6 285 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Syrén från grannen
Hej
Ska få ta plantor av grannens 2 meter höga syrénhäck, och plantera den till midsommar. Men hur är det egentligen med beskärningen? Måste jag beskära den till endast 10-15 cm ovan markytan med en gång när jag har planterat, eller kan jag vänta med det eller måste jag göra det överhuvudtaget? Det står olika överallt.
Hjälp någon!
Hälsningar
Petra
Ska få ta plantor av grannens 2 meter höga syrénhäck, och plantera den till midsommar. Men hur är det egentligen med beskärningen? Måste jag beskära den till endast 10-15 cm ovan markytan med en gång när jag har planterat, eller kan jag vänta med det eller måste jag göra det överhuvudtaget? Det står olika överallt.
Hjälp någon!
Hälsningar
Petra
Det kan ju vara svårt att få med sig en ordentlig rotklump om man ska ta plantor i en befintlig häck, så det är nog en idé att beskära plantorna vid plantering för att minska bladmängden som rötterna måste serva med vatten. Men om du måste vara så radikal som att gå ner till 10-15 cm ovan markytan låter radikalt. Men är ingen expert på syréner måste jag erkänna. Men jag har hört att syréner kan stå och stampa både ett och två år efter nyplantering så ge inte upp om det inte händer något på ett tag.
Och vattna, vattna, vattna!
/Kalle
Och vattna, vattna, vattna!
/Kalle
Om man ska minska bladmängden, och det kan ju vara bra av de skäl som Kalleman säger, kan man kanske gallra ur dem (som man gör med gamla risiga syrener) snarare än att skära ner till en viss höjd. Bara en spekulation det också.
Vi klippte av kvistar från våran surenbuske och satte ner i jorden på ett annat ställe där vi har tänkt göra en syren häck . Vi tänkte går det så går det! Av sju kvistar så var det en som inte tog sig så det är väl bara att prova 
Nu är du ju säkert redan klar...men Jag har tidigare fått av min granne o jag har bara grävt upp o satt ner o dom (har inte varit noga att få med mej så mycket rot eller dyl)o alla har alltid tagit sig o jag har inte klippt ner dom någon gång.Jag har även köpt små små plantor o det var bara första året som jag vattnade dom någon gång.Men dom växer som ogräs i alla fall. (det var därför jag valde dom för att dom är snabbväxta o lättskötta o bra insynskydd)
Klicka här för att svara