99% säkert att bankerna kissat på sig för några år sedan, speciellt nu efter Swedbank-skandalen och försöker leka ekobrotts-polis helt i onödan då detta ansvar inte ligger på banken. Vad man gör med sina egna insatta medel har dom egentligen inte laglig rätt att kräva svar på, för i praktiken har du laglig rätt att begära att få ut alla dina medel på tex ett konto kontant från din bank...

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
När Skatteverket är inblandat kan du glömma regler och lagar och privatliv, GDPR , m.m. De kan kolla när du hämtade ut recepten på apoteket, var du reste på semestern och hur du betalade resan. De har större befogenheter än polisen och behöver inte ens fråga någon om lov. Det var ett inslag på SVT för något år sedan om detta,
...så du får samma slängar av sleven som vi andra.
Skatteverket har omvänd bevisföring, DU skall kunna bevisa..

MathiasS MathiasS skrev:
Jag kan inte sätta en gräns på 150k. Jag kan själv sätta en gräns på 10k, utöver det upp till 150k får jag ringa banken, SEB i mitt fall.
Konstigt? Har för mig att det skulle funka för alla, har alltid trott det iaf! :P

Jag uppfattar det som att bankerna har lite olika regler för beloppsgränser. För SEB är det 10k just nu iaf, max 150k via kundtjänst.

C
Tyvärr så har banken rätt att ställa frågan vad du skall använda dina pengar till( även om det är ovanligt), det är betydligt vanligare att de frågar var pengarna du sätter it kommer ifrån. Det är bara att säga att du planerar att göra ett större privat inköp inom snar framtid. Om de vägrar att acceptera det svaret så är det bara att hota med att byta bank.

Är ”privat inköp” eller ”privat i köp av konsumentprodukt” ett accepterat svar? Kanske funkar bättre än att säga ”jag ska köpa knark” iallafall.

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Är ”privat inköp” eller ”privat i köp av konsumentprodukt” ett accepterat svar? Kanske funkar bättre än att säga ”jag ska köpa knark” iallafall.
Värt ett försök, min åsikt är att banken inte har något att göra med vad jag köper, dock så förstår jag att de kan vilja veta var insatta pengar kommer ifrån på grund av penningtvätt.. Men lagen är som den är.. de har rätt att fråga..

Varför gör man så stora inköp via Swish? Är det för att säljaren inte vill betala bankens % kortavgift?

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Penningstvättslagen är väl ungefär lika bra som om polisen skulle stoppa dig i trafiken och fråga dig om du har körkort, du svarar 'Ja' och polisen nöjer sig med det och vinkar dig vidare.

Men, men, lagstiftande politiker skulle ju aldrig komma på att ljuga om saker så man förstår att dom tycker att reglerna är vattentäta.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Varför behövs en privatlivskränkande fråga?
För att du inte är en Rysk oligark .... :crysmile:

• Gilla
  • Haha
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Varför gör man så stora inköp via Swish? Är det för att säljaren inte vill betala bankens % kortavgift?
För att transaktionen sker utan fördröjning och kan verifieras direkt av båda parter.

Det bästa som hänt sedan skivat bröd. Nästan.

• Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att du inte är en Rysk oligark .... :crysmile:
Ok, får jobba på den karriärbanan ett tag då...

MathiasS MathiasS skrev:
man ska inte göra sig rolig i typ med köpa knark eller liknande. De har då rätt att spärra dig och starta en utredning medans dina pengar är låsta............Blir inte lika roligt då iallafall.
De är tvungna att fråga och vanliga svar duger i de allra flesta fall. De är inte så att de vill veta allt in i minsta detalj. Det är mest för att de måste.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Äh jag ville provocera lite eftersom jag ogillar frågan i detta sammanhang (öka en beloppsgräns, inte göra en transaktion). Men givetvis får man ju vara lite försiktig så man inte skapar sig problem.

Vi hade en lugn och sansad diskussion om detta (jag och banken) så jag tyckte läget var under kontroll och ingen av oss tyckte situationen var speciellt besvärande.

nä jag vet själv hur det är, man känner att man gärna vill haspla ur sig nåt spydigt eller fyndigt men sist jag var på banken så pratade vi lite och de har som sagt rätt att ta till åtgärder vid minsta lilla misstanke så man får väl välja sina ord.........

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.