Byggahus.se

Systemtryck vid vedeldning

1. S
    Medlem · Gotland · 160 inlägg

Smissarve

Medlem
    Vi har i samband med byte av vedpanna gått över från öppet till slutet expansionskärl: Rörmokaren och jag är inte överens om hur bra det fungerar.

Enligt min logik borde trycket i anläggningen vara något över det högsta elementet vid helt kall anläggning och vid fulla tankar ligga med marginal kvar tills säkerhetsventilen löser ut vid 1,5 bar, alltså att trycket under hela eldningscykeln ligger mellan 1-1,3 bar ungefär. Så var det när vi hade öppen expansion (fast det låg stilla runt 1 bar).

Nu, med det slutna expansionskärlet blir det inte alls så. Om jag börjar eldning vid 1 bar och kalla tankar så löser säkerhetsventilen ut om jag inte tappar ur vatten. Svårt att bedöma hur mycket vatten jag har tappat ut men jag skulle gissa att det rör sig om 5-10 liter, absolut inte mer än 20. Då hamnar trycket på 1,4 bar. När temperaturen sjunkit till hälften i tankarna (70 uppe, 40 i botten) är trycket redan nere på noll och när det sjunker ytterligare borde rimligtvis undertryck uppstå, men det syns inte på manometern. Rörmokaren påstår att detta är normalt men jag har svårt att tro att det inte skadar anläggningen på sikt med dessa tryckvariationer.

Kärlet som rörisen har satt in motsvarar ca 8% av den totala vattenvolymen. Han hävdar att 10%-regeln har så stora marginaler att det här ska funka. Det kanske det gör vid pelletseldning där temperaturen aldrig går ner så mycket och ett optimalt system som inte innehåller några oåtkomliga luftfickor men jag tycker att mina tryckvariationer är bevis nog på att han måste byta ut kärlet till ett större. Här på forumet har jag sett rekommendationer om att man bör ha minst 15%.

Vem av oss har rätt?
    Är minst 10% expansionsvolym bara en rekommendation eller är den ett krav från myndigheter/försäkringsbolag/panntillverkare?

2. A
    Medlem · - · 382 inlägg

analog

Medlem
    Hur många procent är inte det som är felet i detta fall skulle jag tippa på.
    Fråga rörmokaren vad han ställt förtrycket på?
    Fel förtryck är i den särklass vanligaste missen av rörmokare som bara kör badrum och värmepumpar.

• Laddar…
  3. S

Smissarve

Medlem
    Den här rörmokaren håller på en hel del med värmesystem men det blir mer och mer värmepumpar. Han säger att han sätter in några vedpannor om året, dock vet jag inte om han brukar mecka med acktankar och expansionskärl i övrigt.

Expansionkärlet är lätt begagnat (han hade satt in det hos en kund som strax efteråt slutade med vedeldning så han köpte tillbaka kärlet).
    Jag hittade en luftventil under kärlet. Måste man tömma systemet helt på vatten eller räcker det med att manometern är på noll när man kollar trycket? Och med 8 meter upp till översta elementet ska väl förtrycket vara på 1 bar?

Den stora poängen i min fråga är dock: är det verkligen normalt att trycket ska gå under översta elementet vid helt kall anläggning och som i mitt fall, även ha ett rejält undertryck.
    Den extrema tryckvariationen (alltså som jag tror är extrem men inte vet) kanske också kan bero på antingen luft i systemet som jag inte lyckas få ur hur jag än skruvar på varenda luftventil. Och just det faktum att många system innehåller luft fast de inte borde kanske är anledningen till att man lägger sig på 10%, som en marginal.

Redigerat 15 okt 2014 16:40
  4. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 073 inlägg

GK100

Medlem
    Precis som du antar ska du ha ett förtryck på ca: 1 bar och därmed det trycket vid kallt system. Skulle sen kärlet vara för litet kommer det strömma över vid 1.5 bar och då får du för lågt igen när det kallnar. Regeln 10% är inte så fel och tillräcklig för korrekt funktion med dina tryck. Vad har du för total volym i systemet och hur stort är kärlet? Kolla även förtrycket som analog skrev, säkert ofta fel där.

Och ev luft kvar påverkar inte detta öht.

5. kulle
    Medlem · skåne · 1 863 inlägg

kulle

Medlem
    Det bör räcka med ett kärl som är 8% av volymen.
    Men för att klargöra lite grann om trycket i ditt fall så behöver du mäta höjden från pannrummsgolvet till ovankant på din högst belägna radiator +0,2
    Så om du har 5 m blir det 0,7 bar du ska ha i förtryck på ditt exp. kärl.
    Kärlet måste vara bortkopplat från systemet ( förhoppningsvis har han satt en kulventil där ) när du kontrollerar förtrycket.
    När förtrycket är rätt så fyller du upp systemet så det stannar på 0,7
    Det kan behövas några påfyllningar efterhand som du luftar.

Att kärlet skulle vara fabriksinställt stämmer inte , utan oftast är det för högt tryck ifrån fabrik.

Edit: jaha GK100 hann före :)

Redigerat 15 okt 2014 16:57
  6. S

Smissarve

Medlem
    Är det verkligen lagligt med kulventil vid expkärlet? Om man råkar ha den stängd är man eldar kan det ju smälla!

7. GK100

GK100

Medlem
    Ja, bara man inte kan stänga för säkerhetsventilen. Men det går bra att ställa in förtrycket även utan avstängning mot kärlet.

8. S

Smissarve

Medlem
    Sammanfattning för att jag ska vara säker på att ha förstått rätt:

Har jag rätt i att trycket i systemet ska vara ganska konstant och att det är fel att det spänner från 0 (rentav undertryck) till 1,5 bar?

Vid koll/inställning av förtryck räcker det med att systemet inte är trycksatt (jag tänkte att jag kan tappa ur systemet eller låta det kallna till 0 bar och öppna en luftningsventil på toppen av en tank). Vattnet i tankarna kan vara kvar? Jag har kanske en halvmeter från expansionskärlet till toppen av tanken. påverkar den halvmetern inställningen av förtrycket nämnvärt?

9. GK100

GK100

Medlem
    Ja, det ska inte sjunka under ca: 1 bar kallt som du hade tidigare med öppet system och givetvis inte över 1.5 bar vid genomvarmt i hela volymen. Och så länge du läser av kring 0 bar på manometern för vattensidan är det bara att justera, mäta vad du har i förtryck.

Vet du din totala vattenvolym och ditt tryckkärls volym kan vi lättare bedöma om det är ok och med vilka marginaler du jobbar.

10. S

Smissarve

Medlem
    Förtrycket verkar vara boven. Det var på 2 bar enligt min däckpåfyllare. Jag tappade ur en halv bar (enligt mätaren men den är kass på låga tryck) tills pysljudet från ventilen ändrade sig. 1,5 är fortfarande väldigt högt (om det nu är det - måste låna en bättre mätare av någon granne) men jag får en hint om det är på rätt väg. Eldar just nu och än så länge känns det rätt stabilt. Återkommer med rapport om någon dag.

• Laddar…
  11. kulle
    Medlem · skåne · 1 863 inlägg

kulle

Medlem
    Det blir ju så mycket enklare med en avstängning vid kärlet , visst går det att räkna fram det ändå för riktigt så petigt med rätt förtryck är det inte.
    Jag vet ju inte var ni har satt övertrycksventilen men jag tycker den bör/ska sitta högt på laddledningen.
    Och exp. kärlet har ni kopplat kallt hoppas jag.

12. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 12 909 inlägg

Krilleman

Plumber
  13. S

Smissarve

Medlem
    Jäpp, förtrycket var boven. Nu ligger trycket i stort sett still oavsett temperatur i tankarna och jag kan sova gott om natten. Expansionskärlet är uppebarligen tillräckligt stort trots att det bara rymmer ca 8 % av systemet (18-1900 liter vs 150 liter).
    Tack allihopa!

14. A
    Medlem · Dalarna · 606 inlägg

Andreas_H

Medlem
    Är förtrycket för stort rasar systemtrycket när tanken kallnar. Jag släppte ur luft ur mitt kärl fram och fram tills jag blev nöjd. Kärlet levererades med 2.5 bar vilket rörisen tyckte jag skulle köra med när jag undrade om vi inte skulle justera trycket innan montering.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.