É
Knappt 2,10 m högt längst ut vid fönstret, och 2,35 m längst in (samma höjd som övriga rum). Lite beroende på hur stort trappsteg ner man vill ha går det förstås öka men då blir tillbygget ännu lägre utifrån med.

Hur menar du med vamlat, ska väggar och tillbyggets "takfot"/sidor vara oförändrade men att man höjer aningens i mitten?

Tänker jag fel men kräver inte utbyggnaden bygglov om den byggs samman med huset? Det är väl fristående byggnader som går under reglerna för attefall? Eller har jag missuppfattat detta?

É
Här är lite valmat men fortfarande samma lutning som uterumme. Vet inte om man kan ha så... Det beror även på om man vill gå på valmat eller linjen att matcha uterum.

3D-rendering av gult hus med svart valmat tak och angränsande uterum med samma taklutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av gult hus med valmat tak och angränsande uterum med samma taklutning.
Skapa konto

É
E EliasLindgren skrev:
Tänker jag fel men kräver inte utbyggnaden bygglov om den byggs samman med huset? Det är väl fristående byggnader som går under reglerna för attefall? Eller har jag missuppfattat detta?
Min kommun hittar säkert nån anledning att inte godkänna (uterummet ej bygglov t.ex?), men generellt får man bygga ut 15m2 enligt attefallsreglerna. Sen även 25m2 fristående stuga. Eller snart 10m2 utbyggnad och 30m2 stuga.

É ÉlPontus skrev:
Min kommun hittar säkert nån anledning att inte godkänna (uterummet ej bygglov t.ex?), men generellt får man bygga ut 15m2 enligt attefallsreglerna. Sen även 25m2 fristående stuga. Eller snart 10m2 utbyggnad och 30m2 stuga.
Fr o m 1 mars får du bygga en 30 kvm attefall komplementbostadshus (alltså endast avsett för boendeändamål). Typ garage får inte vara större än 25 kvm. Du får göra en Attefallstillbyggnad med bruttoarea 15 kvm, vill du bygga i två blan blir det 7,5 kvm/våningsplan. Det där med 10 kvm har jag inte fått nån info om, vad skulle det innebära?

É ÉlPontus skrev:
Här är lite valmat men fortfarande samma lutning som uterumme. Vet inte om man kan ha så... Det beror även på om man vill gå på valmat eller linjen att matcha uterum.

[bild] [bild]
Vad använder du för cad-program för dina skisser?

É
M MetteKson skrev:
Fr o m 1 mars får du bygga en 30 kvm attefall komplementbostadshus (alltså endast avsett för boendeändamål). Typ garage får inte vara större än 25 kvm. Du får göra en Attefallstillbyggnad med bruttoarea 15 kvm, vill du bygga i två blan blir det 7,5 kvm/våningsplan. Det där med 10 kvm har jag inte fått nån info om, vad skulle det innebära?
Det står t.ex. på länken nedan. Läs 4 första meningarna. Ingen officiell sida men tog bara första på google:
https://attefallscompagniet.se/attefallshus-30-kvm-tips-for-dig-som-vill-bygga-storre/

edit:
Eller från lagförslaget:
”3. tillsammans med en tillbygg- nad enligt 4 b § första stycket 1 inte får en större byggnadsarea än 40,0 kvadratmeter”

Redigerat:
É
M MetteKson skrev:
Vad använder du för cad-program för dina skisser?
Planritningen är i Autocad.
Mina 3d-ritningar är i SketchUp, jag är inte speciellt bra på denna men går att göra lite i alla fall.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
tycker också det börjar likna något!
fråga, varför ha garderoberna nere vid sängen, känns som att det blir onödigt trångt? mitt val hade nog varit väggen mot badrummet.

É
Ja man kan ju göra nåt som detta. Men eftersom fönstret är så nära badrumsväggen tänkte jag det blir konstigt med garderober som skymmer.
Ritning av ett rum med markeringar för säng och fönster nära en vägg, utan garderober.
Skapa konto

É ÉlPontus skrev:
Det står t.ex. på länken nedan. Läs 4 första meningarna. Ingen officiell sida men tog bara första på google:
[länk]

edit:
Eller från lagförslaget:
”3. tillsammans med en tillbygg- nad enligt 4 b § första stycket 1 inte får en större byggnadsarea än 40,0 kvadratmeter”

Det blev bara nya regler för attefallsbostadshuset som gick igenom. Detta för att kunna skapa bättre lösningar kring tillgänglighet vilket det är krav på om attefall ska användas till bostadsändamål (har någon räknat på).

É ÉlPontus skrev:
Ja man kan ju göra nåt som detta. Men eftersom fönstret är så nära badrumsväggen tänkte jag det blir konstigt med garderober som skymmer.
[bild]
Jag tycker första förslaget var bättre. Som du säger blir det trångt vid garderober och fönster. Du nämnde även något om kontor, i så fall kan du sätta ett skrivbord vid fönstret och kolla på utsikten, om ni har någon bra sådan :)) Det jag tänker på är när det gäller den breda öppningen mellan sovrum och kontor är att om någon vill jobba och kan den andre bli störd om denne vill sova.

Redigerat:
Vad ska nuvarande sovrum användas till? Det som du kallar genomgångsrum? Jag förstår inte poängen med hela projektet tyvärr.

É
Nuvarande sovrum kan främst ses som en del av det nya sovrummet. Nuvarande sovrum rymmer endast en enkelsäng och 2st 60-garderober. Nya skulle rymma dubbelsäng och fler garderober. Och inte bara bli ett trångt rum.

Vad är det du tycker är konstigt med idén?

Sen beroende på om vi vill ha större vardagsrum så skulle man kunna ställa skrivbord och dator i gamla sovrumsdelen. Inte så charmigt med dator i sovrummet men är det lite avdelat skulle man kunna se gamla och nya delen som olika ytor...

Ok, är det omöjligt att få plats med dubbelsäng där? Utbyggnaden hamnar ju helt galet, Kommer inte se riktigt klokt ut. Har ni veerkligen sett över alla alternativ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.