2 272 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Systemair VR400 värmeväxlaren kärvar
Vi har en Systemair VR400 på vinden. Från 2012. Vi fick felmeddelande om "Rotor" så jag kollade och såg att värmeväxlare/Rotor inte snurrade. Rotormotorn fungerar bra (bytt för några år sedan) men drivremmen slirar bara. Jag kände på värmeväxlaren och den gick att snurra på men gick himla trögt. Jag försökte spraya lite 5-55 utifrån och blev lite bättre men inte mycket. Går det att öppna och "serva" rotor/värmeväxlaren? Tacksam för alla tips.
Hejsan! Fick du ordning på rotorn och i så fall hur?Hans Bråtman skrev:
Vi har en Systemair VR400 på vinden. Från 2012. Vi fick felmeddelande om "Rotor" så jag kollade och såg att värmeväxlare/Rotor inte snurrade. Rotormotorn fungerar bra (bytt för några år sedan) men drivremmen slirar bara. Jag kände på värmeväxlaren och den gick att snurra på men gick himla trögt. Jag försökte spraya lite 5-55 utifrån och blev lite bättre men inte mycket. Går det att öppna och "serva" rotor/värmeväxlaren? Tacksam för alla tips.
Jag verkar ha fått liknande problem, under 7 år har jag fått byta alla fläktkullager, ett relä och en rotormotor, nu verkar det vara rotorns tur att kärva.
Hej. Det kom hit en reparatör och dom tog med sig rotorn till verkstan och smorde och fixade. Sen har den faktiskt gått felfritt . Säkert minst 1.5 år.N nilsmag skrev:
Peppar..peppar...
Hela anläggningen är ca 12 år gammal nu och det sista året har den knappt stannat en gång. Fantastiskt!
Som sagt...peppar..peppar
Lycka till med din anläggning
Hasse
Rotormortorn har jag bytt 2 gånger tror jag...
Men ingenting annat förutom filter
Men ingenting annat förutom filter
Ok, tack för snabbt svar! Blir lite meck ikväll dåHans Bråtman skrev:
Hej. Det kom hit en reparatör och dom tog med sig rotorn till verkstan och smorde och fixade. Sen har den faktiskt gått felfritt . Säkert minst 1.5 år.
Peppar..peppar...
Hela anläggningen är ca 12 år gammal nu och det sista året har den knappt stannat en gång. Fantastiskt!
Som sagt...peppar..peppar
Lycka till med din anläggning
Hasse
Hans Bråtman skrev:
Topp. Då borde den väl gå att rädda. Lycka till!N nilsmag skrev:
Klicka här för att svara