Nu sitter man å planerar ett nytt kök.
Dessvärre är rummet inte så stort som man kunde önska utan försöker hitta den bästa
lösningen utan att justera/riva väggar.
Vid kyl/frys kommer det självklart täcksida, gick ej att få till i IKEAS homeplanner bara...

Idag är köket liknande ritningen. fast där spisen är utritad är kal vägg. Utmed väggen till höger är det idag städskåp, kyl samt skafferi. Jag vill ha fullstorleks kyl o frys...

Jag har fastnat lite i den här lösningen, det är den bästa kompromissen jag kan komma på.
Om någon har synpunkter vore jag tacksam

/Michael

• mittkok.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mittkok3d.JPG
    Skapa konto
Rek. är väl att det ska vara 120 cm min i gången. Nu säger ju du att köket är ungefär som det är idag och då får du väl känna om det är ok, eller inte.

Jag kan tycka att det känns trångt i ett smalt kök där det är skåp på båda sidor, skulle nog försöka få till det med hyllor på ena sidan (den vänstra) om man nu tycker att det funkar som förvaring (jag gör det). Blir lite luftigare.

Hade själv ett långsmalt kök tidigare och där satte vi överskåp (40 djupa) på ena sidan, funkar som ett litet barhäng ;-)

Skickar med en bild från den tiden då det begav sig...

• Nybrogatan.jpg
    Skapa konto
Du har inte försökt någon variant med L-form och ett långt kök längs hela högra väggen?
Jag tycker också att det ser trångt ut. På den vänstra väggen i "gången" kan du kanske ha bara överskåp uppifrån och ner som förvaringsvägg men bara med typ 35 cm djup? Förutsatt att du kan flytta vattnet till högra väggen.

PCLarsson >> bra idé, tyvärr har jag planerat in diskmaskin och ho där...

Pinebar>> Gillar verkligen ditt förslag där, får fundera lite på det. Finns 2 problem, vattnet kommer ut från betongväggen under hon, mitt på väggen vid A:et ungefär finns en altandörr, kanske inte behövs riktigt ändå, får flytta lite på sittplatserna...

Jag menade ett L med väggen med spisen och väggen B. Och så tunna skåp i någon form på väggen D.

Jo jag förstod det, dock vet jag inte hur man löser vatten o avlopp om jag skall placera diskho vid vägg B.
Under diskhon idag kommer vatten ut mitt på betongväggen, likaså avlopp går in i väggen. Inte ned i golvet...
Betongvägg o betonggolv...

Jag tror också att det skulle kännas luftigare om ni försökte undvika överskåpen på högersidan.

Behövs verkligen bänkytan utmed vänsterväggen?
Känns som det ändå bara kommer finnas plats för en person att jobba längst in i köket och då räcker det med bänkyta på ena sidan.

Måste ni ha en fristående spis?
Med lös spishäll+ugn kan ni placera hällen i högra hörnet, skippa överskåpen på högersidan och ha högskåp utmed hela vänstersidan där ugn kan placeras.

Trevliga synpunkter Jonan, jag skall skissa på något liknande i helgen.

Jag skulle gjort såhär! Väggen där spisten står vid på ritningen skulle jag satt överskåpen. På vägg-D där du har väggskåp skulle jag inte haft några. Med den lösningen skulle det i alla fall, enligt mig, känns mycket luftigare i köket och det hade inte varit känslan av att slå i något i huvudet.

Sedan kanske man skulle överväga att byta plats på spishällen och vasken. En liten snygg fläkt på vägg-D skulle inte störa så mycket utan det hade nog ände känns lite mer luftigt. På så sätt får du mer väggskåp på väggen där spisen står på ritningen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.