10 361 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
Synpunkter på altanbygge önskas!
Utmärkt illustrativa bilder. Det blir oerhört mycket enklare att komma med råd när man ser dem.....
Dock blir jag lite fundersam över Din idé med att fästa en innre bärlinga i husgrunden, då Du samtidigt skriver att huset är nybyggt (nybyggt -> platta på mark med kantelement delvis i cellplast, och kanske också golvvärmeslingor) då det är lättare sagt än gjort att fästa i syllen genom fasaden, och samtidigt inte helt okomplicerat att borra genom cellplasten för att fästa i betongen.
Tror jag hade rekommenderat en innre plintrad istället.
Eftersom jag av personliga erfarenheter vet att just bärlinornas position är ganska viktig kan det vara bra att tänka till kring det ovanstående, det finns en mängd trådar där detta debatteras.
Dock blir jag lite fundersam över Din idé med att fästa en innre bärlinga i husgrunden, då Du samtidigt skriver att huset är nybyggt (nybyggt -> platta på mark med kantelement delvis i cellplast, och kanske också golvvärmeslingor) då det är lättare sagt än gjort att fästa i syllen genom fasaden, och samtidigt inte helt okomplicerat att borra genom cellplasten för att fästa i betongen.
Tror jag hade rekommenderat en innre plintrad istället.
Eftersom jag av personliga erfarenheter vet att just bärlinornas position är ganska viktig kan det vara bra att tänka till kring det ovanstående, det finns en mängd trådar där detta debatteras.
Tack för bra synpunkter och berömmet!
Det är en krypgrund av betongelement med tjockleken 10 cm som huset vilar på. Jag har pratat med min byggmästare och han säger att det går lika br att fästa konstruktionen i huset som i grunden. Nu är det så att jag inte ska bygga altanen så hög, så det måste bli grunden som jag fäster i. En fråga, vilken typ av bult/skruv och plugg/ankare bör användas till detta? (en 45regel)
Det är en krypgrund av betongelement med tjockleken 10 cm som huset vilar på. Jag har pratat med min byggmästare och han säger att det går lika br att fästa konstruktionen i huset som i grunden. Nu är det så att jag inte ska bygga altanen så hög, så det måste bli grunden som jag fäster i. En fråga, vilken typ av bult/skruv och plugg/ankare bör användas till detta? (en 45regel)
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Ja, exakt så menade jag. Jag måste också passa på att berömma bilderna.
Eftersom byggmästaren tyckte att det går bra att fästa i grunden så kanske han/hon har något tips vad du ska använda.
Eftersom byggmästaren tyckte att det går bra att fästa i grunden så kanske han/hon har något tips vad du ska använda.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden