10 747 läst ·
43 svar
11k läst
43 svar
Swish höjd beloppsgräns kräver skäl?
99% säkert att bankerna kissat på sig för några år sedan, speciellt nu efter Swedbank-skandalen och försöker leka ekobrotts-polis helt i onödan då detta ansvar inte ligger på banken. Vad man gör med sina egna insatta medel har dom egentligen inte laglig rätt att kräva svar på, för i praktiken har du laglig rätt att begära att få ut alla dina medel på tex ett konto kontant från din bank...
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Skatteverket har omvänd bevisföring, DU skall kunna bevisa..Johan Gunverth skrev:
När Skatteverket är inblandat kan du glömma regler och lagar och privatliv, GDPR , m.m. De kan kolla när du hämtade ut recepten på apoteket, var du reste på semestern och hur du betalade resan. De har större befogenheter än polisen och behöver inte ens fråga någon om lov. Det var ett inslag på SVT för något år sedan om detta,
...så du får samma slängar av sleven som vi andra.
Yep, detta med 10' i SEB verkar vara hyfsat färskt: https://sebgroup.com/sv/press/nyheter/hojd-sakerhet-genom-ny-rutin-for-beloppsgranser-i-swishMathiasS skrev:
Om de inte också har ändrat det nyligen tillåter fortfarande Handelsbanken att man höjer till 150' i internetbanken.
Tyvärr så har banken rätt att ställa frågan vad du skall använda dina pengar till( även om det är ovanligt), det är betydligt vanligare att de frågar var pengarna du sätter it kommer ifrån. Det är bara att säga att du planerar att göra ett större privat inköp inom snar framtid. Om de vägrar att acceptera det svaret så är det bara att hota med att byta bank.
Värt ett försök, min åsikt är att banken inte har något att göra med vad jag köper, dock så förstår jag att de kan vilja veta var insatta pengar kommer ifrån på grund av penningtvätt.. Men lagen är som den är.. de har rätt att fråga..MathiasS skrev:
Varför gör man så stora inköp via Swish? Är det för att säljaren inte vill betala bankens % kortavgift?
Penningstvättslagen är väl ungefär lika bra som om polisen skulle stoppa dig i trafiken och fråga dig om du har körkort, du svarar 'Ja' och polisen nöjer sig med det och vinkar dig vidare.
Men, men, lagstiftande politiker skulle ju aldrig komma på att ljuga om saker så man förstår att dom tycker att reglerna är vattentäta.
Men, men, lagstiftande politiker skulle ju aldrig komma på att ljuga om saker så man förstår att dom tycker att reglerna är vattentäta.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
man ska inte göra sig rolig i typ med köpa knark eller liknande. De har då rätt att spärra dig och starta en utredning medans dina pengar är låsta............Blir inte lika roligt då iallafall.MathiasS skrev:
De är tvungna att fråga och vanliga svar duger i de allra flesta fall. De är inte så att de vill veta allt in i minsta detalj. Det är mest för att de måste.
Äh jag ville provocera lite eftersom jag ogillar frågan i detta sammanhang (öka en beloppsgräns, inte göra en transaktion). Men givetvis får man ju vara lite försiktig så man inte skapar sig problem.
Vi hade en lugn och sansad diskussion om detta (jag och banken) så jag tyckte läget var under kontroll och ingen av oss tyckte situationen var speciellt besvärande.
Vi hade en lugn och sansad diskussion om detta (jag och banken) så jag tyckte läget var under kontroll och ingen av oss tyckte situationen var speciellt besvärande.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
nä jag vet själv hur det är, man känner att man gärna vill haspla ur sig nåt spydigt eller fyndigt men sist jag var på banken så pratade vi lite och de har som sagt rätt att ta till åtgärder vid minsta lilla misstanke så man får väl välja sina ord.........