Hur får man en framtidssäkrad värme+ventilation i nybygge utan att överinvestera mot standard FLVP?

Ska bygga nytt med Fiskarheden. Egenritad "modern lada" i 1,3/4-plan på 170m2 som jag dock inte fått energiberäkningen på än (västra götaland). Vi planerar att bli fem i familjen, just nu två vuxna, två småttingar. Ingen fjärrvärme finns och temporärt har vi valt en FLVP á ca 90 tkr, men då jag upptäckte att vår bonus till finkamin (vattenmantlad) kan leverera rätt mycket krut så börja jag fundera:

Istället för att kompletera FLVP med kamin i nybygge – kan man komplettera kamin med nån mer "light" värmepump? FLVP känns som en prisvärd schweizisk armekniv, kan allt, men inte perfekt på nått. Men så fort man ska försöka ersätta den är lätt att bli överriggad och inte kan tjäna in investeringen. FLVP känns lite som etanol – okej nu, men kommer vara en parantes historiskt sett.

(0)
Standardvalet som jag skulle hitta ett bättre alternativ på:
90 tkr – FLVP (värme, varmvatten, ventilation)
50 tkr – Vattenmantlad tunnelkamin (denna "ska vi bara ha").
= 140 tkr

Ultimat känns det som man skulle vilja ha en Acktank som hjärta och sen fet solvärme och en liten robot som eldar pellets eller i kaminen åt en. Och så en skön FTX på det. Och visst, min fru är brastokig, så det kommer bli eldat mycket, men vi är en småbarnsfamilj med fullt upp så det känns lite väl hardcore att potentiellt bara ha vattenmantlad finkamin som primär värmekälla.

Därför skissar jag på: Acktank + LVVP + Vattenmantlad kamin. (Med solvärme som senare investering). Men då kommer det där med ventilation. Slänger jag på en FTX börjar priset bli långt ifrån standard FLVP:

(1)
50 tkr - Vattenmantlad tunnelkamin (för ganska ofta braseldning)
30 tkr - Acktank (för framtidssäkring och utjämning)
30 tkr - LVVP (för billigt stöd när emellan eldning)
70 tkr - FTX (för luftkvalitetens skull)
= 180 tkr (plus dyrare installationskostnad)

(2)
Ett alternativ till detta skulle vara att byta FTX mot "FTX-light med Rumsvärmeväxlare m. FL-fläktar à ca 30 tkr vilket skulle ge:
= 150 tkr (fast dyrare installation än FLVP?)

(3)Ett exempel på bra, men överriggad är:
140 tkr - Bergvärme (som bäst när man behöver värmen som mest, och kyla på sommaren)
50 tkr - Vattenmantlad tunnelkamin ("ska vi bara ha")
70 tkr - FTX (5av5 på inomhusluft, 3/5 på ljunivå)
= 260 tkr (stressar vår budget och svårt att räkna hem)

Jag lutar mest åt (1) eller ta kostnaden för (2) – som jag oroar mig kommer bli än högre. Hur tänker ni kring detta? Hur framtidssäkrar man utan att överrigga och överinvestera, och får både bra värme och ventilation. Och när man ändå vill ha en tunnelkamin som kan leverera åtskilliga kW? Jag hoppas få nått som är mer miljömässigt, mer ekonomisk och med bättre inomhusluft än FLVP – utan att bli överriggad.

Ett nybygge idag med värmeåtervinning och de krav som ställs kan i stort sett värmas med brödrosten så en bergvärmepump är rejält overkill.Många säger säkert att det är bra med vp o varma golv men tänker inte på att skulle golven vara varma så hade de fått ha fönstren öppna året runt. Alternativ 1 med ftx, en vattenmantlad Brunner tunnelkamin med dubbelglas+ värmelagring i sten, 1000 liter acktank med elpatron, solslinga samt förberedelse för en ev framtida luftvp känns +++ Första o halva andra dygnet lever huset på värme från kaminens stenvärmelager och nästa dygn tas värmen från tanken om inte alla i familjen frekvent gillar att idka bubbelbad.

Det du föreslår var faktisk mitt utgångsläge, men fick förslag från Nordic Värmesystem att solslingan som tillval istället för LVVP'en. Vi kommer inte elda varje dag som stressad småbarnsfamilj, så är det bara – därav idén att ha LVVP med från början. Frågor:

a) Får man bygglov för ett system byggt på detta vis? Har hört att jag är tillåten 5,5kW el (4,5+(170kvm-130kvm*0,025)).
b) Hur måttar du 1000 liter och några förslag på generella krav/prisbild på acktank?
c) Några preferenser för Brunner?
d) FTX-light som jag kallar det (rumsvärmeväxlare m frånluftsfläkt) får inte så mycket tillrop från dig?

Du räknar högt på tanken, du bör komma undan betydligt billigare.

jensaro skrev:
Du räknar högt på tanken, du bör komma undan betydligt billigare.
Pratar vi då om en som man kan koppla på källorna Solvärme, Vattenmantlad kamin, VP och liknande? Tips prisbild mottages hjärtligast.

Jag skulle inte välja solvärme i ett system med värmepump som producerar varmvatten. Den investeringen kan du aldrig räkna hem tyvärr. Satsa på ett PV-system istället.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

HansR skrev:
Jag skulle inte välja solvärme i ett system med värmepump som producerar varmvatten. Den investeringen kan du aldrig räkna hem tyvärr. Satsa på ett PV-system istället.
Om jag skulle specificera frågan: LVVP vs. Solvärme. (Luft/Vatten VP verkar mest rimlig av VP'ar va?)
Ponera att ingen VP finns: nån som kan hjälpa mig uppskatta hur mycket elpatronen kommer gå in de dagar jag inte eldar. Tätt nybygge med stor familj. Alltså kan jag göra nån överslagsmodell där jag kanske testar scenariona "eldar varje dag" "eldar varannan" "eldar var tredje dag" och sen se vart brytpunkten finns för att jag borde ha en LLVP. (a) Antar att "eldar jag varje dag" så borde solvärme kunna räknas hem under April-Okt då man inte känner för att elda så mycket? Och missar jag elda ibland så borde inte en LVVP löna sig, men när kanske redan när jag bara eldar varannan dag?

(b) Vad är ett PV-system?

<om huset har ett såpass bra klimatskal och såpass bra värmeåtervinning av ventilationen så det klarar kraven för elvärme så kan du värma med vad du vill.Detta ser du i energideklarationen. Många känner sig tvingade att sätta in en dyr värmepump som sedan endast används för att göra varmvatten pga att det blir för varmt i huset om värmen släpps ut på fler ställen än bad o ev hall. Den frånluft som behövs för att få bort fukt o emissioner ur bad/tvätt/kök mm räcker gott att ventilera huset
( i ditt fall ca: 160 kbm luft/tim) Det mesta utav detta kan du inte återvinna med leksaksapparaterna typ airstar el likn. Brunner är ett av de få insatser där vattenvärmaren kan fås som en enhet separerad från eldstaden (Romotop KV 025 kan det även) vilket gör att i första hand värms vattnet och när tanken börjar närma sig kokning slås ett spjäll över och kaminen börjar ladda stenmagasinet. Hade det inte bara gällt tunnelmodeller så hade det funnits betydligt fler att välja mellan.Att kompromissa med solslinga för 2600:- eller inte i ett nybyggt hus för 1,5-2 mille är inte att se framåt. Används inte slingan till sol kan den användas vid ett senare tillfälle till ev en lvvp om det så småningom kommer ut nån vettig sådan och där utomhusdelen kräver frostskydd. En mycket välisolerad tank med varmvattenslingor o solslinga kostar 20000:- men med bivalentshunt o styrdon, blandningsventiler,ev syrventil o elpatron så närmar sig 30000:- ganska fort

Ett pv-system är det samma som solceller. Dessa har blivit poppis nu när du kan få bidrag(kanske) på 45% på hela kostnaden om du kopplar in den så den el du inte själv brukar går ut på elnätet. En kvm solcell ger ca 150 watt elström när solen skiner. En kvm solfångare för att värma vatten ger ca 800 watt under samma tid

@exerg: mycket här. Vad menar du att solslingan kostar 2600? Kan inget om sol (än), den offert jag fått hade ett par kvadratmeter paneler till en summa av ca 40tkr. Vad ger dessa 2600kr för funktion?

Jag sammanfattar sol/vp så här långt:
Några tycker solvärme inte lönar sig. Andra tycker att VP är overkill i nya täta hus, ditåt jag också lutar, men letar efter stöd för en magkänsla. Jag är inte ute efter solceller i dagsläget.

Med de siffror jag måttat nu ser slaget om varmvatten ut som: Solvärme 40tkr vs. LVVP 30tkr. Solen är hållbar förutsatt att vi inte missar att använda kaminen för mycket (pot. varannan dag eller oftare). LVVP bekväm, men frågan är om den så effektiv att den slår sällananvändandet av elpatronen).

Redigerat:
Sen till FTX vs rumsvärmeväxlare: Jag kan väldigt lite här, men leksakerna jag kollat fått som konkurrent till FTX är just Lunos. Men inte klar på vilken som vinner när pris också kommer med i bilden.

@Exerg, såg du kommenterat i en annan tråd som stannat upp: "Skulle det varit nån vits med den [Lunos system] skulle den sugit ut luft från wc/toa/bad och haft tilluften in i vardagsrum o sovrum. En funktion som inte kan fås med lunos konstruktion." Den offert jag fått för Lunos har frånluftsdon som ska suga i dessa rum du pratar om. Missar jag nått? Dock blir ju det utan återvinning, och som du noterar förmodligen "överventilation". Men återvinningsbesparing vs Investeringskostnad?

Jag ha FTX eller Lunos främst för riktigt bra luft, utan kalldrag etc, och då är ju frågan hur mycket det skiljer i ventilationskvalite vs energieffektivitet vs inköpspris. Och detta i relation till andra val i systemet: Billigare ventlösning mot effektivare solvärme etc. Parametrar jag kan tänka mig är viktiga i jämförelsen:Luftvolym / Luftkvalite / Ljudnivå / Energieffektivitet / Investeringskostnad / Utrymmesbehov (för rör/aggr)

Det låter som att jag får lika bra luftvolym och kvalité med Lunos. Ljudnivån verkar vara samma eller lite tystare med Lunos. Energieffektiviteten verkar vara klart sämre med Lunos men med lägre investeringskostnad och mindre utrymmesbehov. (Alla FTX rör känns inte super, vart dras de i ett hus på platta, och öppet till nock?)

Så hur många kW förlorar jag via Lunos och hur mycket är det värt i extrainvestering för att få riktig FTX? Och kan det vara så mycket som 40tkr delta vilket skulle kunna göra att jag fick ett Lunos + solvärme för samma pris som FTX? Kanske helt ute och cyklar (och jag kan förstå skepsisen inför Lunos - men jag är även lite skeptisk till alla FTX-rör). Det känns lite som "andas med lungor och blodomlopp" vs "andas genom huden". Vet inte vilket som är bäst.

Tidigare nämnd ackumulatortank med varmvattenslingor + solslinga för 20000:- kostar följaktligen 17600:- om man struntar i solslingan. Den offert du fått är troligen en varmvattenberedare på ca 300 liter samt 2½-3 kvm solfångare som endast duger till att göra varmvatten på sommaren med.Vill du ha hjälp till värmen i huset vår o höst skall det till en betydligt större ackumulatortank + större solfångare.Att bara halvera varmvattenkostnaden på året (ca 6000 kwh) med en 40tkrs anläggning är en futtig kompromiss.
Ditt hus är rekommenderat att ha en luftväxling på ca 200 kubikmeter luft /timme. Om du nu enl Lunos rekommendationer skall sätta frånluftsfläkt/ar i wc/toa/tvätt/bad (vilket brukar krävas ca 15 l/s i vardera) blir detta ca 215 kubikmeter/tim.Redan här har du mer luftombyte än vad normen kräver. Denna luft kan inte återvinnas med Lunos utan måste ersättas med luft direkt utifrån. Lunos rumsväxlare blåser ut rumsluft under nån minut och på vägen ut avger denna rumsluft sin värme till ,i detta fall, en keramisk klump.När minuten har gått vänder luftströmmen och tar in ny uteluft som på vägen in värms upp av den keramiska klumpen. Detta gör även att ena stunden kommer rummet där lunos betjänar ,att få ett undertryck och nästa minut ett övertryck, om man inte går på lunos rekommendation att montera 2 st i sekvens/rum vilket skulle göra fadäsen än värre. Mao har du fått ett hus med frånluftsventilation + en rejäl överventilering via Lunos som gör att du aldrig kan få huset igenom en godkänd energideklaration.

@exerg: Du börjar övertala mig, då återstår bara att fatta vad som är ett vettigt pris och funktion på FTX, AckTank, Solvärme samt Kamin.

Kamin förstår jag hyffsat tror jag. Extra glas för att rikta värmen mot vatten mer, check, men det där med vattenmantlingen frilagd från kaminen förstår jag inte fullt ut. Jag tittar just nu på en Kratki Oliwia 22 kW eller Zuzia 19 kW.

Acktank var mycket mer komplicerat än jag trodde, Shuntar, TVA etc, man vet inte riktigt vilket som är viktigt.

Solvärme-offerten ser ut så här just nu:

Solpaket plana - Nordic 4000 SU - 4 moduler - Hybrid 1Plana solfångare Nordic 4000 SU - VIP - 4 moduler = 8 m2
Mått (bxhxd) 1018x2018x90/modul
Styrning sol sitter i Nordic Hybrid 500
Drivpaket med varvtalsstyrd cirk. pump Wilo Stratos med exp. kärl 18 l + tillb.Glykolvätska för Nordic 4000 SU, 20 liter

ca 33 tkr inkl. moms.

Montagesats för taktegel Nordic 4000 SU/CPC 9 -fyra moduler 1
Solfångarrör 15 meter DN 20 1Isolerade dubbel rör med givarkabel.
Vilpe solgenomföring Tegelröd (genom tak till solfångare)

ca 9 tkr inkl. moms.

Summa 42 tkr inkl. moms.

---

Nått utkast på vad för krav och pris jag borde ha på FTX, Ack, Solv?

Tänk dig scenariot att du vill börja elda i en olivia med den tankvolym och utrustning som ingår i Hybridtanken (som iofs inte är nåt dåligt).(Den är med sina 4,09 kws elpatron fö skräddarsydd för energideklarationen.) Elpatronen/rna har redan sett till att den övre delen av tanken (ca 200 liter) redan är uppvärmt till 60 grader(för att säkerställa att varmvatten finns tillgängligt) Detta innebär att du har mindre än 300 liter kvar att värma med kaminen. Om vi antar att du eldar kaminen med en intensitet av 15 kw till vattnet så kommer du bara att kunna elda i 1-1,5 timme innan tanken kokar. mao du behöver ytterligare en slavtank. Lyckas du få Hybridtanken med bivalentshunt,elpatroner,blandningsventiler + 8 kvm plana solfångare med styrutr (även om de långt ifrån är de är de effektivaste på marknaden som de säger) för 33 000:- så slå till men köp till en 500 liters slavtank och 4 kvm solfångare till.Då börjar det likna nåt Strunta i montageutrustningen utan lägg modulerna nere på tegellisten och kosta på 3ooo:- på att plåtslagaren klär in den med plåt. Då ser det ut som solfångaren tillhör huset istället för tvärtom. Varken Zuzia eller Olivia har delad vattenmantling o eldstad , vilket skulle ha säkerställt att du skulle ha kunnat elda ett par timmar till, men principen ser ut som bif

• brunnervatten-sten1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2 är vattenväxlaren 3 är spjället som öppnas då vattnet närmar sig kokpunkten. 4 är "kakelugnsmodulen" där överskottsvärmen kan lagras till nästa dag. Värmelagret kan tex befinna sig i ett angränsande rum

• brunnerins2.jpg
    Skapa konto
  • brunner b&#228;nk.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.