arneri68 arneri68 skrev:
Jag gissar att du ser effekter av videokomprimering och vissa defekter är svåra att komma undan.
Men varför är det enbart problem i de lokala nyheterna och inte i SVT play i övrigt?

TorpAnders TorpAnders skrev:
Varför endast på lokala nyheterna?
Oavsett live eller eftersänt, i övrigt aldrig några problem överhuvudtaget.
Ja, här måste man tyvärr felsöka lite. Ett enkelt sett att se om datasegmenten laddas ner i tid är tex Microsoft windows "task manager"och övervaka nätverksanslutning.

Om det finns gott om bandbredd ser profilen ut så här med flera sekunders avstånd mellan topparna:
Graff över nätverksanvändning med flera tydliga toppar över en 60-sekundersperiod, illustrerar dataladdning och bandbreddsanalys i Task Manager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om bandbredden är dålig är topparna trubbigare och med mindre mellanrum. Hänger topparna ihop hinner klienten sannolikt inte få hem filmsegmenten i tid.

Faktum att du kan se på lokalsändningarna via mobiltbredband minskar sannolikheten att SVT är problemet. De erbjuder 2 olika format, AVC/H264 samt HEVC/H265. Sannolikt använder både din Chromecast och mobiltelefon HEVC.
AVC/H264 är en äldre standard med lägre och sämre komprimering.

Om jag pingar svtplay.se svarar en av Amazons servrar (awsglobalaccelerator) vilket betyder att svt använder Amazons CDN för leverans av sina streamingtjänster. Svarstiden för mig är 1 ms vilket betyder att de troligtvis har servrar i samma datahall som min ISP eller sitter på samma knytpunkt.

De som bor på landsbygden har vanligtvis längre svarstider till närmsta knytpunkt, men det bör inte vara något problem.

Givetvis kan din ISP ha problem, men då bör problemet märkas av vid annan livestreaming.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men varför är det enbart problem i de lokala nyheterna och inte i SVT play i övrigt?
Jag vet inte, men teoretiskt kan de lokala enheterna använda andra "encoders" eller andra inställningar. Bla finns olika kvalitetsnivåer, dvs olika mycket komprimering.

Mats-S
SVT har "erkännt" att dom har problem med direksändningar som streamas via Chromecast. Dom håller på att felsöka och fixa i skrivande stund.
Det är alltså INTE fel på era lokala hemnät, felet ligger vid källan hos SVT.

• Gilla
arneri68 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag upplever (upplevde) ofta dålig kvalitet på just lokala nyheter på SVT play sett direkt i TV:n (Samsung med SVT Play app).

Detta när jag tittade på vad jag tror är populära tider. Rapport osv. fungerade dock utan problem.

Så jag drog slutsatsen att man helt enkelt inte hade serverkapacitet nog för just lokalprogrammen utan att man fick en bandbreddsbegränsning.

Nu ser jag dem oftast på andra tider, och har faktiskt inte upplevt något dylikt på ganska länge (var längesedan jag reagerade för det) så jag vet inte om de ändrat något, eller om det är jag som ändrat mig.

Direktsändningar brukar generellt vara sämre optimerade eftersom strömmen ska iväg så snabbt som möjligt. De belastar därmed mottagarens nätverk och utrustning som ska avkoda mer än om man jämför med "bandat" material. Det verkar dessutom som att lokalsändningarna kodas lite annorlunda (sämre) än övriga SVT-direktsändningar.

Kvaliten och belastningen varierar ganska mycket mellan olika leverantörer och appar enligt min erfarenhet. När det gäller chromecast finns det tyvärr ett extra lager som kan krångla på olika sätt. T ex för min del är det stor skillnad på vissa sportsändningar i Viaplay när jag castar (styr med mobilen) till Google TV, eller styr med appen inuti Google TV, trots att det är precis samma enhet som avkodar och visar innehållet.

Upplever exakt samma problem. Har någon hittat en lösning?

Jag hade en långrandig konversation med svt play supporten, men det slutade efter mycket bollande fram och tillbaka att de ville lägga felet hos mig och att jag rekommenderades att köpa en ny cast-dongel. Trots mina mycket envisa försök för att få en teknisk förklaring på vad som skiljer lokalnyheterna från ALLT övrigt som jag castar så duckade de konsekvent med att besvara den frågan, och till slut så blev det tyst

Så nu skiter jag i lokalnyheterna tills jag får andra krav på uppdatering.

Okej tack för uppdateringen. Jag funderade på att ta det en vända med supporten men kanske struntar i det om man måste stångas.

Fick ett infall och slog på lokala nyheterna igår efter två månaders uppehåll, och se fan nu fungerade det klanderfritt. Jag har då inte gjort något,,

• Gilla
LoTech
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Fick ett infall och slog på lokala nyheterna igår efter två månaders uppehåll, och se fan nu fungerade det klanderfritt. Jag har då inte gjort något,,
Intressant! Ska försöka komma ihåg att fråga föräldrarna om deras funkar bättre nu också.

Funkar "här" också. Ingen åtgärd från min sida.

Det funkar hos mina föräldrar nu också, utan åtgärd från deras sida.
Verkar som att SVT löst/fixat något på sin sida.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.