Vissa påstår att det bör vara syllpapp mellan källarvägg och platta.

Är det verkligen nödvändigt för en modern platta med kantelement och cellplast under. Varför i så fall?

Den förklaring jag har hört är att den skulle ta upp de rörelser mellan platta och vägg som blir då de olika delarna rör sig olika mycket.

Jag har dock ingen papp eller något annat mellan plattan och lecaväggen som jag byggde för ett år sedan och än så länge fins inga tecken på några problem.
Jag murade första varvet leca direkt på plattan med murbruk B.

Tackar, det var en vettig förklaring iaf!

Jag ska ställa ett par lätta träväggar på min "nya" platta. 20cm cellplast + 10cm betong. Jag tänker limma fast regeln i betongen med lämpligt montagelim. Pga golvvärmerör har jag ingen lust att skruva även om jag tror mig veta var rören ligger. Fukt ser jag inte som ett problem.

Jag skulle rekommendera att aldrig sätta trä direkt mot betong... (fukt)

det är nog en bra regel, hakaner. Men tillslut får man ju se lite praktiskt på det hela också. I den gamla oisolerade plattan hade man gjutit in reglar som var helt friska efter 30 år - det är väldigt märkligt. Nu är plattan helt torr och det är nästintill omöjligt för den att ta upp fukt. 20cm cellplast och ett lager med radontätande åldersbeständig plast gör att all fukt in i plattan kommer från luften i rummet. Eftersom plattan är uppvärmd året om är sannolikheten får en sådan fukttransport låg eller obefintlig. Dessutom sker en sådan transport isådant fall till allt byggmaterial i källaren och jag kan inte bygga allt i plåt och våtrumsskivor.

Kan man ha en lätt vägg som inte bär på något sätt så bygger man naturligvis den med plåtreglar. Jag behöver ha något lite mer stabilt pga en 12m lång hålstensvägg utan stöd idag.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.