Hej!
Har installerat ett Swegon Casa R5–H ca 2 veckor gammalt/nytt.
Undrar om det är nån fler som har problem att inte tempgivarna visar rätt värden?
Har kontroll mätt med ett par tempmätare bland annat en Swema av proffskvalite. Utetempgivaren visar ca 2 grader för varmt vid 0 grader, mätar då på samma ställe i aggregatet där givarna sitter. Dom övriga givarna visar mindre fel ca 0,5-1,3 grader för varmt. Det som jag tycker är väldigt märkligt är att 2 av givarna går att kalibrera via kontrollpanelen men inte dom övriga.
Har kontaktat supporten att det vore bra med en mjukvaru uppdatering så man kan kalibrera alla givare men inte fått nått svar tillbaka.
Har även kopplat upp aggregatet mot nätet och vore bra att kunna se alla temperaturer även där men går tyvärr inte.
Kanske är bagateller men är viktigt att givarna visar rätt värden för att få veta verkningsgrad och hur effektivt aggregat är.
Installerade ett Östberg 100 s ec några veckor tidigare och tycker dom verkligen lyckats bra med både styrsystem touch display och app, man kan öven se verkningsgraden på aggregatet i appen/displayen i realtid och även temperaturer med decimaler.
Man kan även kalibrera alla givarna separat.
Hur som helst så är Swegon R 5H ett fint aggregat och fördelen med Swegon är att det är kompakt och tar liten plats men håller Östberg s ec högre än så länge då jag tycker det är mer användarvänligt.
Är helt oberoende så skriver bara mina funderingar och erfarenheter.

Hej! Då jag har ett lite äldre casa-aggr (R5-H) så visar mina tempgivare inga värden alls, dock är förstås deras mätvärden av vikt för att aggr ska fungera optimalt. Mitt aggr verkar inte fungera optimalt och frågan är om givarna är felmonterade från första början (ej av mig). Se mitt mail till Swegon härefter:

"Hej! Följande gäller ett vent.aggr. R5-H comfort. Vi har problem med att TL blir för varm. Enl manualen kan man i comf.panelen ställa i "husets rumstemp", vilket vi har gjort till 20 grader (dock hette inställningen i comf.panelen "temp. tilluft"). I temp.läget "normal" ska aggr. sträva efter en temp 2 grader under det i comf.panelen angivna värdet (20 grad). Vilket efter vad jag förstår då ska medföra en temp på TL på 18 grad.
Vi mäter temp kontinuerligt i TL (med kalibrerad term) och den ligger på i genomsnitt 21,7 grad. Temp i FL ligger i genomsnitt på 21,3 grad. Mätningarna är gjorda i resp kanals mynning i aggr. Rumstemp ligger på ca 22 grader (FL-donen sitter i lite kallare utrymmen).
Ändrar vi temp-läget till "eco" så ska temp i TL vara 3 grader under den i comf.panelen angivna (20), alltså 17 grad. -Vi märker ingen skillnad vid våra mätningar av temp i TL när vi ändrar temp.läget från normal till eco!
Vi är också lite fundersamma över att det sitter fysiska temp.givare i FL-kanalen resp UL-kanalen och ingen i TL-kanalen. För att aggr ska kunna ställa in rätt temp på TL så måste det veta aktuell temp i TL och hur ska det gå till då där ej finns någon givare? mvh/"

Har precis för några dagar sedan installerat och driftsatt mitt R5-H som jag köpte i somras. Noterade direkt att tilluftstemp var åtskilliga grader fel. Om jag minns rätt var det +2-3C ute men agget sa +9-10C. Då jag läste någonstans att då TL-tempgivaren sitter inne i agget kan det diffa lite mot utetemp så jag avvaktar och följer upp hur det fungerar.

Tilluften förefaller (känns, har ej mätt med termometer) ok. Vårt kriterium för ok är att det inte känns kallt och dragit. :)

Det finns en del oklarheter om funktionssätt och hur man lämpligen konfigurerar agget för bästa funktion/prestanda/ekonomi för olika behov, men jag börjar med std fabriksinställningar med enstaka mindre justeringar.

Jag hade väldigt gärna pratat med en utvecklingsingenjör på Swegon, eller genom dokument kunnat läsa mig till hur systemet styrs. Då hade man betydligt lättare kunnat konfigurera det enl ens egna specifika förutsättningar, samt kunnat felsöka/övervaka så att allt fungerar som det ska.

Tilluften är det som lämnar agg till rum, menar du friskluft in i agg? Isåfall beror den temp hur långt agg sitter jämfört med friskluft taget och om utrymmet är uppvärmt plus som du sa att den mäts i agg och inte vid källan

My bad. 😳
Hjärnsläpp. Menar självklart uteluft/friskluft in till agget i första stycket, inte tilluft som jag skrev.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.