Om du ska ha uppvärmt garage med plast på väggarna innanför gipset så kan du ju vika upp plasten utanpå gipset och dölja det med golvlist sen så kommer iaf inte gipset att suga vatten.

Exakt , värmepump, så alltid 16 grader. Ska göra exakt detta , vika upp och sätta fast

Tomture61
Natanael johansson Natanael johansson skrev:
Kan ju sätta en rad med klinkers eller liknande på insidan längst ner så skyddar det lite , och lite silikon fog
Fogen till klinkers är inte vattentät ;)
Vet inte hur många inlägg jag läst ang fuktskador i garaget , alla med syll / byggskivor mot betongplattan
och ytterpanelen ngr cm från marken
När du nu har chansen , bygg rätt

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
misstänker platta.leca."imp" och väggsyll på den som du tänker på =) så kan man också göra när det gäller garage

det finns lika många byggsätt som det finns byggare i världen

Düsseldorff
Kör på beprövad byggmetod, inte hitta på eget. Om det inte är ditt 74 garage, vilket jag misstänker att det inte är.

A
S SueCia skrev:
Absolut ingen tryckimpregnerad syll.

Du ska ha en rad leca eller liknande lösning som nedersta rad, sen syllisolering och syll ovanpå det.
varför säger du så?
varför ska TS inte ha en tryckimpregnerad syll?

Skulle säga att det är en lämplig lösning i garage om man vill använda sig av trä.

Düsseldorff
A Aunty skrev:
varför säger du så?

Skulle säga att det är en lämplig lösning i garage om man vill använda sig av trä.
Gissningsvis tänker han/hon på alla problem som 70-talets tryckta syllar fört med sig.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Gissningsvis tänker han/hon på alla problem som 70-talets tryckta syllar fört med sig.
jo absolut så kan det ju vara.
men det finns ju inte idag, dagens tryckimpregnerade virke fungerar ju utmärkt i syllar.

• Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Ja, att det är tryckt anses idag inte innebära någon hälso- eller luktrisk. Det är bara kopparsalter nuförtiden.
Sen kan man vända på steken och resonera såhär. Behöver man tryckimpregnerat så är kanske konstruktionen undermålig? Går det inte att bygga så att allt är torrt?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
M MagHam skrev:
Ja, att det är tryckt anses idag inte innebära någon hälso- eller luktrisk. Det är bara kopparsalter nuförtiden.
Sen kan man vända på steken och resonera såhär. Behöver man tryckimpregnerat så är kanske konstruktionen undermålig? Går det inte att bygga så att allt är torrt?
fast det är väl en enkel och otroligt billig försäkring sett till alternativa lösningar.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
S
A Aunty skrev:
jo absolut så kan det ju vara.
men det finns ju inte idag, dagens tryckimpregnerade virke fungerar ju utmärkt i syllar.
Det trodde man garanterat på 70talet också. Jag kan nästan lova att ingen som satte tryckt syll i sitt hus visste att "det här kommer bli riktigt jävla dålig, men vi kör ändå"

Dessutom finns det ingen fördel alls med att ha tryckt syll, om du tror att syllen ska utsättas för väta och därför ska ha tryckt syll som tål fukt bättre, så har du byggt garaget fel. Syllen ska inte utsättas för väta.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
S
A Aunty skrev:
fast det är väl en enkel och otroligt billig försäkring sett till alternativa lösningar.
Försäkring mot vad?? Och i vilket läge ska den lösa ett problem som en vanlig syll inte skulle löst? :O

Hade blivit väldigt försiktig som spekulant på ett hus där man byggt in tryckimpregnerat virke någonstans alls, hade funderat vad det mer finns för hempularlösningar i huset.

Som ovan finns ingen anledning att sätta impregnerat virke inomhus.
Om svullen blir blöt har det ingen betydelse om den är tryckt eller inte, jag menar inget annat är impregnerat heller.
Jag tog en gång en tryckt regel när jag byggde en garagevägg men det var pga jag hade en för lite. :P

A Aunty skrev:
varför säger du så?

Det är bättre att använda en bra syllisolering som ISOVERVario och vanligt virke, då vet man att det är kapilärbrytande och tar upp eventuella ojämnheter i plattan, den som kör tryckt direkt på plattan riskerar ju att trät aldrig torkar ur, lyfter man sen väggskivorna nån cm från golvet har man gjort allt man rimligt kan om man inte vill ha en lättklinker på plattan

A
S SueCia skrev:
Försäkring mot vad?? Och i vilket läge ska den lösa ett problem som en vanlig syll inte skulle löst? :O

Hade blivit väldigt försiktig som spekulant på ett hus där man byggt in tryckimpregnerat virke någonstans alls, hade funderat vad det mer finns för hempularlösningar i huset.
mot eventuellt uppfuktning klart.
en lösning som inte kostar något extra men skyddar otroligt mycket.

finns inga nackdelar överhuvudtaget att använda tryckimpregnerat virke som syll, Är ju godkänt av AMA att göra det, AMA är ytterst restriktiva vad dom godkänner.

fast du pallar ju upp syllen och använder syllisolering för att undvika fuktig syll är detta med helt onödiga lösningar då efter det kommer in fukt där har man som du säger redan bygg fel.

du måste förstå att ett hus har många skeden, syllen kommer med största sannolikhet bli uppfuktad någon gång under byggskedet tex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.