Hej,
Det är bara att inse att poolvärmepumpar är en djungel. Vi har fastnat för en liten kompakt variant som heter Swim & Fun Express 7 eller 10, en så kallad "on-off".

Idag slog det mig att poolpumpen måste går 24/7 för att poolvärmepumpen inte får vara påslagen utan vattengenomströmning.

Är det någon här på forumet som har erfarenhet från den här modellen? Har ni den påslagen alltid? En normal svensk sommar ligger vattentemperaturen på ca 22-24 grader hos oss. Vilken temperatur går det att få upp poolvattnet till med den här?

När jag räknade på effekten som krävdes skulle 7 kW vara full tillräckligt. Därefter hittade jag en tabell där det framgick, att trots att det står upp till 20 m3 för 7 kW modellen, var den optimala volymen för pumpen 15 m3. I vårt fall innebär det då att vi måste upp i 10 kW för 19m3.

Är det någon som har en fristående (ca) 19 m3 pool, helt utan isolering, men med bubbelplast-pooltäcke och har den kopplad till en poolvärmepump? Vad har ni valt?

Vi har en Swim Fun Xpress 7 och 20 m3 pool och används helt utan bubbelplast. Under sommaren kommer vi upp till 28-30 grader, oftast kyls poolen ner till runt 20-22 grader på natten. Vi låter sandfilterpumpen gå dygnet runt, men värmepumpen kan vi bestämma att hålla tex 25 grader. Går värmen över 25 så stängs värmepumpen av helt automatiskt. Ibland stänger vi förstås av värmen helt om vi skall vara borta en stund och då kan vi även sätta sandfilterpumpen på timer.

• Gilla
lip
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.