Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Kan tyvärr bara instämma i de farhågornaMats Bengtsson skrev:Festool har lämnat alla slogans med system bakom sig, nu är det "faster, easier smarter" istället. Deras gamla princip vara att man köpte sig in i ett system. Detta system kommer de allt snabbare med mindre och mindre svårighet från kvalitetsavdelningen ersätta med snyggare prylar. Det vill säga det system du en gång i tiden köpte dig in i kommer för varj ny festool pryl leda till att du allt oftare måste köpa ett komplett nytt set av festool prylar för att de nya grejerna skall fungera ihop med något. :S
Med detta sogsna konstaterande är de individuella gerjerna fortfarande bra.
--- Mats ---
Då Festool praktiskt taget är ensamma inom sitt segment skulle det vara affärsmässigt ren förlust om de gjorde som ni befarar. Jag tror "uppgraderingen" till T-Loc är bara en modernisering och lär hålla för många år framöver, inget de byter ut i första taget för då förlorar de kunder som väljer Festool p.g.a. systemtänket.
Systainrarna var ju trots allt rätt så föråldrade och bristfälliga på flera punkter.
Systainrarna var ju trots allt rätt så föråldrade och bristfälliga på flera punkter.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Visst, systemet är de ensamma om. Tror också det skulle leda till förlust på längre sikt. De gamla systainrarna är ju just rätt gamla, kan de vara närmare 20 år tro? (patentet?) Det orsakade viss debatt på FOG:en (www.festoolownersgroup.com) när de gjorde nytt MFT. (Aluprofilerna i sidan är ganska olika, och vinkelanslagen kunde inte utan vidare användas korsvis om jag minns det rätt.) Vi får väl se hur länge de kommer att produceras parallellt.End skrev:Då Festool praktiskt taget är ensamma inom sitt segment skulle det vara affärsmässigt ren förlust om de gjorde som ni befarar. Jag tror "uppgraderingen" till T-Loc är bara en modernisering och lär hålla för många år framöver, inget de byter ut i första taget för då förlorar de kunder som väljer Festool p.g.a. systemtänket.
Mr Handyman skrev:Visst, systemet är de ensamma om. Tror också det skulle leda till förlust på längre sikt. De gamla systainrarna är ju just rätt gamla, kan de vara närmare 20 år tro? (patentet?) Det orsakade viss debatt på FOG:en (www.festoolownersgroup.com) när de gjorde nytt MFT. (Aluprofilerna i sidan är ganska olika, och vinkelanslagen kunde inte utan vidare användas korsvis om jag minns det rätt.) Vi får väl se hur länge de kommer att produceras parallellt.
Ja den som lever får se. Jag hoppas verkligen att MFT historian var ett undantag.
Att köra på system har en stor akilleshäl och det är just svårigheter med att förnya radikalt utan att göra avkall på bakåtkompatibliteten.
Så jag tror att när Festool väl gör en större ändring gör de det en gång för alla för en bra bit framöver.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
OT: Ett annat fabrikat som byggt in sig i sitt eget system och inte verkar vara på gång att sluta med det är Tormek.
MFTn var kanske ett undantag. Direkt efter undantaget med CMS efter Basis, och parallelt med undantaget med MFS.End skrev:Ja den som lever får se. Jag hoppas verkligen att MFT historian var ett undantag.
Att köra på system har en stor akilleshäl och det är just svårigheter med att förnya radikalt utan att göra avkall på bakåtkompatibliteten.
Så jag tror att när Festool väl gör en större ändring gör de det en gång för alla för en bra bit framöver.
--- Mats ----
Jo det är rätt, tvingarna passar i det mesta.phl skrev:
OT: Men hade de varit 19 mm och inte 20 hade de passat i väldigt mycket mer. Det finns nog inget de passar i idag som de inte hade passat i om de varit 19 mm, men det finns en massa de inte passar i som de passat i då. Vinkelanslag, längdanslag, för att inte tala om alla standard hyvelbänkar. För att inte tala om MFT-kopior som man gjort extra tjocka för stabilitetens skull.
Hursomhelst, Festools prylar är riktigt bra. Det är det där med system som är historia och marknadsföring.
--- Mats ---
Kände på några systainer idag, staplade och testade. Generellt kan jag säga att de är riktigt bra! Fast jag tror inte de är så lämpliga för tunga maskiner så det är kanske därför det inte finns T-Lock i storlek 4. Annars är det sjukt vad mycket tid man sparar på att stapla dem, bara vrida en knapp istället för att snäppa 4 för varje låda. Sen så var vridknappen riktigt behaglig att ha med att göra jämfört med snäppknapparna som är kända för att bryta naglar.
Det jag funderat över är om de bakre fötterna med "vinkeln" (egentligen en variant av french cleat) kommer hålla i längden. Borde det inte vara skapligt enkelt att slå av det lilla utsticket, alternativt skrapa sönder det om man ställer lådorna på betonggolv och liknande?
Det var också min första tanke när jag såg det, inte så klent men jag skulle inte ha tunga saker i T-Locken. Det går lite stick i stäv vad gäller bakåtkompatibiliteten eftersom man kan bara ha T-Lock ovanpå gamla systainer, så om de undredelen är av modell 4 eller tunga lådor så förlorar det sin mening med stapelbara lådor.
Men Festool förväntar nog att köparna använder vagn och hela paketet och inte går runt på ojämna byggarbetsplatser bland betonggubbar och armerare.
Men Festool förväntar nog att köparna använder vagn och hela paketet och inte går runt på ojämna byggarbetsplatser bland betonggubbar och armerare.
Kan vara så. För övrigt fungerar ju dammsugarna utmärkt som vagn. Kan ju vara så att det hela är ett icke-problem och att de nya Systainrarna håller precis lika bra som de gamla. Jag känner dock en kille som inte kommer kunna uppgradera sina Systainrar med skruvtvingar till T-Loc