Byggahus.se

Synliga spikar i takfot

3k läst  24 svar

1. V
    Medlem Nivå 1
    Besökte vårt bygge igår och upptäckte en del slarv med många synliga spikar i takfoten. Gissar att det inte påverkar själva konstruktionen i någon omfattning men det ser ju estetiskt inte så snyggt ut och det signalerar kanske att snickarna inte är så noggranna?

Hade ni lyft detta med byggledaren?

2. Taxen
    Medlem Nivå 6
    Ja,dom gör ju ingen nytta som dom sitter nu och det blir svårt att måla där med dropp som följd.Säg åt dem att ta en hovtång och knippsa av dem.Förmodar att taket är lagt, så att det inte går att slå dem tillbaka.

3. K
    Medlem Nivå 10
    Undrar hur det ser ut längre in på den där takstolen...

4. S
    Bannad · Nivå 12
    Det är nog luckor som lagts och då är det lätt att missa takstolen , numera har dom spikpistol
    och då märks det inte att det blir en miss

• Laddar…
  5. Martin_B
    Medlem · Nivå 14
    Ja, lätt att missa om man är en idiot. Om man lägger luckor så får man allt dra ett sträck där mitten av regeln hamnar.
    Det där är jävligt slarvigt, inte minst när det ju syns tydligt underifrån. Tittar de inte på resultatet av deras arbete? Det är självklart för mig åtminstone, att alltid kontrollera så spikarna har tagit. Annars kan man ju likväl ha missat längs en hel takstol och hur bra sitter råsponten då?

Fort skall det gå, och mycket vill de ha betalt.

• Laddar…
  6. lärjungen
    Medlem Nivå 7
    Nu tycker jag du tar i lite. Handlar nog mer om ett pressat schema än om idioter. Har själv missat när jag kommit in i ett bra arbetstempo, och när jag märkt missen dragit i nya spikar bredvid. Dock var det inte vid uthänget utan över huset, så missen syns inte när isolering mm kommer på plats. Men detta är ju knappast en stor grej att fixa. Och hålla på att slå ett snöre varje gång man slänger upp en lucka drar ut på tiden. Det är inte svårt att träffa, men ibland går det kanske för snabbt.

Be snickaren bita av spikarna med tång. Håller med om att det skall bort där det syns, men att snickaren automatiskt är dålig eller en idiot för att några spikar tagit fel är raljanta överdrifter. Som någon sa, det är skjutet med pistol och då jobbar man med högre tempo. En och annan miss uppstår, inget att bli för upprörd över.

7. Martin_B
    Medlem · Nivå 14
    Det är väl sant att jag tog i lite för mycket. Det skulle kunna vara en noggrann snickare som bara har haft en jäkla otur efter en trött dag på jobbet.
    Men jag vill ändå poängtera den jäkla slarv som förekommer idag. Det skall gå snabbt, resultatet kommer i andra hand.
    Hur lång tid tar det, exempelvis, att titta igenom ett helt nylagt underlagstak av råspont, underifrån på ett hus?
    Det tar inte mer än högst några få minuter. Man går längs med varje fack och tittar. Man avklarar av att granska cirka 0,5-1 meter per sekund. På en minut har man avklarat 30-60 löpmeter liksom.
    Inte nog med att det blir snyggare i fall av öppen takfot, så försäkrar man sig också om att konstruktionen är säker och hållbar.

8. Martin_B
    Medlem · Nivå 14
    Vill tillägga att jag har sett riktiga "skräckscenarior" där hela rader är spikade flera centimeter fel åt sidan, så spikarna tar bredvid takstolen. Och så ser det ut så lite här och var under taket. Det är ju fan helt vansinnigt :D
    Sen om det sitter spik även på rätt ställe, det kan man ju inte kolla om man inte river upp pappen, eller inte hinner titta medan råsponten är bar.

Man får ju hoppas att de åtminstone har insett problemet och rättat till i efterhand, och att det även sitter spik på rätt ställe :D

Och jag kan bara konstatera att jag ser det betydligt oftare på nyare hus, än gamla!!! Säger ju en del :) ...visserligen så kör man ofta med luckor idag som är svårare, men jag tror nog att man var mer noggrann förr.

9. lärjungen
    Medlem Nivå 7
    Där håller jag helt med dig. Håller just nu på med att fixa insidan på ettpar husstommar tillverkade i moduler där allt på utsidan skulle gå fort och kostnadseffektivt. Är så många fel på husen att jag börjar bli deprimerad. Man använder sig av billig arbetskraft och ger dem order om att fort skall det gå. Men det blir knappast billigare i längden. Nån kommer få betala mer i slutändan.

Och absolut, när man spikat klart tar man ett varv och kollar att man prickat åtminstone en stor majoritet. Ser man att man blommat, upp och komplettera. Under takfot? Knipsa av så det blir snyggt.

Kort sagt. I sak håller jag med dig, men vill bara poängtera att alla inte är ignoranta slarvers bara för att de råkat missa takstolen. ;)(y)

• Laddar…
  10. Filip94
    Husägare Nivå 4
    Du ska väll ändå klä in takfoten ? Så då kommer det ju inte synas och inte ha någon betydelse.

Nej detta hade jag inte tagit upp så länge du har tänkt klä in takfoten.

11. Martin_B
    Medlem · Nivå 14
    Gissar att det inte skulle kläs in. Om du tittar på panelen, så lät de den gå ända upp till råsponten, med bara en springa för luftspalten. Skulle det ha klätts in, så hade de nog slutat med sista hela brädan, den icke urjackade, är min gissning. Varför överarbeta? Särskilt när de ju nu har så bråttom :D

12. Needas
    Renoverare · Nivå 12
    När jag gick som lärling för många herrans år sedan så sköt jag ett helt villatak med 4or och missade en del takstolar!
    Gissa om chefen fick spel när han upptäckte det, först såg han 4orna och sen alla missar.
    De felen har jag aldrig gjort om sedan dess.
    På samma tak åt fåglarna upp underlagsduken men det är en helt annan historia.:rofl:

13. lärjungen
    Medlem Nivå 7
    Vilken pedagogisk chef ;)

• Laddar…
  14. J
    Medlem · Nivå 7
    Jag har sådär vid ett uterum och det är helt omöjligt att måla när det finns spikar sådär.
    Så jag säger a) be dem klippa av spikarna, b) gör det själv

15. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 14
    En fien med metallblad så är det löst, känns som det är väldigt lätt att missa, gjorde det några gånger själv har jag sett på vinden.