191 829 läst ·
961 svar
192k läst
961 svar
Sydöstra hörnet av Sverige
Granitkeramik som är 2cm tjock... det ska nog rätt mycket till innan det händer nåt tror jag...T Thomas_Blekinge skrev:
Funderade oxå på hur fukten under plattorna skulle påverka trallen. Kanske bättre att plocka bort trallen och lägga klinker på reglarna, men då kanske man behöver öka upp mängden reglar berorende på storlek på klinkern. Samtidigt passa på att "tejpa" ovansidan på reglarna.Anna_H skrev:
Vi ska bli med pool tänkte vi, och har iofs nu kommit en bit på väg, men jösses vilken djungel det här är. Att inte fler har pool beror helt på att det är för mycket val att ta ställning till. Vi har i iallafall bestämt oss för en vit Röchling-PP-pool i mått 7,20 x 3,60, som delvis kommer vara fristående, dvs ingjutna sidor.
Vår förstaplan (nja, inte första men den som vi till slut bestämde oss för) såg ut såhär:
Men när vi grävde så hittade vi berg...
Detta trots att jag grävt 10tal med djupa gropar för att kolla av hur berget gick... Total panik och ångest infann sig, men vi tänkte om, tänkte till och ändrade planerna, till vad som känns som det bättre... Nu ser planen istället ut såhär:
Och nu står bädden redo för gjutning...
Det blir inte en ren infinity-pool - men vi kommer få lite av den känslan tror vi, då det bara blir en kantsten på ena långsidan och ena kortsidan. Pooltak kommer vara transparent lameller - inspirerat av annan BH-forummedlems tråd: #273
Kommer i samband med detta även att som jag nämnt tidigare köra 60x60 klinkers på fötter på altanen - samma som vi har inne i huset sen 2 år, fast för utomhusbruk, så de är lite grövre i sin yta.
Härligt med en flink dotter som gillar att bygga hus och miljöer i SIMS... hon var snabbt till bra hjälp när vi skulle tänka om...
Vår förstaplan (nja, inte första men den som vi till slut bestämde oss för) såg ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Detta trots att jag grävt 10tal med djupa gropar för att kolla av hur berget gick... Total panik och ångest infann sig, men vi tänkte om, tänkte till och ändrade planerna, till vad som känns som det bättre... Nu ser planen istället ut såhär:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det blir inte en ren infinity-pool - men vi kommer få lite av den känslan tror vi, då det bara blir en kantsten på ena långsidan och ena kortsidan. Pooltak kommer vara transparent lameller - inspirerat av annan BH-forummedlems tråd: #273
Kommer i samband med detta även att som jag nämnt tidigare köra 60x60 klinkers på fötter på altanen - samma som vi har inne i huset sen 2 år, fast för utomhusbruk, så de är lite grövre i sin yta.
Härligt med en flink dotter som gillar att bygga hus och miljöer i SIMS... hon var snabbt till bra hjälp när vi skulle tänka om...
Redigerat:
Den "fria" kanten längs långsida och vid trappan vid poolen tänker vi oss sätta nåt sånt här:
https://stenbolaget.se/products/bekladnadssten-granit-rustik-gra
Nån som har input kring det?
Vad för sorts platta bör man montera den på, samt hur fäster man den? nån sorts lim?
https://stenbolaget.se/products/bekladnadssten-granit-rustik-gra
Logga in
Skapa konto
Nån som har input kring det?
Vad för sorts platta bör man montera den på, samt hur fäster man den? nån sorts lim?
Medlem
· Blekinge
· 12 250 inlägg
Glöm inte att liggstolarna ska stå vinklade 45 grader enligt alla som bygger sådant, dessutom ska det finns ljöliga filtar på dom. Och glöm för guds skull inte dom där mjölkvita kloten som ligger på altanen och lyser om natten. Stil ska det vara!
Solstolarna står ju olika vinklade beroende på dels var solen är, och om den som nyttjar stolen vill vara vänd mot eller ifrån solen... Kloten är faktiskt trevliga även om de är väldigt vanliga, så ja, de finns redan på plats i verkligheten.T Thomas_Blekinge skrev:
Här har vi oxå nåt jag tagit lite inspiration ifrån
https://stoneart.se/naturlige-farger-og-materialer/
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
https://stoneart.se/naturlige-farger-og-materialer/
Nyfiken på vilket program använder du att rita tomt/huset i?rampante skrev:
Vi ska bli med pool tänkte vi, och har iofs nu kommit en bit på väg, men jösses vilken djungel det här är. Att inte fler har pool beror helt på att det är för mycket val att ta ställning till. Vi har i iallafall bestämt oss för en vit Röchling-PP-pool i mått 7,20 x 3,60, som delvis kommer vara fristående, dvs ingjutna sidor.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Funderar på placering och sånt när det gäller pooltekniken och värmepumpen (welldana D34).
Bland annat undrar man ju hur mkt värmepumpen låter, och om man ska med det in tankarna kring placering och så.
Tacksam för alla inspel såklart. Har en del höjdnivåer att leka med och en stor altan/pooldäck, som jag tänkte gömma allt under på nåt bra sätt.
Men om det finns avstånd man bör ta hänsyn till och så, så skriv gärna det och era tankar!
En tanke är exempelvis att sätta värmepumpen under altanen, på väggen under stora skjutpartierna (bakom trappan som syns i bild). Är 2 meter från väggen (drygt) fram till trappan börjar, och höjd på grunden/väggen upp till altanstommen är ca 80cm
Likaså fundrar jag på att ha pooltekniken under trappan. Teknikplattan ska vara ca 150x150x50cm har jag fått till mig om jag minns rätt.
Några tankar/funderingar på detta?
Bland annat undrar man ju hur mkt värmepumpen låter, och om man ska med det in tankarna kring placering och så.
Tacksam för alla inspel såklart. Har en del höjdnivåer att leka med och en stor altan/pooldäck, som jag tänkte gömma allt under på nåt bra sätt.
Men om det finns avstånd man bör ta hänsyn till och så, så skriv gärna det och era tankar!
En tanke är exempelvis att sätta värmepumpen under altanen, på väggen under stora skjutpartierna (bakom trappan som syns i bild). Är 2 meter från väggen (drygt) fram till trappan börjar, och höjd på grunden/väggen upp till altanstommen är ca 80cm
Likaså fundrar jag på att ha pooltekniken under trappan. Teknikplattan ska vara ca 150x150x50cm har jag fått till mig om jag minns rätt.
Några tankar/funderingar på detta?
Ser ut som skiffer tycker jag. Har liknande planer inför ett kommande poolbygge. Väldigt likt faktiskt. Innan poolen har jag ett annat projekt som innefattar mur av skiffer. Stenen inhandlades direkt från offerdalsskiffer. Väldigt prisvärt jämfört med att köpa genom ÅF.rampante skrev:
Nu har jag inte påbörjat bygget ännu men skrivit lite om det här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/jag-taenkte-anlaegga-en-stoedmur-av-skiffer.429100/