FreQa skrev:
Oj då. Det dök upp ett paket idag! 20 dagar får väl anses vara bra frakttid. Ska ner och testa dom snarast :)
Kul! Jag rekomenderar att du går över dom med en stor plan bit stål/järn, tex en hyvelsula, för att ta bort de enstaka diamanter som sticker upp högre än resten.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Nu är brynena testade och för att vara nybörjare duger nog detta

Nyslipat verktygsstålsbryn hållet av hand framför arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har använt mig av en jigg, fastlimmade brynen och fönsterputs. Tack för ett bra tips! :)

Fönsterputsmedel, fastklämd metallyta och en mejsel på verkstadsbord, som visar stegen i en nybörjares arbete med slipning.
Skapa konto

• Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Nä det där duger tyvärr inte ;) Du får göra slitjobbet o slipa ner hela primärvinkeln.

Annars ser eggen fin ut. :)

Närbild av en verktygsegg som behöver slipas, röd pil pekar på kanten.
Skapa konto

nanowire skrev:
Kul! Jag rekomenderar att du går över dom med en stor plan bit stål/järn, tex en hyvelsula, för att ta bort de enstaka diamanter som sticker upp högre än resten.
Absolut INTE med en hyvel.

En bra hyvel med järnkropp har ju en brukstid på 100-200 år och börjar man jämna diamantbrynen med den är risken stor att man hinner fördärva hyveln på under 100 år.
Med kortare brukstid på hyvlarna har man inte råd att ha handhyvlar.

Ta en bit skrotjärn i stället!

Äsch, det där är mitt grovstämjärn som jag testade på. Får sätta den i slipmaskin sen. Ska komplettera brynena med en björkbit för sista poleringen.

Tack, roligt att du blev nöjd!
Hoppa över jiggen. Ställ något med 30 graders vinkel bredvid och syfta emot. När du slipat några järn kommer du inte sakna mecket med jiggen :thumbup:

heimlaga skrev:
Absolut INTE med en hyvel.

En bra hyvel med järnkropp har ju en brukstid på 100-200 år och börjar man jämna diamantbrynen med den är risken stor att man hinner fördärva hyveln på under 100 år.
Med kortare brukstid på hyvlarna har man inte råd att ha handhyvlar.

Ta en bit skrotjärn i stället!
Lägg av. Givetvis ska man ta en hyvel vars sula inte är plan och som ändå ska slipas. Det behövs inte många drag innan de enstaka diamanterna är borta. Att slipa skrotjärn i onödan är väl om något släseri med både tid och brynen...

Frugan fick en brynsten av våran son i julklapp. En SATAKE kombinationsbrynsten med 1000/6000 grit. Den funkar hur bra som helst. Jäklar vad vassa köksknivarna blev. Testet med ett papper som man skär på "tvären" klarade dom galant. T.o.m. ett tidningspapper typ Expressen skar dom utan problem.
Ha, ha, nu lägger jag beslag på den och tar den till verkstan, ;) och bygger en sån här: http://www.ibuildit.ca/Workshop Projects/Jigs/sharpening-jig-2.html Slipjig av John Heisz. En favvo på tuben. Har även beställt en grövre sten i 240 korn, för rep. av lite misshandlade hyvelstål. Det blir ett bra projekt i slöjdlokalen! :D

nanowire skrev:
Tack, roligt att du blev nöjd!
Hoppa över jiggen. Ställ något med 30 graders vinkel bredvid och syfta emot. När du slipat några järn kommer du inte sakna mecket med jiggen :thumbup:
Att slipa på frihand funkar för vinklarna men den blir inte rak och än så länge lyckas jag få den rundad ibland men det är ju bara att öva! Än så länge skär dom bra.

Jag tänkte något sånt här system annars
Hemmagjord vinkelguide för knivslipning med markerade gradtal på träbitar och slipverktyg.
Skapa konto

FreQa skrev:
Att slipa på frihand funkar för vinklarna men den blir inte rak och än så länge lyckas jag få den rundad ibland men det är ju bara att öva!
För att få eggen rak (90deg) på stämjärn och hyvelstål drar jag ett streck efter vinkelhake med svart tuschpenna och slipar/bryner tills eggen är parallell med strecket.

Öva är bra, då kan du även klara skölpar o.dyl. eller knivar när du är utanför verkstaden och inte har tillgång till hela utrustningen med jiggar etc.. :)

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
A
Jag har precis fått hem mina nya diamantbrynen och tänkte bli seriös med stämjärnen och hyvelstålen, istället för att sitta och svära över biltemabrynet.

Enda frågetecknet jag har är stroppen/strigeln. Vad ska man använda för polermedel? Brynena är dmt coarse, fine, och extra fine om det har någon betydelse.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Polermedel i blå "bars" ska enligt internetrykten innehålla aluminiumoxid i lämpligt kristalin form och partikelstorlek. Det passar bra till stål. Kostar under 100-lappen för mer än man rimligen kan göra av med under en livstid för det här ändamålet :)

Denna "http://www.axminster.co.uk/veritas-honing-compound-477070" finns hos Axminister.'

Tänkte också försöka bli seriös, ska beställa en honing guide på Axminister, har fixat en rejäl glasskiva och våtslippapper. Funkar inte det finns det alu-oxide papper på fine-Tools. Men jag provar först med vanlig slippapper.

Jan271 skrev:
Denna "http://www.axminster.co.uk/veritas-honing-compound-477070" finns hos Axminister.'

Tänkte också försöka bli seriös, ska beställa en honing guide på Axminister, har fixat en rejäl glasskiva och våtslippapper. Funkar inte det finns det alu-oxide papper på fine-Tools. Men jag provar först med vanlig slippapper.
Vanligt våtslippapper fungerar bra. Vanligt papper går också men håller inte lika bra när det blöts.

A
Finns det lämpligt polermedel att få tag på i butik? Känns onödigt dyrt och miljöförsörande att skeppa hit en klump polermedel från utlandet när någon förmodligen redan har det på butikshyllan. Vad ska jag leta efter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.