Rensade bort spirea idag och lämnade syren
Finns minst lika mycket till.
Kan man få syrenen att trivs och skjuta mycket rotskott utan att klippa?
Är det bara att gå och rycka spirea eländet när det börjar komma upp?
Den borde väl ge sig lite om syrenen tar över, blir mycket skugga på marken då tänker jag?
Sen tänkte jag köra med klipparen på båda sidor så den inte sprider sig utåt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns minst lika mycket till.
Kan man få syrenen att trivs och skjuta mycket rotskott utan att klippa?
Är det bara att gå och rycka spirea eländet när det börjar komma upp?
Den borde väl ge sig lite om syrenen tar över, blir mycket skugga på marken då tänker jag?
Sen tänkte jag köra med klipparen på båda sidor så den inte sprider sig utåt
Jag brukar vänta till efter blomningen och sedan under sommaren gallra ur de grövsta stammarna någon dm över marknivå. Beskär man så här års stimuleras skottillväxt , vilket man inte vill ha när det gäller en uppvuxen syrénhäck som måste hållas i schack!nino skrev:
Så här ärs försöker jag hålla efter, dvs gräva upp de rotskotten som gör att häcken växer på bredden, särskilt utsidan häcken, där jag inte brukar vara så flitig med gräsklipparen.
PS på dina bilder ser jag dock inga grova syrenstammar. De kanske finns på annan plats?
Enligt min erfarenhet kan man kapa dem när som helst, men bäst blir det direkt efter blomning. Man gallrar ur de grövsta varje år, och tar dem 10-20 cm från marken precis som du tänkt. Då bryter det nya skott på dessa stammar.
Hur mycket man ska gallra varje år beror på hur hög man vill ha häcken eller busken, om den ska vara 2, 3, 4 eller 5 årsväxter hög.
Hur mycket man ska gallra varje år beror på hur hög man vill ha häcken eller busken, om den ska vara 2, 3, 4 eller 5 årsväxter hög.
Det är på en annan plats ja, en stor buske mellan två hus.
Snöröjaren började knorra, grenar repar hytten på traktorn så får kapa och beskära lite så han blir nöjd
Så här års är det fortfarande tjäle och 3dm snö
så än får det vänta, men brukar gå fort efter påsk
Brukar ha den ungefär 2,5m hög
Brukar putsas till i mitten av sommaren tyvärr så sällan vi får se den i blomning
Snöröjaren började knorra, grenar repar hytten på traktorn så får kapa och beskära lite så han blir nöjd
Så här års är det fortfarande tjäle och 3dm snö
Brukar putsas till i mitten av sommaren tyvärr så sällan vi får se den i blomning
Om du beskär efter blomning så hinner du ju se blommorna!nino skrev:
Det är på en annan plats ja, en stor buske mellan två hus.
Så här års är det fortfarande tjäle och 3dm snöså än får det vänta, men brukar gå fort efter påsk
Det är därför man gallrar bort de tjockaste grenarna kontinuerligt istället för att beskära, då blommar den varje år. Hur stor andel man tar bort beror på hur många årstillväxter hög busken/häcken önskas.Sommartorparn skrev:
Om man tar alla grenar i marknivå samma år så dröjer det innan den blommar. Det var budskapet jag försökte få fram.Anna_H skrev:
Och så behöver man inte bara skära i marknivå, vissa plantor man forma genom att ta av på halva höjden vid en förgrening. Grundprincipen är dock att varje år låta en del buskar vara orörda för att inte gå miste om nästa års blomning. Hoppas jag var tydligare nu!
Jag är inte så noga med blomning 😄
Men kapa ner dom +5cm grova stammarna kan jag göra när snö gått bort och det torkat upp lite alltså.
Dom tar jag lite ovanför marknivån.
Det här beståndet är kanske 4*4m och dom grova är på en yta av kanske 1.5*1.5m
Kanske lämnar dom närmast mitten för att inte få en skål 🙂
Sen får jag prova hålla efter lite år från år.
Häcken ska jag också ge mig på men där tar jag nog var 3 eller 4 grov stam i år och provar ta så varje höst då, efter ev blomning
Men kapa ner dom +5cm grova stammarna kan jag göra när snö gått bort och det torkat upp lite alltså.
Dom tar jag lite ovanför marknivån.
Det här beståndet är kanske 4*4m och dom grova är på en yta av kanske 1.5*1.5m
Kanske lämnar dom närmast mitten för att inte få en skål 🙂
Sen får jag prova hålla efter lite år från år.
Häcken ska jag också ge mig på men där tar jag nog var 3 eller 4 grov stam i år och provar ta så varje höst då, efter ev blomning
Inlägg #52 är häcken som jag började tråden med.Sommartorparn skrev:
Jag brukar vänta till efter blomningen och sedan under sommaren gallra ur de grövsta stammarna någon dm över marknivå. Beskär man så här års stimuleras skottillväxt , vilket man inte vill ha när det gäller en uppvuxen syrénhäck som måste hållas i schack!
Så här ärs försöker jag hålla efter, dvs gräva upp de rotskotten som gör att häcken växer på bredden, särskilt utsidan häcken, där jag inte brukar vara så flitig med gräsklipparen.
PS på dina bilder ser jag dock inga grova syrenstammar. De kanske finns på annan plats?
Synd att jag inte har kvar bilder från när vi började
Absolut. Och jag säger fortfarande att det är gallring av de äldsta grenarna varje år som är det bästa, man kapar dem då 10-20 cm från marken. Att kapa dem högre upp gör att de nya skotten bryter ut i den höjden och busken/häcken blir kal nedtill.Sommartorparn skrev:
Om man tar alla grenar i marknivå samma år så dröjer det innan den blommar. Det var budskapet jag försökte få fram.
Och så behöver man inte bara skära i marknivå, vissa plantor man forma genom att ta av på halva höjden vid en förgrening. Grundprincipen är dock att varje år låta en del buskar vara orörda för att inte gå miste om nästa års blomning. Hoppas jag var tydligare nu!![]()