2 871 läst ·
30 svar
3k läst
30 svar
System för värme och el
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
ca 3 km, offerten kom från Vattenfall och är ett par år gammal. Det är bara skog och elände hela vägen. Projektet som Avemo länkade till ovan hade en offert på 340000 euro...H Husqvarna220Ac skrev:
Har en fundering också på att kolla intresse med övriga stugor rut sjön. Det finns 10-20 stugor runt sjön, kan man dela på kostnaden så är det ju inte så farligt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Klart bästa lösningen i så fall. Ett gruppavtal för alla stugorna. Går det att kolla med vattenfall innan vad det skulle gå på per stuga innan du frågar runt så skulle det ju enderlätta frågeställningen
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
Annars måste jag säga att den här killen har gjort verklighet i mina funderingar 
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=98&t=5106&lv=0
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=98&t=5106&lv=0
Har du snackat med Inresol? Testa att ringa dem och se vad de har för förslag 
https://www.inresol.se/contact/
https://www.nyteknik.se/energi/huset-ska-drivas-av-sol-och-stirlingmotor-6815853
https://www.inresol.se/contact/
https://www.nyteknik.se/energi/huset-ska-drivas-av-sol-och-stirlingmotor-6815853
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
Dessutom håller de till i Gävle 
Det skrevs lite om (och av?) inresol nyligen i en annan tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/verkligt-pris-foer-1-kwh.182636/page-7#post-2883238
Det är en spännande teknik, men jag är lite allergisk mot den typen av vilseledande smygreklam som det utvecklades till. Ett selektivt svarande på vissa frågor. Sedan svara undvikande på relevanta frågor där svaret antagligen inte var till deras favör eller helt ignorera dem.
För att sedan titta på tekniken så bygger det på ett vattenburet värmesystem. När du inte är vid stugan. Skall du då tömma systemet? Eller skall du ha glykol i hela radiatorkretsen? För inte kan man väl lämna en pelletspanna igång utan tillsyn i ett par veckor?
https://www.byggahus.se/forum/threads/verkligt-pris-foer-1-kwh.182636/page-7#post-2883238
Det är en spännande teknik, men jag är lite allergisk mot den typen av vilseledande smygreklam som det utvecklades till. Ett selektivt svarande på vissa frågor. Sedan svara undvikande på relevanta frågor där svaret antagligen inte var till deras favör eller helt ignorera dem.
För att sedan titta på tekniken så bygger det på ett vattenburet värmesystem. När du inte är vid stugan. Skall du då tömma systemet? Eller skall du ha glykol i hela radiatorkretsen? För inte kan man väl lämna en pelletspanna igång utan tillsyn i ett par veckor?
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
Tänker att man får prata med dem, tycker det låter intressant, ska även läsa tråden.A Avemo skrev:Det skrevs lite om (och av?) inresol nyligen i en annan tråd.
[länk]
Det är en spännande teknik, men jag är lite allergisk mot den typen av vilseledande smygreklam som det utvecklades till. Ett selektivt svarande på vissa frågor. Sedan svara undvikande på relevanta frågor där svaret antagligen inte var till deras favör eller helt ignorera dem.
För att sedan titta på tekniken så bygger det på ett vattenburet värmesystem. När du inte är vid stugan. Skall du då tömma systemet? Eller skall du ha glykol i hela radiatorkretsen? För inte kan man väl lämna en pelletspanna igång utan tillsyn i ett par veckor?
Det kanske går att köpa något billigt från konkursboet?T tlundberg skrev:
https://www.arbetarbladet.se/artike...n-for-15-personer-ett-forfarligt-misslyckande
"Rekonstruktionen i Gävleföretaget Inresol avbryts. Det visade sig vara betydligt svårare än väntat att ta fram en fungerande motor.
– Vi får se om det blir någon fortsättning, säger Jan Wallén som i oktober hoppade in som vd sedan grundarna lämnat företaget.
Det betyder av allt att döma att cirka 15 personer blir av med jobben och att lokalerna i Hemsta i Gävle töms."
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Hej finns uppringda Dieselkaminer som är effektiva och mycket effekt, hade nog gått på el spåret ändå..men beror på hur mycket det används och när..
