Nej då han har köpt sig en ny och är väl rädd om den, fullt förståeligt.C cpalm skrev:
Jag kapar med tigersåg
Enklaste sättet att föryngra syren är ju just att kapa alla de grova grenarna, ca 20 cm från backen. Det bryter nya skott både från stammarna och från rotsystemet. Sedan håller man efter så att man ta bort de grövsta grenarna regelbundet när de blivit tillräckligt höga, då kommer den att blomma varje år och vara tät och fin ända nerifrån.
Ja det är jag med på, men nu skulle jag behöva flytta skott till ett annat ställe 1 km bort.
Finns syren även där men inte så mycket och en spirea som konkurrerar med den.
Min förhoppning är att syrenen ska ta över om jag håller efter spirean lite
Finns syren även där men inte så mycket och en spirea som konkurrerar med den.
Min förhoppning är att syrenen ska ta över om jag håller efter spirean lite
Det där ser bra ut, de tunna slanorna kommer att växa till sig snabbt när de fått bort konkurrensen. Sedan kapar du bara de som blir för höga i fortsättningen så kommer den att hålla sig fin.
Hittar du inte tillräckligt med skott att gräva upp kan du göra avläggare: Böj en sidokvist som du ändå tänkt ta bort mot marken, bädda med lite bra jord och och lägg på en sten. Efter några veckor har den rötter. Klipp av precis före stenen och flytta. Om du lägger en bit plast under jorden är det bara att knyta ihop plasten så är den fuktsäkrad för resan..
Hittar du inte tillräckligt med skott att gräva upp kan du göra avläggare: Böj en sidokvist som du ändå tänkt ta bort mot marken, bädda med lite bra jord och och lägg på en sten. Efter några veckor har den rötter. Klipp av precis före stenen och flytta. Om du lägger en bit plast under jorden är det bara att knyta ihop plasten så är den fuktsäkrad för resan..
nino skrev:
Rensade bort spirea idag och lämnade syren
[bild]
[bild]
Finns minst lika mycket till.
Kan man få syrenen att trivs och skjuta mycket rotskott utan att klippa?
Är det bara att gå och rycka spirea eländet när det börjar komma upp?
Den borde väl ge sig lite om syrenen tar över, blir mycket skugga på marken då tänker jag?
Sen tänkte jag köra med klipparen på båda sidor så den inte sprider sig utåt
Spirean fortsätter växa på men även syrenen.
Om man hade haft Roundup, kan man dutta spirean med en liten pensel på 2-3blad här och där?
Tänker att den verkar ju ha ett sammanhängande rotsystem så en hel del borde dö då, men riskerar jag då även syrenen?
Att dutta på enstaka småblad ger tyvärr inte tillräckligt mycket gift för det stora rotsystemet. Om det är vedartiga stammar så kan du slitsa upp stammen och droppa i lite gift där. Möjligtvis att det kan ha viss effekt. Enklast är om du kan låta någon med minigrävare gräva bort alltihopa!nino skrev:
Spirean har tunna stammar, typ sugrörs storlek, eller iaf min.Sommartorparn skrev:
Jag orkar inte börja om från noll 😬
Får se om man orkar rycka och kanske spraya lite men jag är rädd om syrenen 😄
Den där satans spirean, du kan ju prova att behandla med glyfosat. Jag körde med en latexhandske på handen och ovanpå det en bomullshandske så doppade jag pincettgreppet i lite roundup/glyfosat och drog efter bladen.
I mitt fall var det oönskad grässort i min green som jag behandlade men principen blir samma för dig.
Annars så klipp stammar och droppa/spruta ner roundup i borrade hål.
Behandlade en bit av häcken här hemma så innan jag grävde bort stammarna för att slippa rotskott.
I mitt fall var det oönskad grässort i min green som jag behandlade men principen blir samma för dig.
Annars så klipp stammar och droppa/spruta ner roundup i borrade hål.
Behandlade en bit av häcken här hemma så innan jag grävde bort stammarna för att slippa rotskott.
Klicka här för att svara