Vi planerar en total ombyggnad av vårt kök och kikar på Lidhult (eftersom Kvänum är för dyrt). Tanken är att det ska se platsbyggt ut och smälta in i vårt hus som är byggt 1882. Utanpåliggande socklar, innanförliggande luckor, handmålat mm..
Finns det någon med erfarenhet av Lidhult? Hur är kvaliteten? Slår sig luckorna? Med mera med mera..
Alla synpunkter välkomnas!
Finns det någon med erfarenhet av Lidhult? Hur är kvaliteten? Slår sig luckorna? Med mera med mera..
Alla synpunkter välkomnas!
Medlem
· Stockholms län
· 41 inlägg
Har ingen egen erfarenhet men har bara hört bra om Lidhults från andra. Deras kök känns också väldigt gedigna det lilla jag kommit i kontakt med dem. Däremot är jag osäker på om de verkligen är billigare än Kvänum? Har du fått någon prisuppgift än?
Redigerat:
Ja, vi har fått prisuppgifter. Kvänum 395.000 kr och Lidhult 220.000 kr. Det inkluderar snickerier, bänkskivor (sten+trä), diskho och inbyggnadsdiskmaskin.
På Lidhult tillkommer ca 15-20.000 för målning, men då blir det handmålat, vilket vi inte får hos Kvänum.
På Lidhult tillkommer ca 15-20.000 för målning, men då blir det handmålat, vilket vi inte får hos Kvänum.
Medlem
· Stockholms län
· 41 inlägg
Så stor skillnad hade jag aldrig trott att det var mellan dessa tillverkare. Är kökslösningen verkligen likadan och är de köksmodeller (design på luckor, träslag i stommar, luckor etc) ni valt likvärdiga?
Om du vill får du gärna visa upp eller skicka bilder på det tilltänkta köket. Sitter själv och planerar på nytt kök och dessa tillverkare är högintressanta eftersom vi vill ha ett kök i originalstil (huset är byggt 1885).
Om du vill får du gärna visa upp eller skicka bilder på det tilltänkta köket. Sitter själv och planerar på nytt kök och dessa tillverkare är högintressanta eftersom vi vill ha ett kök i originalstil (huset är byggt 1885).
Nu har jag försökt ladda upp ett par bilder. Hoppas att det gick. Det är dock en hel del ändringar kvar att göra.. Vårt kök är väldigt krångligt med rör mm som går bakom. Det gör att vissa skåp måste skjutas fram ca 20 cm, men om man gör det rätt kan det bli en rolig detalj.
Det är likvärdigt Kvänum förutom att Kvänum nog har massivt trä i alla delar. Lidhult har det inte riktigt överallt. Lidhult är inte heller färdigmålat, men det kostar "bara" 15-20.000. Och då får man det snyggt handmålat.
Det är likvärdigt Kvänum förutom att Kvänum nog har massivt trä i alla delar. Lidhult har det inte riktigt överallt. Lidhult är inte heller färdigmålat, men det kostar "bara" 15-20.000. Och då får man det snyggt handmålat.
Medlem
· Stockholms län
· 41 inlägg
Det ser ut att kunna bli ett fint kök! Hur har ni löst det med ugnen och kyl/frys? Vårt kök är ung lika stort och vi kommer också ha L-form vilket gör det extra intressant att se hur ni planerat. Hur högt är köket? Går det ända upp till taket?
Det ser ut att bli väldigt fint med hörnskåpet. Tycker även om den öppna hyllan ovanför diskhon, det är roligt att det "händer nåt" så att man inte bara radar upp en massa skåp bredvid varandra.
Det ser ut att bli väldigt fint med hörnskåpet. Tycker även om den öppna hyllan ovanför diskhon, det är roligt att det "händer nåt" så att man inte bara radar upp en massa skåp bredvid varandra.
jag fick hem Kvänums katalog häromdagen och där står det ju att en av detaljerna som gör att köken passar i gamla hus är att de handmålas efter att de är monterade...men jag funderade på det där för det ser inte ut så om man tittar i katalogen!
Luckorna och täcksidorma på dom "gamla" köken är normalt handmålade på fabrik. Stommarna målas in med listverket på plats efter montering.
Tycker att ert pris på Kvänum låter helt sjukt efter att ha sett bilderna. Vi har nyligen beställt Broby och där landade snickerierna på ungefär 250' och det känns som om det är mer snickerier än i ert kök...
Tycker att ert pris på Kvänum låter helt sjukt efter att ha sett bilderna. Vi har nyligen beställt Broby och där landade snickerierna på ungefär 250' och det känns som om det är mer snickerier än i ert kök...
Köket är 267 cm högt och skåpen kommer att gå hela vägen upp så att man slipper damsamlaren. Plus att det ser mer platsbyggt ut om det går upp till taket. Spisdelen och kyl/frys ligger i hörnan mitt emot "L"-et. Där är det inte så mycket snickerier, så dom gjorde ingen ritning på det än. Men det kommer att bli ett par skåp över kyl/frys och en 25 cm bred lådhurts bredvid spisen.Mr Lloyd Wright skrev:Det ser ut att kunna bli ett fint kök! Hur har ni löst det med ugnen och kyl/frys? Vårt kök är ung lika stort och vi kommer också ha L-form vilket gör det extra intressant att se hur ni planerat. Hur högt är köket? Går det ända upp till taket?
Hmm, ja, det lät ju lite billigare. Har du bilder att visa? Vore jätteintressant att se vad som kan skilja. Har ni beställt handmålat? Vad kommer det att kosta att sätta upp köket? Eller gör ni det själva?krillek skrev:Luckorna och täcksidorma på dom "gamla" köken är normalt handmålade på fabrik. Stommarna målas in med listverket på plats efter montering.
Det jag har hört om Lidhults är att man kanske inte ska välja dem om man vill ha lackade luckor, då de inte ha så bra finish på lacken. Annars är det bara bra jag har hört (både service och kvalitet, har två vänner som har Lidhultskök).
Klicka här för att svara