Ett tryckkärl måste vara större än ett öppet kärl. Ett tryckkärl på 50 liter motsvarar inte ett öppet kärl på 50 liter. Prata med rätt rörmokare!
Det finns ju en norm för detta.
Slutet kärl ska vara minst 10% av den totala vattenvolymen i värmesystemet.
Öppet kärl skall vara minst 5% av den totala vattenvolymen i värmesystemet.
I mitt eget system som jag hade i villan (som numera är såld) hade jag 3,6m³ tankar + radiatorer + panna, så snålade jag och körde in ett 400L slutet kärl (jag vet inte varför såhär efteråt). Det var på gränsen, blev mer svaj än jag räknade med tryckmässigt.
Jag borde ha kört ett 500L slutet. 🤔😆🙄
Skomakarens barn... 😳
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.