Länsförsäkringar har varit väldigt smidiga med den biten. Trots att vi är kunder i 2 olika LF-bolag och därmed egentligen inte kvalar in som helkunder så har de fixat bort kortavgifter och sånt. Inget gnäll nånstans.

Kortavgifter och internetbankavgifter har jag prutat bort. Har 12 månadersavtal ang. ränterabatt där det finns inskrivet att banken kontaktar mig innan avtalet går ut. Swebank.

Banker är inte att lita på...
Därför ska man inte lägga alla ägg i samma korg...

Storbankerna duger i princip bara till ett lönekonto, resten vill man ha nån annanstans.

Vi har Swedbank med "äkta" rörligt lån. Rabatten har vi haft i drygt 3 år nu. Har dock fått "påminna" dem ett par gånger men jag var ju väl medveten om att det bara var en ingångsrabatt. Har aldrig varit några problem att få tillbaka rabatten, t.o.m. retroaktivt. Som tidigare nämnts så hänger nog mycket på vilken person man har att göra med på banken. Min bankman är helt grym och jag kommer aldrig att byta bank så länge han är kvar.

Är ni missnöjda så byt bank.
Annars är det ju så att ett avtal är ett avtal- står det i deras avtal, även om det står i "den långa texten" .

Det som torde vara rimligt, tycker jag, är väl att rabatten gäller i ett år, eller tills bindningen upphör på lånet...
Dvs binder du 3 år så får du rabatten i 3 år - sen upphör den om du inte omförhandlar till nästa bindning.

Alternativt, med 3-månaders, att den gäller i ett år, rörligt finns ju knappt...

6 månader var rätt udda måste jag säga - men lurendrejeri tycker jag iof inte det är - ring och förhandla om - och ta i med en ännu bättre rabatt denna gång, och minst 2 år -annars går ni ngn annanstans :)
/K

Jo, klaskarlsson det blir en omförhandling! Tyvärr är det ju lättare sagt än gjort att byta bank när det väl kommer till kritan (vilket bankerna uppenbart vet mer än väl...). Men det är väl mest bara en känsla kanske...
Skall försöka få rabatten på så lång tid som möjligt. Och sedan, vilket borde varit självklart från början, få inskrivet att banken tar kontakt innan de ändrar villkoren.

Fortfarande ännu ingen som vet varför bankerna (för det verkar ju handla om de flesta banker) har börjat med det här förfarandet?

Är det för att få mer nöjda kunder? Är det för att öka servicen? Är det för att stärka sitt varumärke och hävda sig bättre på marknaden konkurensmässigt? Är det för att skapa långsiktiga och trygga relationer med sina låntagare? (obs. Ironi)
Ja, jag måste säga att jag inte har en aning! Jag kan, som sagt, inte förstå det hela alls!! Fanns det bara en gnutta logik eller rationell förklaring så fick jag väl ge mig och hålla tyst...
Konstigt också att man inte hört mer av det här tidigare? Och att så många verkar tycka att "det här är väl ok". Ibland skriker ju folk sig hesa om räntan går upp med tre punkter eller om elen kostar 2 öre mer per kilowatt men här handlar det ju plötsligt om flera tusen per år som man riskerar att "missa"(!) om man inte är på sin vakt!
Och det hela är ju än mer underligt att det här agerandet har dykt upp ganska plötsligt! Varför? Är räntan för låg?

Jag blir så trött!

Tja 'meko' företeelsen är inte ny, men visst tusan blir man trött.
Jämför om du går på och tar emot - bara ett "gratis" paket strumpor/kalsonger/böcker - inget mer lovar säljaren. Men ändå står det när du får ditt "gratispaket" att du måste säga ifrån om du inte vill ha fler paket.:@

Hela säljideén går ut på att vi ska snällt luras in i fållan och sen inte orka läsa resten - och glömma bort att det fanns en fortsättning - säg ifrån om nästa paket/förnya ränterabatten osv... listan är lång...

Att byta bank är inte så jobbigt...
Har du Bg för ditt företag flyttas det ju med =inga problem
har du eFaktura = lite nytt trix för att knyta dem till nya banken (engångsjobb)

Och eftersom du hade rörligt huslån är det lätt att flytta vid nästa omsättning
Handelsbanken är mycket förhandlingsbara mot intressanta kunder och du låter som du har den omfattningen de gillar ;) - Företag och hyfsat stort huslån
- Och sköter dom sig följer övriga familjen med, med sina konton....

Du kan även förhandla individuell ränta på lånekontot - om du skulle ha några pengar över att spara:rolleyes:

Och du får en egen kompetent bankman.
(Länsförsäkringar är OK också - så tro inte jag jobbar på SHB - bara kund sen -69)

meko skrev:
Jo, klaskarlsson det blir en omförhandling! Tyvärr är det ju lättare sagt än gjort att byta bank när det väl kommer till kritan (vilket bankerna uppenbart vet mer än väl...).
Nej, det är väl inte så svårt att byta bank? Har gjort det ett par ggr själv.

Se rabatten som ett introduktiosnerbjudande. Banken gör det för att locka till sig kunder, men kan inte hålla den nivån långsiktigt för att tjäna så mycket de vill tjäna.

Det är inte märkligare än ICA:s rabatter.

MH, jag tycker faktiskt att det är betydligt märkligare än ICA's rabatter!! Här finns det ett avtalsförhållande och en beroendesituation mellan leverantör och kund som skiljer sig avsevärt i allt väsentligt jämfört med relationen till en detaljhandel eller liknande.

meko skrev:
MH, jag tycker faktiskt att det är betydligt märkligare än ICA's rabatter!! Här finns det ett avtalsförhållande och en beroendesituation mellan leverantör och kund som skiljer sig avsevärt i allt väsentligt jämfört med relationen till en detaljhandel eller liknande.
Beroendesituation är väl ltie att ta i? Det är lättare för dig att byta bank än det är för banken att säga upp ditt lån.

Precis. Men likväl ett större beroende ;)

har haft 0.2 i rabatt hos handelsbanken nu i över 2 år den har aldrig försvunnit

DNBnor gjorde precis samma sak. Rabatten gällde i ett år, de glömde bara berätta det när de införde regeln...

Betalar just nu 1% över stibors 1mån, så vi är nöjda just nu.

Men sen åker de ut...

Lite förmån borde man ha om man inte är någon risk...

Redigerat:
Vi har SEB och samma sak hände, rabatten försvann plötsligt. Jag blev väldigt upprörd första gången, för det var inget som vår bankman hade informerat oss om.

Hade det varit tydligt uttalat vid förhandlingstillfället hade det varit en annan sak. Det är mycket möjligt att det står skrivet med pytteliten text i avtalet man skriver på. Jag tycker ändå att det är fel av banken att inte informera om det öppet. Nu har vi dock vant oss och när man känner banken är det bara att slå en signal så får man tillbaka rabatten.

Det är ganska jobbigt att byta bank tycker jag. Man får vissa rutiner och det blir en stress att ändra. Lära sig en ny internetbank t ex.

meko skrev:
Precis. Men likväl ett större beroende ;)
Vi har bara en matbutik i närheten, men banker som man sällan behöver besöka personligen finns det gott om. Så det är snarare mindre beroende av bank.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.