Hej
Har skissat upp lavarna så här ungefär. Vad tycker ni om det, har jag glömt någon viktig detalj? Var köper man virket billigast förresten? Tycker det plockar på rätt snabbt..
Man ser dörren och fönstret lite lätt genom de två väggarna som jag gjort genomskinliga. Aggregatet är den rosa boxen. Golvet tänkte jag mig nån trall som jag ställer på plastmatta
/Robban
Har skissat upp lavarna så här ungefär. Vad tycker ni om det, har jag glömt någon viktig detalj? Var köper man virket billigast förresten? Tycker det plockar på rätt snabbt..
Man ser dörren och fönstret lite lätt genom de två väggarna som jag gjort genomskinliga. Aggregatet är den rosa boxen. Golvet tänkte jag mig nån trall som jag ställer på plastmatta
/Robban
Hmm har googlat lite 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fris_(arkitektur)
Menar du den vertikala täckpanelen mellan lavarna? Tvärställa som i att montera brädorna vertikalt istället för som nu horisontalt?
Eller jag kanske är helt ute och cyklar.. hehe
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fris_(arkitektur)
Menar du den vertikala täckpanelen mellan lavarna? Tvärställa som i att montera brädorna vertikalt istället för som nu horisontalt?
Eller jag kanske är helt ute och cyklar.. hehe
Ser trevligt ut!
Jag skulle rekomendera dig att satsa på klinker eller sten på golvet. I min smak otroligt praktiskt och snyggt. Har du lös trall får du krångla och ta ut den när du skall städa. Klinker/sten är enkelt att våttorka/spola av.
Skulle också rekomendera dig att sätta belysning under lavarna. Har själv monterat i framkant under övre laven. Bild i inlägg #38, sid 2 Tyvärr blir det inte helt tydligt hur det ser ut då det är lite mörkt för kameran. Kan dock intyga att det ger ett helt lagomt ljus.
http://www.byggahus.se/forum/social...a-vedeldad-bastu-badtunna-i-betong-altan.html
Bygger du i huset eller fristående?
Lycka till med bygget!
Jag skulle rekomendera dig att satsa på klinker eller sten på golvet. I min smak otroligt praktiskt och snyggt. Har du lös trall får du krångla och ta ut den när du skall städa. Klinker/sten är enkelt att våttorka/spola av.
Skulle också rekomendera dig att sätta belysning under lavarna. Har själv monterat i framkant under övre laven. Bild i inlägg #38, sid 2 Tyvärr blir det inte helt tydligt hur det ser ut då det är lite mörkt för kameran. Kan dock intyga att det ger ett helt lagomt ljus.
http://www.byggahus.se/forum/social...a-vedeldad-bastu-badtunna-i-betong-altan.html
Bygger du i huset eller fristående?
Lycka till med bygget!
Nice!
Med klinker behöver jag regla upp till cc30 eller hur? En del har pratat om dubbla golvgiftskivor på cc30 sedan. Är det verkligen nödvändigt? Jag tycker det bygger så på höjd då.
Ska man verkligen behöva betala 43 kr/m för lav-virket? Byggmax har inget och de andra verkar ha enats om det priset. K-rauta finns 15 mil bort tyvärr.
Är det verkligen så otroligt hett att sitta på hyvlad finslipad furu?
Med klinker behöver jag regla upp till cc30 eller hur? En del har pratat om dubbla golvgiftskivor på cc30 sedan. Är det verkligen nödvändigt? Jag tycker det bygger så på höjd då.
Ska man verkligen behöva betala 43 kr/m för lav-virket? Byggmax har inget och de andra verkar ha enats om det priset. K-rauta finns 15 mil bort tyvärr.
Är det verkligen så otroligt hett att sitta på hyvlad finslipad furu?
njao jag menar kort lav i "sittriktningen" med en ram runt (fris kanske är fel ord men det är vad som poppar upp i mitt huvud) Man döljer ändträt ialla fallrobnil skrev:
Ska se om jag kan ordna en bild ikväll...
Jo det är väl en klar fördel att regla på CC30 om du kör klinker. Kostar ju inte speciellt mycket med med lågra löpmeter reglar...
43:-/m lät rejält dyrt! Jag betalade 21kr/m för panelen 12x65 och 28kr för lavar 21x69 kvistfri asp. Köpte det hos AB Karl Hedin. Har förvisso en kompis som jag hadlade genom men nog skall de gå att förhandla om priser endå. Kolla runt om det är någon mindre såg eller dyl som säljer. Robster på forumet köpte från någon sådan till rät bra pris.
Svar på frågan från HawkEye: Jag satte en liten bit plywood mellan. Mins inte exakt men tror jag fick 7-8mm mellanrum. Ser bra ut i min smak. Tror att många kör något mer ca 10mm. Testa vad du tycker ser bra ut om du lägger ut några.
43:-/m lät rejält dyrt! Jag betalade 21kr/m för panelen 12x65 och 28kr för lavar 21x69 kvistfri asp. Köpte det hos AB Karl Hedin. Har förvisso en kompis som jag hadlade genom men nog skall de gå att förhandla om priser endå. Kolla runt om det är någon mindre såg eller dyl som säljer. Robster på forumet köpte från någon sådan till rät bra pris.
Svar på frågan från HawkEye: Jag satte en liten bit plywood mellan. Mins inte exakt men tror jag fick 7-8mm mellanrum. Ser bra ut i min smak. Tror att många kör något mer ca 10mm. Testa vad du tycker ser bra ut om du lägger ut några.
Satsa på lavvirke, din bastu är ändå inte gratis att bygga så varför "fuska/snåla" nu? När det är gjort kommer du att vara nöjd över ditt beslut att laven kostade lite extra. Abacchi är ett alternativ, inte speciellt billigt men bra, lätt att arbeta med och ganska snyggt. Anledningen till att du iska välja lavvirke är att de håller relativt låg temperatur, övriga träslag blir heta.
Ett annat förslag på belysning, montera en list bakom ryggstödet så får du ett behagligt ljus och ett snyggt flöde.
Ett annat förslag på belysning, montera en list bakom ryggstödet så får du ett behagligt ljus och ett snyggt flöde.
