Hej. Jag vill flytta syrener nära ett dike. När jag gräver där så är det vatten 15 cm ner. Kommer de att klara mycket vatten? Det kan också vara torrt där. När är bäst att flytta på dem? Eller finns det någon annan buske som klarar vatten bättre?
Med vänlig hälsning,
Lina

BirgitS
Inga vanliga buskar klarar att ha stående vatten 15 cm ner i jorden flera dagar i rad. Motsvarar den vattennivån den vattennivå som det är i diket eller kan inte vattnet rinna ner i diket?

Vattenfyllt dike vid en grusväg med gräs och jordhögar på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenfyllt dike vid en grusväg med gräs och jordhögar på sidorna.
Skapa konto
BirgitS BirgitS skrev:
Inga vanliga buskar klarar att ha stående vatten 15 cm ner i jorden flera dagar i rad. Motsvarar den vattennivån den vattennivå som det är i diket eller kan inte vattnet rinna ner i diket?
Det är fullt med vatten i diket nu.

• Vattenfyllt dike med en spade i jorden intill, indikerar nyligen utfört grävarbete.
    Skapa konto
Har efter bilderna grävt ungefär dubbelt så brett men det är vatten där med

BirgitS
Ja, är vattennivån så hög i diket så är det normalt att den är det i jorden runt diket också. Tyvärr tror jag inte att dina syrener kommer att trivas där. Föreslår att du kollar hur det är med vattennivån 1-2 m från diket.

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, är vattennivån så hög i diket så är det normalt att den är det i jorden runt diket också. Tyvärr tror jag inte att dina syrener kommer att trivas där. Föreslår att du kollar hur det är med vattennivån 1-2 m från diket.
ok. Tror du det fungerar om jag gör en högre bädd så de kommer högre upp?

BirgitS
Ja men det får ju bli rejält högt då för jag skulle tro att buskarna vill ha en halvmeter ner till vattnet och så får det ju bli en bit ifrån diket så att jorden inte rasar ner.

• Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja men det får ju bli rejält högt då för jag skulle tro att buskarna vill ha en halvmeter ner till vattnet och så får det ju bli en bit ifrån diket så att jorden inte rasar ner.
Hade vresros som fungerade men tog bort dem när jag hörde att de var invasiva.

Claes Sörmland
Det blir snabb syrendöd där.

Kvävs inte rötterna så får de bakterieangrepp och rötar. Och sen kommer honungskivlingen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det blir snabb syrendöd där.

Kvävs inte rötterna så får de bakterieangrepp och rötar. Och sen kommer honungskivlingen.
ok. Vad kan man ha istället?

BirgitS
Vresrosor kan nog vara tåligare och det är nog därför de kan bli invasiva ;)

• Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tänker på pil. Den tål tillfällig översvämning.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker på pil. Den tål tillfällig översvämning.
Men då har jag hört att deras rötter inte är bra.

Pil och andra viden vill ha mycket vatten, därför skickar de iväg rötterna dit det finns. I ett blött läge som det där tror jag inte pil kommer vara så farliga. Sedan är de väl inte några superkul buskar att ha som häck.

• Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.