Byggahus.se

Systemair SAVE VSR 500

1. A
    Medlem · Värmland · 290 inlägg

Anderscurl

Medlem
    Försöker få lite djupare förståelse i mitt FTX system. Systemair SAVE VSR 500. Bilden nedan i service menyn gällande inställningar i SATC split lyckas jag inte läsa ut vad det är som påverkar vad. Någon här som kan ge en förklaring på vad som bör stå i dessa inställningar?
    Har kylbatteri kopplat på tilluften via bergvärme brinen.
    Elektriska eftervärmningsbatteriet är avstängt.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210426_204926.jpg

2. A

Anderscurl

Medlem
    Svarar mig själv för att lämna svar och avslut på tråden.
    Ett samtal till Systemair supporten gav resultat. Väldigt trevlig och tillmötesgående. Förklarade enkelt vad detta är för värden och att det är korrekt inställt. Detta är egentligen inom vilka temperatur områden som själva styrningen jobbar. Kyla utsignal 100% ger 0% av temp intervallet. Medans Värme utsignal 100% jobbar upp till 100% av temperaturintervallet och så vidare. Att det är 5% enheter hopp mellan de olika Kyla, Återvinning och Värme är för att det ej ska bli konflikt mellan olika styrsignaler samtidigt.
    Fick även tipset att man kunde koppla samman en digital utgång med en digital ingång för automatisk ökning av fläkthastigheten när styrningen kallar på 100% kyla från kylbatterierna.

• Laddar…
  3. E
    Medlem · Stockholm · 63 inlägg

EmilÖrn

Medlem
    Hej,
    Kan bli köp av samma FTX som du har efter semestern... Vad har du för kylbatteri och styrning etc och hänger det ihop med ditt SystemAir? Har du isolerade rör på all tilluft så att du kan "brassa på" med kyla kallar än 15 (?) grader (kondensfrågan). Förstår att kyleffekten bara kan bli ringa pga låga luftflöden via FTX om ej kondensissolerade spiro.

Andra tips till just Systemair 500 som jag avser att använda för ett behov av 100 liter/minuten till ett otätt 30-talshus med syftet komfort och styrning för köksfläkt och öppen eldstad.
    E

4. E

EmilÖrn

Medlem
    Skillnader på VSR och VTR du märkt? (anslutningar sidor vs toppanslutet)
    Allt av intresse...

5. A

Anderscurl

Medlem
    Vi satte dubbla kanalkylare CWK-200-3-2,5. En på varsin gren av tilluften. Alla rör kondensisolerades. Både till och frånluft. Mest för att det var riktigt smidigt att isolera med isolerstrumpan. Kylan styrs av FTX aggregatet vi ett ställventildon 0-10V som kontrollerar 3-vägsventilen. Brinen cirkulerar konternuerligt. Vi har haft som kallast 7 grader på tilluften. Men då hade jag kopplat ställventildonet fel. Normalt går tilluften ner ca 12 grader mot ute temperaturen. Jag har en sak kvar. Det är att koppla en digital utgång mot en digital ingång för att styra fläkt hastigheten utifrån kylbehov automatiskt. Men hitintills är vi mycket nöjda. Luftkvaliteten är det största lyftet. Att temperaturen ligger på 22 grader inne istället för 28-29 som ifjol är riktigt skönt.

6. E

EmilÖrn

Medlem
    :D:D
    löste du denna, med vad om så och är det något du rekommenderar?

Andra tips, trix eller varningar? :D

7. A

Anderscurl

Medlem
    Fick faktiskt tummen ur tack vare din fråga och löste det nu. En FK kabel mellan universal ingång 2 och digital utgång 2. In i service menyn och tala om att digital utgång 2 triggar vid kylbehov och att vid triggning av universal ingång 2 så aktiveras vädringsläget och valda fläkthastigheter. Finns inget kylbehov skall den gå tillbaka på normal schema med inställda flöden. Enkel lösning för att slippa komma ihåg att ändra scheman när kylbehovet försvinner. För i huset hörs ingen skillnad på fläktlägena. Men då har vi dia 200 på all frånluft och 160 avstick på tilluften i sovrummen med flexdämpare till alla don.

• Laddar…
  8. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 3 820 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Jag och far baxade upp vårt aggregat på vinden idag, tungt och otympligt!
    Har ni löst det med forcerad ventilation vid köksfläkt? Funderar på en tryckvakt(?) i köksfläktskanalen som triggar ftx-agget typ :p

9. E

EmilÖrn

Medlem
    Jag tror mig ha fått detta aggregat rekommenderar just för att det finns mycket olika styrningar till det. Själv blir det för köksfläkt, eldstad och party :geek:

Läs in dig på ”3.2.5 Val av användarläge” på denna länk:
    https://shop.systemair.com/upload/assets/SAVE_VTR_500_USER_MANUAL_SE_V1.PDF?e7882c83

Jag har tidigare även läst hur alla lägen logiskt prioriteras etc. Känns tryckt! Men jooo - jag skulle gärna vilja se en kommentar från någon som använt digitala/analoga styrning mellan köksfläkt/eldstadsfläkt till maskinen?

• Laddar…
  10. A
    Medlem · 343 inlägg

arowe17

Medlem
    Har ett VTR 500 sedan några år tillbaka. Då fick jag rekommenderat av vår installatör (Bravida) att inte koppla på köksfläkt i systemet. Visst går det men problemet med stekfett och så i filter/maskinen är ej värt det. Vi bor i ett halvtätt hus från -69 så köksfläkten kan ju dra in luft utifrån när den går.
    Ska installera bergvärme till hösten, men vet inte om man ska lägga pengar på att koppla ihop BV och FTX för värme och kyla eller låta det vara två separata system? Tankar här?

11. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 3 820 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Om du tänkte på mitt inlägg så menade jag alltså inte att köra fläkten via ftxn, utan den har separat kanal och huv. Problemet är att den kommer störa balansen av till- och frånluft, så har läst att vissa låter köksfläkten trigga så att tilluften ökar .

12. E

EmilÖrn

Medlem
    här finns info om de olika lägena och hur de påverkar varanda

7.5.1.2, Temporary modes
    https://www.rekuperatoriucentras.lt...00B/VTR500_Installation_and_service_CE_EN.pdf

FTX och IM kanal ska nog aldrig ansluts.

Det vi jagar här är automatisk justering till lämpligare luftflöden på FTX när tex en logiskt krets/utgång sluter/öppnar en utgång på tex köksfläkten för att påkalla detta. Både min köksfläkt och rökgasfläkt har dessa logiska kretsar - men hur ansluts de till FTX för att få funktionen? Vill mest bekräfta att det går…. samt är smart att ha…

• Laddar…
  13. A

Anderscurl

Medlem
    Har man ett relativt tätt hus kan det nog vara riktigt skönt att trigga funktionen eldstadsläge med hjälp av signaler från rökgasfläkt eller köksfläkt. Jag uppfattar det som enkelt att ansluta och låta signalen aktivera en funktion på den specifika ingången. Antingen via tryckgivare eller om det finns utsignal att hämta. VSR och VTR verkar ha samma styrsystem och uppbyggnad. Skillnaden är vart kanalerna ansluter.

• Laddar…
  14. E

EmilÖrn

Medlem
    Nyfiken på varför du valde 2 kanalkylare - mer effekt? De verkar också jäkligt dyra 10k styck? Även nyfiken på varför du har brina cirkulernande kontinuerligt? Även hur dina kylare är anslutna mot din (antagna) befintliga Bergvermepump - helt separat kanske? tacksam för allt...

15. A

Anderscurl

Medlem
    Det var flera anledningar till valet av dubbla kylbatterier. Första var att kunna prioritera kylan till sovrummen. Bättre total kyleffekt. Enkel rördragning på vinden för mig. Sen tyckte inte jag att merkostnaden var så stor för att verkligen få ut så mycket kyla som möjligt när jag ändå installerade. Soliduct har dem för strax över 4000kr.
    20210724_101141.jpg

Att brinen cirkulerar konternuerligt är för att jag bara hört om krånglande cirkulationspumpar när de stått stilla. Sen drar de inte speciellt mycket. Detta är då en separat pump som sitter på ett avstick på inkommande brine före bergvärmepumpen. Så när vi kyler tilluften värms brinen innan den används för att värma poolen med bergvärmen. Win-win.
    20210413_200539.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.