skyddskåpan. Den sitter fast på något mystiskt sätt i ”botten” och jag vågar inte ta i.
Minns du hur man gör?
Tack!
Klicka här för att svara
