I
tracker skrev:
jag har en öppen spis ute som sitter ihop med öppna spisen inne och allt är byggt i tegel, däremot så är utepipan isolerad med en 45:a runt sig upp till någa varv under skorstenkransen, ev så är innepipan isolerad också det vet jag inte.
ingen tendens på ngn sprickbildning byggt -70

Och jag ritade ett hus till en bekant i Perstorp cirka 1970 med en spis ute och en inne i samma skorstensstock. Eller rättare sagt: jag ritade den tvådelad med en träullitskiva mellan, men muraren uppförde den som en hel kloss i kalksandsten. Den är infogad i ett fönsterparti i vardagsrummet. Därtill har en spis i gillestugan i källaren under oxå pipa i samma murstock. Den i källaren är numera borttagen. Den i vardagsrummet kvar + den på utsidan men det är bara en tidsfråga innan de oxå ryker all världens väg och ersätts av ett fönster i raden. Orsak? De drar ner kyla så in i hondan vintertid att våra vänner knappt kan använda vardagsrummet utan att fyra på duktigt på värmen i huset.

Och samma sak gäller den öppna spis (med spisinsats) som vi har i huset vi hyr. Den är sammanbyggd (putsad tegel) med pannskorstenen mot en yttervägg. Endast synligt tegel ovan tak och putsad inne på vind. Oljepannan ger värme i sin pipa. Eldar vi inte i spisen när det är minusgrader utomhus är vardagsrummet som ett kylskåp på morgonen trots att skorstenen står ytterst mot vägg. Orsak? Skorstenen drar ner kyla. Till sommaren åker därför skorstenen av (av brandtekniska skäl) och ersätts med två rökrör av Cortenstål som isoleras med nätmatta och kläs med plåt under och över tak. Sen blir det dräglig temperatur även i det vardagsrummet :D

jag har också en till pipa från den öppna spisen i gillestugan !!!
men lider inte så mycket av att det drar in kylan förmodligen isolerar stenullen en del.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.