Vi står i startgroparna för att renovera vårt kök. I dagsläget består det av ett kök och en matplats. Matsal finns intill varför vi tycker att vi kan kosta på oss att slå ut en vägg. Väggen går idag ungefär rakt igenom den planerade kökshalvön. Inkommande vatten är i hörnet bredvid ugnen där även el till spis är indraget. Avlopp till höger om diskmaskinen.
Den "tomma" hörnan tänkte vi komplettera med ett vitrinskåp alt högskåp. Den låga bänken är tänkt att inredas med något mjukt att sitta på.
Vi vill i dagsläget främst ha synpunkter på planlösningen, men alla tips är välkomna.
Vi har preliminärt tänkt oss följande leverantörer:
- Stommar, luckor, blandare, vask: IKEA
- Bänkskiva: Kompositmaterial - Technistone från stenskivor.se
- Vitvaror: Bosch/Siemens alt. vissa delar från IKEA
- Golv: Marmoleum Click
Har tänkt anlita hantverkare för större delen av jobbet. Skruva stommar tänkte jag dock göra själv.
Den "tomma" hörnan tänkte vi komplettera med ett vitrinskåp alt högskåp. Den låga bänken är tänkt att inredas med något mjukt att sitta på.
Vi vill i dagsläget främst ha synpunkter på planlösningen, men alla tips är välkomna.
Har tänkt anlita hantverkare för större delen av jobbet. Skruva stommar tänkte jag dock göra själv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Svårt att begripa hur det ser ut innan utan planskiss. Så svårt att säga så mycket.B Bleydrunner skrev:Vi står i startgroparna för att renovera vårt kök. I dagsläget består det av ett kök och en matplats. Matsal finns intill varför vi tycker att vi kan kosta på oss att slå ut en vägg. Väggen går idag ungefär rakt igenom den planerade kökshalvön.
Men "kökshalvön" ser mera ut som ett köksbord. Som skulle passa bättre framför fönstret med sittplatser på båda sidorna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Undvik Ikeas blandare. Verkar vara mycket trassel med dem efter bara några få år.
Visserligen är minsta rekommenderade mått 80 cm mellan diskho och häll, men med matlagning för en familj kan det bli väl trångt, så jag rekommenderar 100-120 cm.
Såna där lutande fläktar brukar inte fungera så bra.
Det blir lite konstigt att använda högerdelen av hällen när den är precis i ett hörn eftersom man inte kan stå rakt framför den delen. Motsv. när det gäller diskhon men där gör det väl mindre.
Visserligen är minsta rekommenderade mått 80 cm mellan diskho och häll, men med matlagning för en familj kan det bli väl trångt, så jag rekommenderar 100-120 cm.
Såna där lutande fläktar brukar inte fungera så bra.
Det blir lite konstigt att använda högerdelen av hällen när den är precis i ett hörn eftersom man inte kan stå rakt framför den delen. Motsv. när det gäller diskhon men där gör det väl mindre.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Går det att flytta häll eller diskho så hade jag gjort det så det blir mer plats mellan dem.B Bleydrunner skrev:Vi står i startgroparna för att renovera vårt kök. I dagsläget består det av ett kök och en matplats. Matsal finns intill varför vi tycker att vi kan kosta på oss att slå ut en vägg. Väggen går idag ungefär rakt igenom den planerade kökshalvön. Inkommande vatten är i hörnet bredvid ugnen där även el till spis är indraget. Avlopp till höger om diskmaskinen.
[bild][bild][bild]
Och innan du beställer dina bänkskivor så googla företaget, stenskivor har kursat tidigare och är väl på väg igen har riktigt dålig ekonomi och kräver stor handpenning. Varningstecken!!
Lite OT men vi köpte våran från dem och tipsade året efter kompisar som fick sin installerad för någon månad sedan och är nöjda.T Torsten Er skrev:
De råkade ändra vår från matt till blank efter mätningen men jag missade det tyvärr när jag godkände offerten.
De missade även att deras längsta skiva var 20 cm kortare än vad leverantören angav så var precis så det gick att använda för oss utan skarv (vilket var ett krav)
Leveranstiden var mycket längre än utlovat.
Utöver ovan saker var mätkillen om än lite sur väldigt proffsig och noggrann och de gjorde ett bra jobb och var ca 5-6k billigare än konkurrenterna för samma bänkskiva.
Inte OT då de fuskat med rotavdrag, skattefusk, en längre tid för att kunna klara sig kvar på marknaden. Men nu verkar inte ens det hjälpa dem längre, riktigt dåliga siffror i boksluten. Men bänkskivbranchen är hårt utsatt även 2025 så många lär väl ryka framför allt de estniska som fuskar med orimligt höga rotavdrag som Stoneks, Stenskivor m fl. Tror man ska dra öronen åt sig om en deal verkar för bra eller där förskottsbetalning krävs, varför betala för något man ännu inte fått?samovar skrev:
Lite OT men vi köpte våran från dem och tipsade året efter kompisar som fick sin installerad för någon månad sedan och är nöjda.
De råkade ändra vår från matt till blank efter mätningen men jag missade det tyvärr när jag godkände offerten.
De missade även att deras längsta skiva var 20 cm kortare än vad leverantören angav så var precis så det gick att använda för oss utan skarv (vilket var ett krav)
Leveranstiden var mycket längre än utlovat.
Utöver ovan saker var mätkillen om än lite sur väldigt proffsig och noggrann och de gjorde ett bra jobb och var ca 5-6k billigare än konkurrenterna för samma bänkskiva.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden