styrman1 skrev:
bygger man nytt kan man börja med ett blankt papper ooch planera allt. renovera gammalt så är det massor med anpassningar och kompromisser. jag har gjort båda. det ska mycket till innan jag renoverar ett ruckel igen.
Samma här. Jag har renoverat och byggt till ett gammalt hus tidigare. Med facit i hand skulle vi ha rivit det och byggt nytt. Det hade blivit något dyrare men värt varenda krona i efterhand. Nu är det kompromisser till höger och vänster med allt vad det innebär av underhåll etc. Självklart beror det på HUR mycket som behöver göras men av trådskaparen att döma så värderas inte huset särskilt högt. Och det finns nog en anledning till det.
Jag förstår att man är väldigt sugen på att renovera och spara en hel del pengar men man ska ju vara fullt på det klara med vad det innebär. Det finns en tendens att mildra omständigheterna till sin fördel när man vill något VÄLDIGT mycket.

Vad är det för grund i huset?
Vad är det för stomme i huset?
Vad är det för bjälklag i huset?

Är svaren,
gjuten källare,
tegel,
samt betong så köp huset och renovera.
Ju mer trä desto sämre.
När är huset byggt?

volvo skrev:
Två hantverkare man ALDRIG skall försöka ersätta:
Elektrikern - Det är inte bara olagligt utan även livsfarliget att göra elektriska installationer själv.
Rörmokaren - Om nägot går snett så lär inte försäkringsbolaget vilja ta i den vattenskadan med tång ens. Dessutom har de rätt verktyg och ett handlag som man som novis saknar.

I övrigt år det att ersätta de flesta andra hantverkare förutsatt att man ser till att ta reda på hur man gör för att få saker rätt gjorda samt att man får räkna med att det tar MYCKET längre tid att göra allt själv.....
Sorry glömde faktiskt att jag har använt två hantverkare.. En elektriker och hans praktikant som kopplade in nya matningen till nya elcentralen, 30 minuters jobb och en faktura på 4500kr.
Sen en grym plåtslagare till taket som skulle köra fram och tillbaka till sin verkstad hela tiden och tog bra betalt för resorna...ca 12000kr blev slutnotan..

ParkaKungen skrev:
Vad är det för grund i huset?
Vad är det för stomme i huset?
Vad är det för bjälklag i huset?

Är svaren,
gjuten källare,
tegel,
samt betong så köp huset och renovera.
Ju mer trä desto sämre.
När är huset byggt?
Jadu, fortfarande inte tittat på huset på nära håll... Det är tegelfasad och källare, oklart vilken typ av grund men huset är byggt 1938.

Senaste budet just nu ligger på 1,85 milj...

Mikael_L skrev:
Jooo... :o
När jag tittar igenom det ser flera poster lite väl bra ut. Det var väl mitt försök att inte gå över miljonen. ;)

Tipset skulle väl vara att framförallt finna ett lite mindre hus med lite billigare materialsats och dessutom spara något lite på grund och markjobb också.

Kanske bara förbereda för FLVP men börja med elpatron osv ...

Förresten, är huset 55 kvm / plan?
Ungefär hur gammalt?

Precis, 55 kvm per plan... Och huset är byggt 1938... Fasad renoverad för 30 år sedan.. Problem med vatten som fryser så detta måste nog bytas.. Elen skall dock vara funktionell...

Och Ni som insisterar på att kommentera att det inte skrivs som rivsningsobjekt utan anledning. Mäklaren har bedömt det som rivningsobjekt pga. att ytskikt med mera är kraftigt eftersatt. Enligt säljaren finns inga funktionsfel eller liknande.. Och tråden utgår från att grund och fasad är okej. Oavsett om det i verkligheten är så eller ej. Så vi kanske kan sluta att, i den här tråden diskutera huruvida det är ett rivningsobjekt eller ej. Det är inte det tråden handlar om...

Vad kostar det förresten generellt att riva ut alla innerväggar och isolering i ett 110 kvm stort hus? Riva till dess att man kan isolera om och sötta gips igen. Generellt vill säga och vem vänder man sig till?

Eller räknar man med att man gör detta själv eller att snickaren gör det om en sådan skall anlitas?

Att en mäklare spontant i sin mun tar ordet "rivningshus" antyder problemets vidd...

Din budget på 1000 Kkr kommer inte att räcka till särskilt många överraskningar. Börja därför med att boka en besiktningsman, så att du omedelbart får klarhet i husets skick! Det är meningslösta att spekulera i hur fint huset KAN råka vara.

billy_baver skrev:
Att en mäklare spontant i sin mun tar ordet "rivningshus" antyder problemets vidd...

Din budget på 1000 Kkr kommer inte att räcka till särskilt många överraskningar. Börja därför med att boka en besiktningsman, så att du omedelbart får klarhet i husets skick! Det är meningslösta att spekulera i hur fint huset KAN råka vara.
Suck...

Allvarligt, vad är det som är så svårt med att UTGÅ från att stomme och ytterväggar är okej och diskutera utidrån det i jämförelse med nybygge oavsett hur det ligger till i det aktuell fallet... Återigen handlar inte tråden om huruvida det aktuella objektt är ett rivningsobjekt eller inte.......

Hej!

Låter som du inte riktigt är medveten om vad du ger dig in på.
Har ett par kompisar som jobbar med sådanna renoveringar som du pratar om.
Dom är 2 st hantverkare som tillsammas med inhyrda elektriker, rörmokkare och målar renoverar ett sånt hus på ca 3 mån. Då byts alla ytskikt, golv, kök, badrum. Jobbet är omfattande än man tror. Man vet aldrig vad som väntar bakom en dörr.

2man x 40timveckan x 3mån= 240 tim

Övriga hantverkare ca 200 tim

Lägg till då att dom har gjort det 10 gånger innan.

Du kan säkert lägga på dubba tiden ovanför om du ska göra det själv.

Du kanske behöver lägga runt 600-800 timmar.

Om du har ett vanligt jobb och kanjobba ca 20 tim per vecka med huset så har du att göra en väldigt lång tid. Desstuom är det väldigt svårt att räkna på vad ett renoveringsobjekt kostar innan det är klart. Avråder inte dig men jag tror du måste vara medveten om vad det innebär innan du ger dig in i projektet.

Tokv41 skrev:
Vad kostar det förresten generellt att riva ut alla innerväggar och isolering i ett 110 kvm stort hus? Riva till dess att man kan isolera om och sötta gips igen. Generellt vill säga och vem vänder man sig till?

Eller räknar man med att man gör detta själv eller att snickaren gör det om en sådan skall anlitas?
100-150 mantimmar om man gör det själv. Snickare med väldigt effektiva verktyg och god vana gör det på 60-80 mantimmar. Allt skall sedan sorteras i kontainrar, och väldigt mycket av tiden är att bära ut saker ur huset. Det är mer än man tror. Gör du det själv handlar det kanske om 10-15.000kr för hyra av kontainrar, transport och deponiavgifter.

Skall en hel del återanvändas så tar det mer tid. T.ex. dörrfoder, innerdörrar, garderober, eluttag, fönster etc. Då måste ju allt sådant skruvas ned försiktigt och ställas undan så man inte får skador på det under rivningen och återuppbyggnaden. Beroende på hur mycket det är så tar det 20-100 timmar till, för en hantverkare.

Tokv41 skrev:
Allvarligt, vad är det som är så svårt med att UTGÅ från att stomme och ytterväggar är okej och diskutera utidrån det i jämförelse med nybygge oavsett hur det ligger till i det aktuell fallet... Återigen handlar inte tråden om huruvida det aktuella objektt är ett rivningsobjekt eller inte.......
Det är lite svårt att lämna det faktum att huset benäms så som mäklaren benämner det. Anledningen är att ett slutpris på ett objekt brukar hamna vid marknadsvärdet, speciellt om det är ett attraktivt område.I detta fall är det svårt (utan att ha sett det) om det är tompris + befintlig byggnad eller tomtpris + rivningskostnad folk betalar för. Om detta objekt hamnar kring vad enbart tomten ungefär skulle gå för så har jag mycket svårt att tro, att detta hus är något att ha. Även om det går att ordna till huset till ett för Er drägligt boende ska man komma ihåg att om ni säljer om några år, har renoverat ett gammalt hus med en hel del kompromisser, så är risken att den kapitalstarka köparen kanske inte är så intresserad av det befintliga huset heller och man får kanske inte tillbaka dom pengar man investerat i huset.
Vi har ett hus i närheten av oss där man för 1 år sen försökte sälja huset som fritidshus för knappt 3 miljoner, nu är det ute för 2 miljoner vilket är vad en tomt kostar. Många har funderat kring att renovera huset, vilket från utsidan ser halvdant ut men i ärlighetens namn är det inget att ha och min uppfattning är att objektet legat ute så länge pga att man inte har sålt objektet som enbart tomt. Det har varit svårt för en köpare att veta om man betalar för ett gammalt hus eller enbart en tomt. Det är vad jag tror.
Som jag även nämnde tidigare så har jag själv varit i samma sits där vi köpte ett gammalt hus som var påbörjat med en renovering. Vi fortsatte och det blev till slut att vi gjorde om i princip allt. Med facit i hand skulle vi byggt ett helt nytt hus. Det hade blivit något dyrare men hade blivit bättre, roligare, större och mer underhållsfritt. För att inte tala om andrahandsvärdet. Vi hade nog fått mer för det när vi skulle sälja också, utöver den något högre kostnaden alltså.

Och....

Om vi utgår ifrån att huset är fullt renoveringsbart så är det fler än du som ser detta, garanterat, om det är ett attraktivt område. Således blir priset därefter. Det är svårt att "lura" marknaden på ett sånt här objekt vill jag påstå.

Det är inte alls "svårt" att utgå från att stommen är okey. Däremot är det en smula "meningslöst".

Ta elinstallation som ett exempel! Elentreprenaden i en liten villa behöver inte kosta mer än 100-150 Kkr. Grejen är att elektrikern väver in sitt jobb tillsammans med andra hantverkare. Han är först på byggplatsen, och lämnar det färdiga huset nästan sist av alla.

Visst kan man dra el i ett saneringshus. Nöjer man sig med utanpåliggande eldragning (med sladdarna utanpå väggarna) måste det inte alls bli mycket dyrare än i nyproduktion. Vill man däremot ha sina installationer dolda inne i väggarna måste du i vilket fall som helst riva upp stora delar av inredningen.

På samma sätt förhåller det sig med VVS och rörstammar. Även om huset INTE har några vattenskador efter läckage eller frostsprängning måste man göra dyra ingrepp i stommen.

Alltså: Även om stommen med ytterväggar, bärande innerväggar, grund, yttertaket, rökgångar och dränering är HELT okey kommer också enkla ingrepp att kosta oproportionellt mycket, jämfört med samma investering i nyproduktion.

trumpet9 skrev:
Hej!

Låter som du inte riktigt är medveten om vad du ger dig in på.
Har ett par kompisar som jobbar med sådanna renoveringar som du pratar om.
Dom är 2 st hantverkare som tillsammas med inhyrda elektriker, rörmokkare och målar renoverar ett sånt hus på ca 3 mån. Då byts alla ytskikt, golv, kök, badrum. Jobbet är omfattande än man tror. Man vet aldrig vad som väntar bakom en dörr.

2man x 40timveckan x 3mån= 240 tim

Övriga hantverkare ca 200 tim

Lägg till då att dom har gjort det 10 gånger innan.

Du kan säkert lägga på dubba tiden ovanför om du ska göra det själv.

Du kanske behöver lägga runt 600-800 timmar.

Om du har ett vanligt jobb och kanjobba ca 20 tim per vecka med huset så har du att göra en väldigt lång tid. Desstuom är det väldigt svårt att räkna på vad ett renoveringsobjekt kostar innan det är klart. Avråder inte dig men jag tror du måste vara medveten om vad det innebär innan du ger dig in i projektet.

Kan du peka på vilken del av mina inlägg som tyder på att jag inte vet vad jag ger mig in på?
Och ett tips är att läsa alla inlägg innan man kommenterar. Hade du gjort det hade du nämligen sett att jag skriver att jag INTE skall utföra allt arbete ensam.

Tråden handlar heller inte om att lura marknaden som någon ovan skrev. Jag har i ärlighetens namn svårt att förstå vart alla tolkningar kommer ifrån? Vem har pratat om att lura någon?

Jag har i en tråd försökt diskutera skillnaden mellan att renovera ett hus med funktionell grund och ytterväggar kontra att riva, gjuta ny platta och sedan resa ett hus.

Oavsett hur det aktuella objektet står sig i skick så går det väl att diskutera detta. Varför skulle det vara meningslöst att diskutera? Sen har jag heller aldrig skrivit vilken tidspress vi har så det fattar jag heller inte varför folk kommenterar?

För att förtydliga ytterligare en gång och för att kunna diskutera huvudfrågan, (för enkelhetens skull kanske vi skall låtsas som att det aktuella objektet inte finns) hittar vi på att det rör sig om ett hus med bra grund och fina väggar.. Så, nu glömmer vi allt mäklaren sagt.

Det jag skall göra själv är att riva ut allt, och sedan lägga nytt tak och, efter att elektriker och VVS-killar bytt el och fixat vatten och avlopp och då gips sitter på väggarna efter ny isolering spackla och göra ytskiktet.

Mikael_L
En platta på mark på 55kvm kostar 55' - 110 ' att göra beroende på hur mycket du gör själv.
Resning av schyssta ytterväggar (trä, träpanel, 7x8 meter hus, och två våningar =5 meter) kostar 60' - 150' beroende på utförande och hur mycket man gör själv.
Tak ca 40' - 100' beroende på utförande och hur mycket man gör själv.

Nya fräscha saker och hyfsat isolerat. = maximala restvärdet på din gamla stomme, efter nedrivningsarbetet.
Som jag ser det ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.