14 672 läst ·
76 svar
15k läst
76 svar
Synpunkter på planlösning? 307kvm
Jag vill verkligen ha kvar badrummet i sovrummet. sen som andra har skrivit så kanske det går att byta plats på den.Erika Michaela skrev:Jag hade också, som tidigare skrivits, bytt plats på vardagsrum och matsal på bottenvåningen. På övervåningen så hade jag nog skippat den lilla toaletten och gjort klädkammare av alltihop, eftersom man ändå har toalett nära till hands i det stora badrummet.
Gillar att tvättstugan ligger på övervåningen, så var det i huset där jag växte upp och det var jätteskönt att slippa släpa sängkläder och smutstvätt genom hela huset när det skulle tvättas. Tänker dock att tvättstugan är ganska liten, men ni kanske har planerat den väldigt smart? Bara så man inte saknar t ex upphängningsmöjligheter för att torka tvätt om man inte vill torktumla allt.
Vad gäller köket så gillar jag att det ligger mitt i, det känns som det lätt kan bli en "samlingspunkt" när man har gäster osv. Ni har säkert redan tänkt på det, men jag vill gärna slå ett slag för att tänka över förvaringsmöjligheter i köket, så man inte får för lite av den varan. I dagsläget bor jag själv nämligen i ett hus med ett galet stort kök, men det är otroligt dåligt planerat så vi har pyttelite förvaring = irritationsmoment big time!
Vad kommer relax-rummet innehålla?
Lycka till!
Kul att du tycker det. Jag är verkligen för tvättstugan på övervåningen men har aldrig sett eller hört att någon har haft det. Kanske är det för att det är ovanligt som gör att folk har svårt att föreställa sig det.
Jag tycker att det är välplanerat.
Ett alternativ för att få det större är att plocka bort garderoberna i arbetsrummet och flytta bak väggen så den linjerar med väggen där dörren in sitter. Så får vi ställa in lösa garderober om det blir sovrum av det i framtiden.
Det är det som är min tanke, när jag besöker min pappa så är vi jättemycket i köket. Förvaringsmöjligheterna har vi verkligen tänkt på. Min pappa har liknande storlek på sitt kök men bara lådbänkar, inget skafferi eller så, och även om lådorna rymmer massor så känns det lite bökigt.
Vi planerar med ett stort "hörn-högskåp-skafferi", de rymmer ju massor, även ett par låga skåp i köksön som kan rymma olika köksapparater. Jag tror det bli bra, med väggskåp för porslin och glas också borde det skapa massor med utrymme.
Det där med relaxen är väl tänkt lite som ett uterum där man kan njuta av utsikten och kvällssolen oavsett årstid. Kanske blir det någon rottinggrupp och ett par solsängar eller liknande som man också kan flytta ut på balkongen om man vill. Någonstans att sätta sig mellan bastubaden med ett par kalla öl o.s.v.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Jag kan förstå att ni vill ha en balkong och att ni vill kunna gå ut direkt från sovrummet och att det ska finnas en ordentlig sittplats, men den kanske inte behöver vara 3 m bred utanför sovrummet utan kan vara typ 1 m och därmed släppa in mer ljus i köket, och samma sak i andra änden så får ni in mer ljus i rummet längst bort (det som borde vara vardagsrum), medan matsalen inte används så ofta och kan få vara mörkare. Visst går det att göra mycket med bra belysning, och det behövs ju under vinterhalvåret, men inget slår ju riktigt dagsljus.Xhoza skrev:Det är något jag har oroat mig för, när det gäller ljuset. Rätt lampor kan lösa det problemet. Jag har svårt att se huset utan balkongen, den är lite av hjärtat i det hela.
Fortsätter vitvarukedjor erbjuda installation och bortforsling även i framtiden så är inte det så stor extra kostnad vart 10:e år
Nu är det ju inte platsbyggda sängar utan man är fri att ställa dom vart som helst, det är ju bara ett möbleringsförslag. Jag förstår tanken, men jag tror inte att 1,5m mellan dörröppning och sängen känns trångt, men vi får se.
Jag ser problemet men blir det inte likadant oavsett vart man placerar toaletten? eller tänker jag fel?
Jag har också funderat på köksdörren, kan lösa det med ett bredare fönster i mitten så flyttas dörren automatiskt.
Jag har möte bokat med arkitekt, men mest för konstruktionsberäkningar han har säkert massa synpunkter. men jag vet inte om vardagsrummet kanske upplevs mindre tack vare att sofforna som är inritade är ganska stora.
Även om sängar är lätta att flytta är inte garderober det, och för att få en bättre placering av säng och skrivbord kanske det är bättre att ha garderoberna där du har ritat in sängarna.
Om du har ytterdörren närmast garaget och WC "nedanför" behöver man inte passera området framför ytterdörren för att gå på toa. Alternativt, som någon föreslog, ha en riktig groventré, dvs familjeingång, via garaget eller separat "ovanför" WC och då kan du krympa finingången och flytta WC neråt.
Bredare köksfönster eller placerat längre från väggen mot vardagsrum/matsal.
Bra att du ska träffa en arkitekt. Problemet med vardagsrummet är också att det går bort många kvm på en passage till dörren ut i öster. Med matsal där blir nog det problemet mindre eftersom det inte gör något om den passagen blockeras av utdragna stolar eftersom det inträffar så pass sällan.
När det gäller köksön är det nog bättre att ha hon på andra sidan så att ni får en stor yta närmast kyl och frys där det går att ställa matkassar och placera sånt som tas fram från kyl/frys. Jag skulle också placera diskmaskinen på andra sidan diskhon så att man i skåpen till höger kan ha tallrikar och glas som i stor utsträckning tas upp från diskmaskinen och till vänster mot ugnarna kan ha sånt som har med själva matlagningen att göra.
Hej Stålis.ByggStålis skrev:Hej Johan!!
Det ser ut som att du "får" ett kanonfint hus. Grattis. Vi har snart bott ett år i vårt egenritade hus som faktiskt är på 320, iofs inkl garage så hos mig får ytan tumme upp.
Jag samlar de synpunkter som jag kommit på, såklart utifrån mina egna erfarenheter. Min planlösning kan du se i min tråd; från nyckelfärdigt Götenehus till ett hem.
Nedre plan:
1. Som flera sagt, byt plats på vardagsrum och matdel. Kan skapa en del spring som du har det nu, när du bjuder på middag.
2. Kommer ni gå in genom garaget? Det gör vi och då vi har dagis/skolbarn sparar det en del städning av huset, genom att de värsta kläderna blir kvar i garaget.
3. Ta upp fler altandörrar, vi fick tipset när vi byggde att ta så många dörrar ut som möjligt. Vi har tre från samma rum till samma terass. Det har verkligen skapat ett skön känsla i sommar när det varit öppet och allt känts som en enhet.
4. Vet inte om du har/planerar för barn? De växer iaf upp när de finns och i vårt hus planerade vi för att nu vill vi ha alla tre på vår sovvåning. Men om 5-8 år kommer de nog att flytta ned. Då har vi sovrum där åt dem. Kanske skulle garaget kunna bli det i ett senare steg??
Övre plan:
1. Vad är relax för nåt? För mig är det bastu och bubbelbad. Vad ska du göra i relaxrummet?
2. Flytta ned tvättstugan och skapa ett tvättnedkast. Det är grymt och får bort maskiner från sovvåningen. Efter ett år är det fortfarande kul för barnen att ta rätt på sin tvätt.
3. Skulle också byta plats på WIC och badrummet. Tror ni vill ha dagsljus när ni klär er. Tänk på att garderober "stjäl" mycket yta (vilket ni iofs inte har brist på). Elfa eller motsv kan vara en lösning.
4. Har du funderat på snedställda dörrar till barnrummen? Skapar nog en lite mindre korridorskänsla.
5. Om du tar bort klädvården och gör ett barnbadrum av det (med tvättnedkast) så kan du ta bort toan från relaxen. Du vill ändå inte gå på toa där när familjen bastar. Vi behövde det för handikappanpassningen.
Lycka till med bygget, det är enorm känsla att få kliva in i sitt eget hus. Så lita också på din egen känsla. Och blir det "fel" kan du ändå inte skylla på nån. 😉
Tack. Ert hus ser genomtänkt ut, ni har möjlighet att få som en egenlägenhet på plan 2 när ni "skickar ner" barnen.
Jag svarar på det so jag inte nämnt tidigare.
Nedre plan
2. Planen är väl att gå en del genom garaget. Kanske inte hela tiden men när det "behövs". Tanken är i alla fall att man ska kunna hänga av sig där ute. så har jag haft det i båda husen min pappa har byggt som jag har växt upp i och det har funkat bra.
3. dörrarna har gett mig huvudbry men det enda jag känner just nu är att det kanske borde finnas en dörr ut från matsalen. Har dock inte planerat för någon terrass eller liknande utanför just där.
4. Vi planerar för barn så just den biten är väl eventuellt 15 år eller något bort för oss. Vi har planer på ett gästhus typ attefalt dit barnen eventuellt kan "flytta ut" i framtiden. Men som sagt det är så långt bort just nu.
Övre plan
1. se svaret till Erika strax över.
2. Jag är säker på att jag vill behålla den på plan 2. Anledningar finns tidigare i tråden.
3. Som tidigare nämnts ingen dum idé, men det beslutet överlämnar jag till min sambo, hon får som hon vill i den frågan.
4. det har trillat in ett förslag att bara fortsätta med korridorväggen förbi intjacket till sov1&2. kanske förhöjer korridorkänslan istället men faktiskt ingen dum idé.
5. Hänvisar till svaret på 2. men också att båda husen jag har växt upp i har haft toalett i badrummet utanför bastun och det har aldrig varit ett problem, snarare tvärt om. skönt att inte behöva springa vidare ut i huset för att kunna kissa. planerar eventuellt att skärma av toan lite så den inte blir lika öppen sett från bad, bastu, dusch men jag tycker att den fyller en bra funktion där inne.
Tack för dina synpunkter det är kul att någon är positiv till storleken.
Jag har svarat på strykfrågan i ett annat inlägg efter din fråga. Där min poäng är att utrymme och möjligheten kommer ändå finns i tvättstugan men det är mycket trevligare att ta med de få plaggen som stryks till ett annat rum, även om tvättstugan skulle vara mindre. Det är iaf så vi gör idag.Asson skrev:
Vi får ha en byggyta strax över 400kvm på tomten så det finns utrymme för diverse komplementbyggnader.Jonatan79 skrev:
Planen är ett gästhus, typ attefalls, på tomten i framtiden. En sak i taget. I dagsläget har vi familjen så pass nära att de inte finns så stort behov för övernattning för dem. Vänner som kommer på besök kan gå upp för trappan tills ett gästhus är på plats.
Jag jobbar heltid idag men jag kommer att var tjänstledig i 2 månader till att börja med när bygget drar igång. Sen får vi väl se hur långt vi kommer. Sen kommer jag väl jobba kvällar/helger. Sen har jag ju möjlighet att söka mer tjänstledigt om jag skulle vilja forcera.
Förmodligen det bästa förslaget idag.klonk skrev:
Anledningen att det ser ut som det gör är att jag först gillade tanken att dörrarna där de sitter idag öppnades utåt hallen istället för in i rummen. Då behövdes den "boxen" för att ge plats åt dörrarna.
Sen lät jag de gå inåt istället som det är ritat nu men har inte alls tänkt på själva planlösningen i övrigt. Men självklart är det en bra idé.
Medlem
· Blekinge
· 12 218 inlägg
Hoppas för dig att du hittar en bank som lånar dig 3 M utan att du har egna pengar, för ett sådant hus. De tror kanske inte att du klarar dig under 10 Tkr/m2. Vilket jag inte heller gör.
Hur tänkte du dig uppvärmningen? Jag ser ingen panna/VP nånstans.
Hur tänkte du dig uppvärmningen? Jag ser ingen panna/VP nånstans.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det måste finnas ett sovrum på nedre plan alternativt en hiss för att det ska bli handikappanpassat. Toaletten på nedre våningen är knappast heller godkänd, försök få in en rullstol där.
ghoti skrev:
Haha, jag är vaken!
Jag måste instämma i kören med de andra.
Dels finner jag det konstigt att inte tvättstugan ligger på bottenplan.. å andra sidan är det en smaksak. Däremot är jag inte helt överens med att den ligger vägg i vägg med sovrum, kan bli en störande faktor. Sen tycker jag den är påtok för liten för ett så stort hus.. är ju mindre än vad min tvättstuga i mitt radhus är.
Är även lite anti att man går direkt in i köket och i ärlighetens namn så förstår jag inte vitsen med att ha ett så stort kök när man har en matsal. Totala ytan för "mat"delen är ju nästan på 70kvm vilket jag kan tycka känns lite väl overkill.
Relaxdelen, är det en tillhörighet till badrummet? Om ja, så känns även det lite väl gigantiskt med sina 35kvm.
Jag personligen hade kortat ner vinkeln bakåt någon meter, lagt matsal närmare köket och gjort köket mindre.
På ovanvåningen hade jag låtit badrummet byta plats med Master Bedroom och haft det och relax vägg i vägg istället, satt bastun där lilla WC är idag. Där TV-rummet är hade jag istället lagt Master Bedroom. Där bad/korridor är hade jag haft TV-rummet för att bli av med en massa hallyta.
Sen hade jag tagit bort tvättstugan från ovanvåningen och gjort om det utrymmet till KLK istället. Jag hade tagit bort den lilla korridorsnutten som är till de två övre sovrummen och låtit den väggen liva med resten av korridorsväggen. Känns som om det är en onödig bit av korridor liksom.
På bottenplan hade jag sedan lagt tvättstugan där WC är idag och även korridoren till garaget. Jag hade flyttat WC till där trappan är istället. Stor yta som egentligen inte fyller någon som helst funktion.
Kort och gott, det jag tycker sticker mest i ögonen är att vissa bitar av huset är otroligt överdimensionerade och andra är istället underdimensionerade. Det är väldigt mycket yta som går åt till korridor, ca 40kvm är ren korridorsyta.
Du kan sluta hoppas.Thomas_Blekinge skrev:
Budgeten som jag nämnde i ett tidigare inlägg är ett beviljat byggkreditiv. För det första så räknas min arbetsinsats som kontantinsats, och vad mitt arbete är värt bestämms av en slutvärdering av huset.
Värde på huset - projektkostnad = värdet av mitt arbete (vilket motsvarar kontantinsatsen)
Det är enkel mattematik, jag lever inte i en fantasivärld här.
För det andra så erbjuder nästan alla banker idag någon typ av privatlån för kontantinsatsen vid sidan av bolånet. (Vissa banker kallar det till och med för olika varianter av "insatslån". Ett lån jag med största sannolik inte kommer behöva då mitt arbete förmodligen kommer vara värt minst de 15% som krävs i kontantinsats.
Jag är övertygad att jag klarar mig under 10 tkr/m2. Om jag hade haft all boyta på ett grundplan nej. Men de stora kostnaderna, mark, grundplatta, tak, bergvärme, blir samma oavsett om jag hade tagit bort hela övervåningen.
Ytterväggarna och bjälklaget som kommer till vid 2 plan kontra 1 plan gör m2 priset på andraplan riktigt billigt. Även det ganska logiskt.
Angående värmepumpen kommer det att stå en bergvärmepump i garaget, vägg i vägg med köket.
Några påpekanden:
* Tvättstuga uppe är bra, men inte mot sovrum, ta tex en del av det gigantiska badrummet till det istället.
* Tråkig korridor till TV-rummet. Om du ändå vill ha det så, lägg badrummet i bakkant och korridoren mot balkongen, fönster hela vägen?
* Fundera på att byta de fasta garderoberna i sovrum 1/2 mot små KLK istället, ger bara en dörr per sovrum. Sätt garderoberna (eller en liten KLK) mot sovrum 1 i arbetsrummet, för ljudisolering.
Nere säger tillgänglighetsreglerna att du måste ha eller lätt kunna ordna ett sovrum. Med nuvarande lösning går matsalsdelen lätt att skilja av, men jag säger som de andra att matsal och vardagsrum bör byta plats, det är lååångt att springa med kalla drycker och varma karotter även om man självklart har en byffé/vitrin med finporslin och silverbestick. Vi har matsal och kök i varsin ända, men vårt hus är bara 10*10 meter, så det är inte mer än 3 meter emellan ändå.
Dessutom kan du enklare ordna riktigt stora bjudningar om de ligger intill varandra, med "barnbord" i köket, utan att de känner sig satta på undantag.
Du måste ha en sluss, dvs två dörrar mellan garage och bostad. KLK, groventre, tvättstuga, badrum eller liknande uppfyller detta krav. Om du flyttar toadörren mot hallen kan du sätta in en dörr där utan att gömma toan för gästerna.
Arkitekten kommer att kontrollera tillgänglighetskraven och hjälpa dig att mäta upp badrummet nere så att det uppfyller kraven.
* Tvättstuga uppe är bra, men inte mot sovrum, ta tex en del av det gigantiska badrummet till det istället.
* Tråkig korridor till TV-rummet. Om du ändå vill ha det så, lägg badrummet i bakkant och korridoren mot balkongen, fönster hela vägen?
* Fundera på att byta de fasta garderoberna i sovrum 1/2 mot små KLK istället, ger bara en dörr per sovrum. Sätt garderoberna (eller en liten KLK) mot sovrum 1 i arbetsrummet, för ljudisolering.
Nere säger tillgänglighetsreglerna att du måste ha eller lätt kunna ordna ett sovrum. Med nuvarande lösning går matsalsdelen lätt att skilja av, men jag säger som de andra att matsal och vardagsrum bör byta plats, det är lååångt att springa med kalla drycker och varma karotter även om man självklart har en byffé/vitrin med finporslin och silverbestick. Vi har matsal och kök i varsin ända, men vårt hus är bara 10*10 meter, så det är inte mer än 3 meter emellan ändå.
Dessutom kan du enklare ordna riktigt stora bjudningar om de ligger intill varandra, med "barnbord" i köket, utan att de känner sig satta på undantag.
Du måste ha en sluss, dvs två dörrar mellan garage och bostad. KLK, groventre, tvättstuga, badrum eller liknande uppfyller detta krav. Om du flyttar toadörren mot hallen kan du sätta in en dörr där utan att gömma toan för gästerna.
Arkitekten kommer att kontrollera tillgänglighetskraven och hjälpa dig att mäta upp badrummet nere så att det uppfyller kraven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otroligt snabbt ihop kastat. Mest för att visa att genom mindre förändringar så kan du dra ner på KVMen men samtidigt få bla större klädvård och mindre korridorer.
Dock glömde jag göra en sluss på bottenplan som nämnts ett par ggr i tråden.
Ser nu att jag glömde göra en KLK av det utrymmet som blev av efter den "gamla" tvättstugan. Men där tänker jag iaf att det blir en KLK
Måste relaxavdelningen ha en egen ingång eller hade man inte kunnat ha den i direktanslutning till badrummet? Dvs att du måste gå igenom badrummet? Antar att relaxen är till att sitta i efter att man badat eller bastat och har då per automatik med badrummet att göra
Redigerat:
Jag gillar tanken på tvättstuga uppe. Har själv bott med tvättstuga i källaren och det tog inte så många år innan det stod en tvättmaskin i badrummet på övervåningen också. Ifall du vill kunna hänga inomhus, sätt rundstav eller lina lagom glest nära taket i bastun, då får man lite hångplats som inte stör och basta och torka tvätt kan samsas om samma utrymme. Är det dessutom bråttom att få torrt kan man dra igång lite värme, blir som ett torkskåp.
Angående matsalen och vardagsrummets placering måste du nog känna själv vad du gillar bäst. Min erfarenhet är att en matsal som ligger för långt bort bara används på jul och nyår, eller om antalet gäster skulle kräva det.
Jsg tycker du har fått några bra tips om korridorerna på övervåningen. Finns det nån anledning att badrummet är mot väggen med balkonger? Annars tycker jag som tidige, flytta det mot baksidan, då behöver du inte göra sneda väggar för att få in dörrar till relaxen.
Angående matsalen och vardagsrummets placering måste du nog känna själv vad du gillar bäst. Min erfarenhet är att en matsal som ligger för långt bort bara används på jul och nyår, eller om antalet gäster skulle kräva det.
Jsg tycker du har fått några bra tips om korridorerna på övervåningen. Finns det nån anledning att badrummet är mot väggen med balkonger? Annars tycker jag som tidige, flytta det mot baksidan, då behöver du inte göra sneda väggar för att få in dörrar till relaxen.
Nej! Enligt kravet kan man ha ett rum där det finns möjlighet att skärma så det kan bli ett sovrum. Som tidigare i tråden föreslagits, matsalen.Finndjävel skrev:
Toaletten på nedre plan uppfyller också alla krav, kom konkret med förslag på varför det inte skulle vara godkänt så återkommer jag men varför du i så fall förmodligen har fel. Det enda, beroende på hur man tolkar det hela, är att jag eventuellt får flytta på handfatet och sätta det mitt emot toaletten i stället.