Med 3 km som nämns i #1 är det inte direkt orimligt blir ju en ny nätstation för bara en anslutning.
 
Tycker nästan att 500” låter billigt för 3 km om det är inkl moms. Är ni fler grannar som är intresserade av el kan ni kanske få ner priset per anslutning lite till.
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Kostar verkligen anslutningen 500’..? Hur långt har du till närmaste transformator?
ca 3 km, offerten kom från Vattenfall och är ett par år gammal. Det är bara skog och elände hela vägen. Projektet som Avemo länkade till ovan hade en offert på 340000 euro...

Har en fundering också på att kolla intresse med övriga stugor rut sjön. Det finns 10-20 stugor runt sjön, kan man dela på kostnaden så är det ju inte så farligt.
 
Klart bästa lösningen i så fall. Ett gruppavtal för alla stugorna. Går det att kolla med vattenfall innan vad det skulle gå på per stuga innan du frågar runt så skulle det ju enderlätta frågeställningen
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
T tlundberg skrev:
Har du snackat med Inresol? Testa att ringa dem och se vad de har för förslag :)
[länk]

[länk]
Kul, nu börjar vi snacka! Tack för tips, det tar jag vidare :-)
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Dessutom håller de till i Gävle :-)
 
Det skrevs lite om (och av?) inresol nyligen i en annan tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/verkligt-pris-foer-1-kwh.182636/page-7#post-2883238
Det är en spännande teknik, men jag är lite allergisk mot den typen av vilseledande smygreklam som det utvecklades till. Ett selektivt svarande på vissa frågor. Sedan svara undvikande på relevanta frågor där svaret antagligen inte var till deras favör eller helt ignorera dem.

För att sedan titta på tekniken så bygger det på ett vattenburet värmesystem. När du inte är vid stugan. Skall du då tömma systemet? Eller skall du ha glykol i hela radiatorkretsen? För inte kan man väl lämna en pelletspanna igång utan tillsyn i ett par veckor?
 
A Avemo skrev:
Det skrevs lite om (och av?) inresol nyligen i en annan tråd.
[länk]
Det är en spännande teknik, men jag är lite allergisk mot den typen av vilseledande smygreklam som det utvecklades till. Ett selektivt svarande på vissa frågor. Sedan svara undvikande på relevanta frågor där svaret antagligen inte var till deras favör eller helt ignorera dem.

För att sedan titta på tekniken så bygger det på ett vattenburet värmesystem. När du inte är vid stugan. Skall du då tömma systemet? Eller skall du ha glykol i hela radiatorkretsen? För inte kan man väl lämna en pelletspanna igång utan tillsyn i ett par veckor?
Tänker att man får prata med dem, tycker det låter intressant, ska även läsa tråden.
 
T tlundberg skrev:
Har du snackat med Inresol? Testa att ringa dem och se vad de har för förslag :)
[länk]

[länk]
Det kanske går att köpa något billigt från konkursboet?
https://www.arbetarbladet.se/artike...n-for-15-personer-ett-forfarligt-misslyckande

"Rekonstruktionen i Gävleföretaget Inresol avbryts. Det visade sig vara betydligt svårare än väntat att ta fram en fungerande motor.
– Vi får se om det blir någon fortsättning, säger Jan Wallén som i oktober hoppade in som vd sedan grundarna lämnat företaget.



Det betyder av allt att döma att cirka 15 personer blir av med jobben och att lokalerna i Hemsta i Gävle töms."
 
Trist att de inte fick bättre fart på affärerna :( Hoppas någon annan kan ta över och utveckla det vidare!
 
Hej finns uppringda Dieselkaminer som är effektiva och mycket effekt, hade nog gått på el spåret ändå..men beror på hur mycket det används och när..
 
Kolla i Sunwindkatalogen där finns system som kan passa..www.sunwind.se
 
Kolla även Storebro energisystem med Stirlingmotor för båtar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.