Jag har en till fråga, vet inte om den blivit ställd tidigare men jag orkar inte leta igenom allt :)

I de 307kvm, är garaget medräknat där? Så själva bodelen egenliten bara är 247?

Jarlsgård skrev:
Jag har en till fråga, vet inte om den blivit ställd tidigare men jag orkar inte leta igenom allt :)

I de 307kvm, är garaget medräknat där? Så själva bodelen egenliten bara är 247?
Den ställdes alldeles innan men där har jag inte svarat än. 307m2 är boyta. Och alltså + garagets 61m2 Biyta.

crazytok skrev:
Jag tycker du tänker helt rätt, det är en investering för framtiden.

Jag säger bara, GO FOR IT! Dom som säger annat här är bara avundsjuka, strunta i dem. :-)

307kvm är stort, men det är inkluderat garaget va? Alltid gott med yta att växa i,

Jag tycker absolut du ska ha en större tvättstuga.
Tycker absolut du ska ha tvättstugan på ovanvåningen, det är ju där du byter kläder och har dina garderober. Varför i allsin dar skulle man vilja ha den på nedervåningen? Däremot, inte mot sovrummen som tidigare nämnts! Men säkert inte omöjligt!

Att ha ett master bedroom med master bathrom är lyxigt och riktigt härligt! Det har vi med och det är underbart..... Att ha den efter klädkammaren kan man ha olika åsikter om och vid första tanke så känns det nog fel.

En annan tanke är balkongen. Om möjligt så gör den gärna 4m ist för 3m. 3m känns smalt för att kunna utnyttjas på ett bra sätt? Men det beror självklart på ändamålet. Kanske har ni en altan på nedervåningen att inte detta behövs. Kanske är det inte en bra lösning av andra skäl heller. Bara en tanke!

Sedan hade jag försökt få in ytterligare ett tv-rum på den ytan du bygger.

Det här kommer du nog lösa bra i slutändan! Nackdelen med att ställa denna frågan på ett forum är att du får lika många olika varje individ, och det är trots allt ett hus som skall anpassas efter ERA behov, inte andras!

Hoppas vi får se slutresultatet i denna tråd när du är färdig. Eller att du länkar till en egen byggtråd framöver! :-)

LYCKA TILL!
Tack skönt att bli påhejad lite.

307 är plus garaget.
När min pappa (jag hjälpte också till en hel del) bygget sitt hus, som jag tror är runt 280m2 + 70m2 garage, var det avsett för han, min bror 18år mig 17år och våran syster på 4 år.
Under byggtiden träffade han en ny som också hade med sig 3 barn. 16-14-5år. Strax efter inflytt fick dom tvillingar. Då kan även 280m2 kännas trångt när 10 personer ska få plats. Nu flyttade både jag och min bror hemifrån under första året i huset men ändå.
Nu planerar vi väl inte för mer än kanske 3 barn, men man vet aldrig. Som du säger skönt med något att växa i och även skönt om mycket plats för när familjen kommer på besök.

Jag har ökat storleken på tvättstugan så det är 2x2m golvyta innanför U:et av bänkar och skåp. Precis blir bara onödigt spring med tvätt att ha den där nere.

Att ha WC genom KLK känns ganska vanligt i bl.a. USA när jag har sett olika husprogram på tv och även om man hittar planritningar där ifrån. Det är ju trots allt en WC man bara använder morgon och kväll. Typ.

Som någon nämnde tidigare så skulle en ökning innebära ännu mindre ljus i kök/vardagsrummet. Jag tror att det finns plats för ev. Matplats i vinkeln på balkongen. Men det är mer tänkt att utemåltider intas på någon typ av terras utanför köket.

Det kommer finnas tv vardagsrummet. Även i master och jag har lekt med tanken att ha en även i relaxen men det kan eventuellt störa rummets tänkta funktion. Vi börjar nog utan men drar ditt möjligheterna att koppla in tv.

Det hoppas jag med, jag är väl egentligen ute efter mindre ändringar på sådant jag stirrat mig blind på själv. Jag har dock ökat tvättstugan och ändrat till en rak vägg mellan sov 1 och 2. Efter goda råd här. Jag får lösa bild på det senare ikväll. Nu är det dags att jobba.

Tack för pushen. Ska försöka både med en byggtråd och kan säkert få in lite bilder här också i framtiden.

WC innan för klädkammaren på det sätt du gjort är utmärkt, då får man en sluss så att man inte väcker sin partner vid nattliga besök. Hade det varit som i vissa hus att det är husets största badrum, då hade det varit en helt annan femma.

• Gilla
Xhoza och 1 till
  • Laddar…
Ojsan, 307 plus garage hade jag missat. Blir skojigt när du ska måla om huset om sisådär 10 år, NOT! ;)
Det gäller att tänka på allt innan ni bestämmer er, blir till att skaffa många kottar som kan hjälpa till mer underhållet, hehe.

Hemmakatten
307 kvm är inte så förfärligt stort. Vi bodde tidigare med 5 barn på 250 kvm, numera bara vi två på 115 kvm och gäststuga.

Hallå där! Hur har det gått med planerna?

Gammelnörden
Utifrån hur vi använder vårt hus och att vi har barn (jag antar att ni har barn eller planerar skaffa barn med så många sovrum ; ) skulle jag ändra följande; På bottenvåningen skulle jag göra en grovingång med möjlighet till tvättstuga i det som bara är en korridor och lägga dörren till gästwc mot hallen. Det är guld värt med en grovingång från garaget när man kommer hem med regnblöta barn i leriga galonkläder och gummistövlar. Det är också väldigt smidigt att kunna gå ut från tvättstugan på bottenplan och hänga lakan och mattor att torka utomhus, sparar energi också och allt går inte in i en torktumlare. Samt ett bra ställe för städgrejor och fylla på skurhinken och samla skrymmande retur. Jag skulle inte byta plats på matsalen och vardagsrum om ni har små barn. Små ungar fram till 7 års ålder är som plåster och man vill gärna ha uppsikt över dom från köket när man lagar mat och dom leker och tittar på tv.
På övervåningen skulle jag flytta master bedroom till TV-rummet med separat walk in closet och duschrum i anslutning till sovrummet mot trapphallen till. Utrymmet fram till trappan där det idag är spa-avdelning skulle jag ha som TV-rum och få en öppen yta runt trappan. Dom mindre sovrummen skulle jag flytta till balkongsidan Sjöglimt från fler sovrum = högre värde på huset) och ha spa, separat toa, ett förråd/större garderob (lakan, sommar/vintertäcken, ytterkläder, extra dammsugare för övervåningen mm mm) över garagedelen. Kanske kan man samla lite vattenrör ner till kök/grovingången o spara lite pengar samt ha ett tvättschakt ner till tvättstugan, så slipper ni släpa tvätt. Bara barnvänliga förslag ; ) Lycka till!

Redigerat:
Trevligt hus rent allmänt. Dock är det ganska avlångt i sin form vilket ger en del bi-effekter såsom att man måste gå igenom ett rum för att komma till ett annat, korridorer etc. Några andra spontana tankar:

* Det går inte att minska på garaget för att skapa ett utrymme där nere så att kök, vardagsrum coh matrum går som ett L istället för ett I. Så slipper man gå igenom köket hela tiden? Vinkel på huset kanske?

* Mycket dörrar och korridorer på övervåningen, känns som en labyrint. Kan du förenkla planlösningen med färre passager?

* Supertrevligt med balkongen, mera sånt i hus!

* Gillar tanken med master bedroom, kan du anlägga den som en kvadrat istället med sovrummet tar upp 50% och klädkammare 25% och badrum resten klädkammare. Jag brukar tänka master bedrooms som hotellrum där allt finns på begränsad yta. Passage från sovrum, badrum->wc->hall -> klädkammare

/S

Har inte läst igenom hela tråden, så detta kanske redan är sagt.

Personligen hade jag velat ha en dörr/öppning mellan klädkammare och tvättstuga. Eller kanske till och med en jättestor tvättstuga som också rymmer tillräckligt med garderober för att rymma hela familjens alla kläder.

Kan bara se till hur jag själv gör på morgnarna: Går från sovrummet i underkläder till badrummet, lägger det jag har på mig i tvättkorgen och ställer mig i duschen, tar sedan fram nya kläder. Tänk vad smidigt att ha tvättkorgen i tvättstugan, duschen bredvid och sedan gå tillbaka till tvättstugan och ta fram nya kläder. Dessutom väldigt smidigt när den rena tvätten ska in i garderoberna.

Så hade i alla fall jag gjort om jag hade byggt nytt.

Sorry för uteblivna svar, jag har haft fullt upp.

Det har blivit lite små justeringar, bl.a. "rak vägg" (förhoppningsvis blir alla väggar raka) vid sovrummen, något större tvättstuga, och ett par förskjutna väggar för att anpassa efter vissa installationer tex, köksfläkten.

Offerterna har hittills bara varit positiva.

Och efter idag har vi ett 3meter djupt hål på tomten.

Kort "sagt".
-Vi har äntligen startat!

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
OK, grattis till att ha kommit igång!
Då är det ju bara resten kvar :)

Men då kan du väl unna oss andra att få se hur det slutligen blev?
Så, fram med den slutliga ritningen, snälla!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag tycker att du har fått många bra förslag. I slutändan är det ju ändå det egna behovet som styr vad som är "bra" och inte.

Gillar verkligen att ni ritat tvättstugan på övervåningen. Så vill jag också ha nu när vi ska börja rita hus... dock har jag tolkat det som att man enligt tillgänglighetskraven måste kunna tvätta och torka tvätt på entréplan... alltså i princip att tvättstugan måste ligga på entréplan. Har jag tolkat det fel eller har du någon smart lösning för att komma runt det? Tipsa gärna!

Kort uppdatering så här 3 år senare.
Huset är klart bortsett från altaner och stenläggning utanför entré/garageuppfart. Vi har nu bott i huset i strax över ett år och vi har börjat fylla på i huset med vår 1,5-åring och #2 halvvägs här.

I dem ursprungliga ritningarna jag la ut här på forumet hade jag gjort en missräkning och den faktiska boytan är 337kvm. Sista halvåret var riktigt tungt och enda gången som jag har ångrat storleken. Att bygga ett hus på lediga stunder är tungt, att bygga ett 337kvm stort hus på lediga stunder är ren idioti och inget jag rekommenderar. Jag skulle dock, med facit i hand, göra om allt igen. När man väl är inne så är det så värt det.

Jag skrev vid något tillfälle att jag skulle redovisa hur det gick ekonomiskt.
Vi spräckte budget! Så klart? men bara med ca, 4%.

Kalkyl vid byggstart, 3 800 000kr (Inkl. Följande kostnadsposter)
Total kostnad, 3 950 000kr (Inkl. Följande kostnadsposter)
Tomtkostnad, 767 590
Kostnader Bygglov+ lagfarter, 107 000
Kostnad trädgård, 65 000
Kostnad för själva huset, 3 010 410
Boyta+biyta 398kvm

Kvm kostnad ca: 7564kr/kvm (inkl biyta)
Fastigheten i dagsläget värderad till 5 300 000.

Att jag har kunnat pressat ner kostnaderna beror främst på grund av att jag har lagt ner ofantligt mycket tid själv och att jag förhandlat mig till en mycket förmånlig rabatt hos en lokal byggvaruhandel. Jag vill främst visa att det går att bygga till en låg kostnad utan att tumma på kvalitet och standard. Jag hade kunnat bygga ännu billigare om jag hade sänkt standarden.

Huset har följande komponenter som ingår i kostnaden som kunde haft mycket billigare alternativ.
Bergvärmepump, FTX-ventilation, golvvärme i båda plan, Betongplatta, Osb+Gips på alla inner- och ytterväggar, fullisolerade innerväggar, SP fönster 3-glas aluminium Balans+, helkaklade badrum med klinker golv, alla invändiga golv antingen 60x60 klinker eller 1-stav ekparkett, alla innertak vitmålad Moelven panel.

Ska dock sägas att kvm kostnad för ett nästan 400kvm stort 2-plan hus inte rättvist kan jämföras med kvm kostnaden för ett 170kvm stort 1-plan hus med samma standard. Och framförallt kan inte kostnaden för ett hus man byggt själv jämföras med kostnaden för ett hus som en byggfirma har byggt.

Om någon också undrar över uppvärmnings kostnad som jag tror någon ”oroade” sig för i tråden.
Energideklarationen som gjordes till startbeskedet beräknade en årsförbrukning av elenergi till ca 18519kwh/år var av 8707kwh/år energianvändning. Nu har jag inte delat isär den faktiska energianvändningen men jag gjorde av med 14317kwh/år totalt första året i huset så med största sannolikhet gick jag inte över den beräknade energianvändningen.

Redigerat:
  • Gilla
Hjulius och 5 till
  • Laddar…
H Heineken skrev:
Jag tycker att du har fått många bra förslag. I slutändan är det ju ändå det egna behovet som styr vad som är "bra" och inte.

Gillar verkligen att ni ritat tvättstugan på övervåningen. Så vill jag också ha nu när vi ska börja rita hus... dock har jag tolkat det som att man enligt tillgänglighetskraven måste kunna tvätta och torka tvätt på entréplan... alltså i princip att tvättstugan måste ligga på entréplan. Har jag tolkat det fel eller har du någon smart lösning för att komma runt det? Tipsa gärna!
Ett tre år sent svar men ville ändå bara svara angående tillgänglighetskraven. Enkelt förklarat. I en privatbostad behöver man inte möta kraven redan vid nyproduktion om man inte har behovet, men det ska finnas möjlighet att enkelt tillgodose kraven om behovet skulle uppstå senare. Att enkelt tillgodose kraven senare brukar kunna innebära att det inte får uppstå en ”för stor” kostnad för att kunna tillgodose kraven. Det här är en tolkningsfråga för kommunens bygglovshandläggare/inspektörer vid bygglov/startbesked. I mitt fall kan jag enkelt möta kraven i framtiden genom att flytta in tvättmaskin i badrummet på plan 1.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.