Byggahus.se

T2 Floortemp temostat

1. C
    Medlem · stockholm · 97 inlägg

CeciliasHus

Medlem
    T2 Floortemp golvvärmetermostat. Vet att det finns många trådar om denna. Förra ägarens installation, ingen dokumentation.

Jag har öppnat termostat för att kontrollmäta att givaren är 100 ohm. Mäter resistans 'mellan de två sensor-sladdarna' men får inget utslag (mulitmeter är ok).
    Vad säger det?

Ersättningstermostat, ska läsa på trådarna, ska passa givarresistansen - är det astandardmått på den fysiska insatsen?
    Denna termostat sitter i en ram om 4 switchar/reglage.

2. TeroM
    Renoverare · Täby · 3 063 inlägg

TeroM

Renoverare
    Givaren skall vara 10k ohm vid 25 grader vill jag minnas, inte 100 ohm.

3. C

CeciliasHus

Medlem
    Det är möjligt. Men den är obelastad nu och jag vill mäta resistensen.

4. TeroM

TeroM

Renoverare
    Det var därför jag påpekade att du inte skall förvänta dig 100 ohm när du mäter på givaren utan ~10 000 ohm. Beroende på ditt instrument, om den ställer om området automatiskt eller om du väljer mätområde så kommer du inte får något värde om instrumentet mäter på typ 0-200 ohm område.

Ersättningstermostater passar i dosor, det är standard, men det beror på vad för ram du har om den passar i den. Nyare T2 termostater kommer med insats för Eljo Trend och Schneider Exxact ramar, kan finnas för andra med men inget jag tittat efter.

EDIT: Såg bilderna i din andra tråd, du har Eljo Trend ram.

• Laddar…
  5. C

CeciliasHus

Medlem
    Okej, jag bör öka mätområdet då, men hur jag ska mäta mig till vilken givare jag har det förstår jag inte. Gäller inte sifforna nedan för en givare som är igång?

"Övervakning av temperaturgivare, felsökning Vid skada eller avbrott på någon av temperaturgivarna avbryts regleringen. Golvgivarens temperatur / resistansvärde skall vara följande: 15°C / 161,9 kΩ 20°C / 126,7 kΩ 25°C / 100,0 kΩ 30°C / 79,8 kΩ 35°C / 64,0 kΩ"

6. K
    Medlem · stockholm · 2 524 inlägg

Kane

Medlem
    Eftersom det är en passiv komponent så skall du få ett resistansvärde vid mätning. Annars är den trasig eller så är det avbrott på kabeln.

7. E
    Medlem · 4 289 inlägg
    Hundra till tvåhundra tusen Ohm ungefär.

8. TeroM

TeroM

Renoverare
    Var till och med en 10 potens mera på den där. Mäter du vid 20 grader på golvet skall du få ca 126k ohm.

Edit, och som Kane skrev, den är passiv så värdena i din lista gäller när du mäter med losskopplad givare som du har på din bild.

9. M
    Medlem · Västra Götalands län · 2 013 inlägg

Müssli

Medlem
    Tänk på att T2:s nya termostater har en annan givare. Om det inte går att byta ut givarkabeln passar deras modell Senz (man kan ställa in givarvärde på den) men det är också deras dyraste. T2 heter idag Nvent.

10. C

CeciliasHus

Medlem
    Mätte mer rätt mätområde tillslut ... 146 Kohm. Verkar rimligt. Golvet är kallt. Tack för hjälp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.