1 722 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Svindyr premie för Arctic
Har en Nibe F2120-20 med VVM500 som installerades i slutet av 2019.
De senaste åren har jag betalat cirka 1 400 kr/år för försäkringen hos Arctic. Nu kom förnyelsen för nästa period – 6 251 kr/år. Det är alltså en höjning med 4 851 kr, eller cirka 347 %, från ett år till nästa.
Ringde givetvis Arctic och frågade om det blivit något fel, men fick beskedet att de har gjort en omklassning av värmepumparna. Min F2120-20 räknas tydligen inte längre som en villavärmepump utan som en fastighetsvärmepump, och därför blir premien plötsligt drygt fyra gånger så hög.
Det lite märkliga är att min värmepump fortfarande står i samma villa, värmer samma villa och har gjort det sedan 2019.
Är det fler av er som fått liknande höjning från Arctic? Har ni också fått beskedet att er värmepump numera är omklassad som fastighetsvärmepump?
De senaste åren har jag betalat cirka 1 400 kr/år för försäkringen hos Arctic. Nu kom förnyelsen för nästa period – 6 251 kr/år. Det är alltså en höjning med 4 851 kr, eller cirka 347 %, från ett år till nästa.
Ringde givetvis Arctic och frågade om det blivit något fel, men fick beskedet att de har gjort en omklassning av värmepumparna. Min F2120-20 räknas tydligen inte längre som en villavärmepump utan som en fastighetsvärmepump, och därför blir premien plötsligt drygt fyra gånger så hög.
Det lite märkliga är att min värmepump fortfarande står i samma villa, värmer samma villa och har gjort det sedan 2019.
Är det fler av er som fått liknande höjning från Arctic? Har ni också fått beskedet att er värmepump numera är omklassad som fastighetsvärmepump?
Har aldrig förstått poängen med dessa försäkringsbolag som säljer tillägg ovanpå villahemförsäkringen och bilförsäkringen. Cykelstöld, extra motorförsäkring till min bilförsäkring etc etc. Du får väl räkna på och jämföra med självrisken i din villahemförsäkring om du tycker det är värt det. och om du litar på att du får vad du förväntar dig av Arctic om det händer något. Och hur stor är risken att något händer.S spacemoose skrev:Har en Nibe F2120-20 med VVM500 som installerades i slutet av 2019.
Hemförsäkringen tappar man ju avskrivning är väl noll efter 11 år ? Arctic betalar väl max 50000kr ? ingen självriskS Snurrespratt skrev:Har aldrig förstått poängen med dessa försäkringsbolag som säljer tillägg ovanpå villahemförsäkringen och bilförsäkringen. Cykelstöld, extra motorförsäkring till min bilförsäkring etc etc. Du får väl räkna på och jämföra med självrisken i din villahemförsäkring om du tycker det är värt det. och om du litar på att du får vad du förväntar dig av Arctic om det händer något. Och hur stor är risken att något händer.
Det är billigt mot nästa år. Snart sitter du med premier på 10 papp och nästan hoppas pumpen rasar så du får igen något av allt du betalt.
Lägg dem pengarna i hus-potten och hoppas den håller normalt länge istället. Gjort samma sak.
Lägg dem pengarna i hus-potten och hoppas den håller normalt länge istället. Gjort samma sak.
Har skrivit det förr å jag kan upprepa det.. har man lite pengar sparad för en reparation så ska man inte ta denna försäkring. Bättre då att lägga undan pengarna denna försäkring kostar så då om man inte behöver göra några dyra reparationer så har man en rejäl grundplåt den dagen man ska byta värmepump. Detta är ju min personliga åsikt sen får ju folk göra som dom vill......
Det som störde mig år 7-10 var att IVT från köpet hade 10 års kompressor försäkring via Arctic.
Självklart kostade övrig tilläggsförsäkring via Arctic lika mycket som vanlig full försäkring år 7-10 .
Jämförde med en granne som har Nibe och hade trygghetspaket via Arctic första 6 åren, sedan betalade han full försäkring via Arctic år 7-10, ändå lika mycket som jag betalade. Nu är värmepumpen 17 år, har slutat med Arctic.
Börjar planera för framtidens kommande byte och det blir säkert en med R290.
Självklart kostade övrig tilläggsförsäkring via Arctic lika mycket som vanlig full försäkring år 7-10 .
Jämförde med en granne som har Nibe och hade trygghetspaket via Arctic första 6 åren, sedan betalade han full försäkring via Arctic år 7-10, ändå lika mycket som jag betalade. Nu är värmepumpen 17 år, har slutat med Arctic.
Börjar planera för framtidens kommande byte och det blir säkert en med R290.
Redigerat:
Klicka här för att svara