A
T TheGame skrev:
Som ovan finns ingen anledning att sätta impregnerat virke inomhus.
Om svullen blir blöt har det ingen betydelse om den är tryckt eller inte, jag menar inget annat är impregnerat heller.
Jag tog en gång en tryckt regel när jag byggde en garagevägg men det var pga jag hade en för lite. :p
klart de hjälper inte ofta du har mer än 45mm fritt vatten stående i garaget eller?

A Aunty skrev:
klart de hjälper inte ofta du har mer än 45mm fritt vatten stående i garaget eller?
Man har inte vatten mot väggarna, vad menar du?

A
T TheGame skrev:
Man har inte vatten mot väggarna, vad menar du?
det var du som sa att det ändå inte hjälper med tryckt pga att inget att är tryckt.
det är ju verkligen inte sant av flera anledningar.

A Aunty skrev:
det var du som sa att det ändå inte hjälper med tryckt pga att inget att är tryckt.
det är ju verkligen inte sant av flera anledningar.
Ja vad gör en tryckt regel för nytta tex bakom en spånskiva?

A
T TheGame skrev:
Ja vad gör en tryckt regel för nytta tex bakom en spånskiva?
vem har sagt att det är en spånskivaens?
men okej säg att det är en spånskiva, så bytter jag hellre den än hela bärande konstruktionen.

men uppfuktning under byggskedet då?

S
A Aunty skrev:
men okej säg att det är en spånskiva, så bytter jag hellre den än hela bärande konstruktionen.

Men jag fattar inte. Menar du att det är onödigt med en rad Leca och sen syllisolering ifall man använder en tryckt syll?

Har du byggt så själv och nu försöker du intala dig själv att du inte gjort fel?

Att lägga en tryckt syll direkt på garagegolvet är idiotdumt men det hoppas jag att du förstår. Sen spelar det INGEN roll om syllen är tryckt när reglarna inte är det. Ändträt i reglarna kommer suga fukten ur syllen i vilket fall som helst.

Du ska självklart bygga med en rad leca och sedan kapilärbrytande syllisolering och sedan syll. Du vet om att betong suger fukt och att det är därför man har syllisoleringen va? Syllisoleringen har ingenting med ovanifrån kommande vatten att göra.

• Gilla
Daniel Barnaniel och 1 till
  • Laddar…
S
A Aunty skrev:

Vi andra som inte vill byta spånskivan med jämna mellanrum ser istället till att bygga ordentligt så slipper vi byta vare sig syll eller spånskiva, det är det bästa av allt skulle jag säga.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:

Jag vet ärligt inte vad du menar och argumenterar för/mot.
Osäker på du själv vet vad du gör om du känner att du måste ha tryckande syllar i ditt bygge :crysmile:

A
T TheGame skrev:
Jag vet ärligt inte vad du menar och argumenterar för/mot.
Osäker på du själv vet vad du gör om du känner att du måste ha tryckande syllar i ditt bygge :crysmile:
frågan var ursprungligen om man kunde ha tryckt virke i syllarna.
Svaret på den frågan är att det kan man och även något som är upptaget i AMA.

det är även en bra lösning om bygger som TS utan förhöjd sockel,.

men förklara gärna för mig hur den kan vara negativt med tryckta syllar?

A Aunty skrev:
frågan var ursprungligen om man kunde ha tryckt virke i syllarna.
Svaret på den frågan är att det kan man och även något som är upptaget i AMA.

det är även en bra lösning om bygger som TS utan förhöjd sockel,.

men förklara gärna för mig hur den kan vara negativt med tryckta syllar?
Vad är nyttan med tryckta syllar borde snarare vara frågan.

A
T TheGame skrev:
Vad är nyttan med tryckta syllar borde snarare vara frågan.
Står emot eventuell uppfuktning

A Aunty skrev:
Står emot eventuell uppfuktning
Tja, en impregnerat träbit blir lika fuktig som en icket impregnerat så... Hur ska det vara byggt övrigt för att den impregnerade syllen ska göra nån nytta?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
T TheGame skrev:
Tja, en impregnerat träbit blir lika fuktig som en icket impregnerat så... Hur ska det vara byggt övrigt för att den impregnerade syllen ska göra nån nytta?
jo klart den blir fuktig men den tar inte samma skada som "vanligt" virke.

vad spelar det för roll hur det är byggt i övrigt, är ju inte den frågan handlar om.

Tomture61
När det på 70 talet byggdes hus på betongplatta , som inte var isolerad undertill , så användes impregnerat virke till syllen .
Det murknade till slut och orsakade lukt i bostaden .

Om man ens har tanken på att använda impregnerat virke i en byggnad så finns det ett grundfel med detta byggsätt.

Bygg rätt så håller sig byggnaden frisk , både på in / utsida
Ytterpanelen ska inte vara i marknivå , snö och regnstänk kommer att förkorta livslängden på träpanelen .
Sen har vi insidan på garaget .......

Vi kan lägga ner tråden nu , materialet är handlar och på fredag sätter jag igång. Blir oavsett om ni tycker det är bra eller inte vanlig regel som syll som står på syllpapp. Frågade min kollega som är snickare och han sa att alla hus dom bygger är det vanlig syll, och att det är bättre att bygga så det inte blir blött istället.

Däremot är en intressant fråga ifall någon mer än jag har hamnat i trubbel med Halmstad kommun. Skickade in alla ritningar och liknande men fick tillbaka att garageporten inte klarade brandkraven mot huset. Ligger 1,5 meter från och snett framför längst sidan. Ringde dom ledande garageportförsäljarna och frågade om det fanns brandklassade garageportar, vart på dom svarar utan att veta vart jag ringde ifrån ifall: det är inte så att du ska bygga i Halmstad , bara dom som efterfrågar detta och det finns inte på marknaden, eller det finns men kostar därefter.
Deprimerad kontakter jag en brandingenjör som räknar på det och kommer fram till att det visst funkar med den garageportar jag valt , och vi skickar in hans uträkning till kommunen som godkänner det. Alltså ett godkännande men en extra kostnad på nästan 10 tusen och fördröjning nästan en månad….Dessutom var väggarna tvungna att vara utifrån och in pannel, spikläkt, vindpapp, regler 120x45, tätskikt, regel 45x45 , osb och sen dubbla lager gips , dom är fan ofattbara i Halmstad.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.