63 738 läst ·
260 svar
64k läst
260 svar
Svindyr elnätsavgift, vad betalar ni?
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Vinst ja men monopolföretag skall inte ta ut övervinster av sina kunder. Det gör Vattenfall, EON och Elievio. Det tycker Energimarknadsinspektionen och uppenbarligen även regeringen då man beslutat om nya regler som skall leda till sänkta elnätspriser. Dock har bolagen överklagat regeringens beslut till EU.U Uffe A skrev:
Hobbysnickare
· Kilafors
· 60 inlägg
De allra flesta, om inte alla, har varit privata sen begynnelsen. Måhända de har varit samägda, men knappast att staten har varit med och byggt lokalnäten. Vatten, avlopp och vägar är ju redan idag till största delen offentligt ägda. Vad jag vet så är vägarna idag en katastrof. Man utför inte underhåll utan låter vägarna förfalla, som om det är en bra målbild för elnäten, så delar inte jag den. Staten har inte monopol på vägar, men då de flesta större vägarna är statliga så har de monopol...just saying..D Daniel 109 skrev:Det är inte många elnät dom varit i privat ägo sedan begynelsen. Men, ja jag skulle vilja förstatliga elnäten. Dock inte genom konfiskation bolagen måste naturligtvis bli etsatta.
Men om elnät, kommunikationsnät, vatten, avlopp och vägar låg under en gemensam organisation utan vinstkrav skulle det gynna Sverige. Monopol passar inte på en privatmarknad.
Hobbysnickare
· Kilafors
· 60 inlägg
Vad regeringen tycker i det här fallet är irrelevant, de ägnar sig åt symbolpolitik och vill få fler som röstar på dem. Ville de ha sänkta kostnade för elkunderna kunde de lika gärna sänkt energiskatten.N Nalleman64 skrev:Vinst ja men monopolföretag skall inte ta ut övervinster av sina kunder. Det gör Vattenfall, EON och Elievio. Det tycker Energimarknadsinspektionen och uppenbarligen även regeringen då man beslutat om nya regler som skall leda till sänkta elnätspriser. Dock har bolagen överklagat regeringens beslut till EU.
Hobbysnickare
· Kilafors
· 60 inlägg
Hobbysnickare
· Kilafors
· 60 inlägg
Vad har sålts ut?U Uffe A skrev:Så är det. Vissa verksamheter borde inte säljas ut och vara vinstdrivande. Men det finns ju de politiker som har en annan åsikt.
Så ett gammalt ordspråk " som man bäddar får man ligga" stämmer ju.
Ber om ursäkt för att det blev politik i det här inlägget men allt i samhället handlar ju om politik.
Om inlägget är opassande här så får någon moderator radera det.
Hoppas att om så blir fallet att jag får ett pm om orsak och en förklaring.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Håller inte med! Hur kan du försvara att monopolföretag uppenbarligen tar ut övervinster?S Semiproffs skrev:
Det är helt orimligt! Skillnad vore det om de hade konkurrens precis som det är på t.ex. telemarknaden och där priserna gått ner kraftigt på såväl abonnemang som inrikes- och utrikessamtal efter avregleringen.
Elskatten går ju till statskassan och inte till några företags övervinster (ägare). Den kommer aldrig mer att sänkas tyvärr utan tvärtom höjas varje år.
Vattenfall har i uppdrag att dra in pengar till staten. Jämför med Svenskakraftnät i stället.
Det stämmer att lokalnäten inte varit statliga, de har i allmänhet byggts upp komunalt eller samfällt. Rent privata bolag har inte varit normen.
Vägarna tycker jag funkar förhållandevis bra, jag skulle definitivt inte vilja ha privata vägar som i vissa länder.
Det stämmer att lokalnäten inte varit statliga, de har i allmänhet byggts upp komunalt eller samfällt. Rent privata bolag har inte varit normen.
Vägarna tycker jag funkar förhållandevis bra, jag skulle definitivt inte vilja ha privata vägar som i vissa länder.
Hobbysnickare
· Kilafors
· 60 inlägg
Nu låter du som Jonas Sjöstedt med tal om övervinster.. Det finns inga övervinster. Det finns bara vinster. Sen kanske inte nätbolagen investerar varje krona de får in i nätavgifter, men det är naturligt. Dels ska pengar fonderas, de ska ges aktieutdelning, det ska betalas skatt, löner OH kostnader. Vad jag vet så sänktes nätavgiften i fjol av bla Ellevio. Höjdes förvisso i Sthlm, men där var den så låg, men sänktes i Värmland och på västkusten.N Nalleman64 skrev:Håller inte med! Hur kan du försvara att monopolföretag uppenbarligen tar ut övervinster?
Det är helt orimligt! Skillnad vore det om de hade konkurrens precis som det är på t.ex. telemarknaden och där priserna gått ner kraftigt på såväl abonnemang som inrikes- och utrikessamtal efter avregleringen.
Elskatten går ju till statskassan och inte till några företags övervinster (ägare). Den kommer aldrig mer att sänkas tyvärr utan tvärtom höjas varje år.
Hobbysnickare
· Kilafors
· 60 inlägg
Vägarna här i Norrland är under all kritik, potthål och spåriga, måhända att de är bättre för sörlänningarna men i mina trakter är de urusla.D Daniel 109 skrev:Vattenfall har i uppdrag att dra in pengar till staten. Jämför med Svenskakraftnät i stället.
De flesta bolag är nog byggda av företag som behövt el till sin vht, eller av samfälligheter. Det är vad jag kallar privat. Sen har säkert en och annan kommun ägnat sig åt det också, men upptäckt att det var över deras kompetensnivå.
På en monopolmarknad kan du definitivt få övervinster. På en konkurensutsatt marknad kommer någon konkurent om en branch har övervinster. Det kan inte hända här. Det här är nog den enda frågan där jag håller med herr Sjöstedt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Jag tror de flesta elnät i början byggdes av samfälligheter och de skulle jag kalla mer kommunala än privata, man gjorde något tillsammans för att det skulle bli bättre för sig själva inte för att tjäna pengar.S Semiproffs skrev:Vägarna här i Norrland är under all kritik, potthål och spåriga, måhända att de är bättre för sörlänningarna men i mina trakter är de urusla.
De flesta bolag är nog byggda av företag som behövt el till sin vht, eller av samfälligheter. Det är vad jag kallar privat. Sen har säkert en och annan kommun ägnat sig åt det också, men upptäckt att det var över deras kompetensnivå.
Jag har turen att bo i en kommun som inte sålt ut sitt elnät eller använder det som en extra taxering och har därmed låga kostnader.
Innan bodde jag i kommun som använde det kommunala elbolaget som kassako och drog in 1000kr per invånare och år som utdelning till kommunen.
Hobbysnickare
· Kilafors
· 60 inlägg
Nja, knappast, inte med Energimyndigheten i hasorna. Möjligen kunde du få det i gamla DDR, men inte i Sverige.D Daniel 109 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Något gemensamt med Jonas Sjöstedt kanske jag har då i så fall. Ett monopolföretag där kunden inte har något val och som levererar miljardvinster in i sin moderkoncern (Vattenfall Eldistribution levererar vinst till koncernen Vattenfall) anser jag är oskäligt. Vattenfall Eldistribution har efter att löner, investeringar i nätet och i utrustning, lokaler m.m. är betalt (det är ju först då vinsten går att beräkna) levererat in miljarder i vinst. Första halvåret 2017 uppgick vinsten till 3,8 miljarder kronor vilket var 676 miljoner kronor mer än samma halvår året innan. För helåret hade man ett rörelseresultat på 5,1 miljarder kronor. Vinstmarginalen uppgick till 45 %. Det är inga dåliga siffror! Enligt Ratsit är det endast fyra procent av aktiebolagen i Sverige som har en högre vinst per anställd än Vattenfall Eldistribution.S Semiproffs skrev:Nu låter du som Jonas Sjöstedt med tal om övervinster.. Det finns inga övervinster. Det finns bara vinster. Sen kanske inte nätbolagen investerar varje krona de får in i nätavgifter, men det är naturligt. Dels ska pengar fonderas, de ska ges aktieutdelning, det ska betalas skatt, löner OH kostnader. Vad jag vet så sänktes nätavgiften i fjol av bla Ellevio. Höjdes förvisso i Sthlm, men där var den så låg, men sänktes i Värmland och på västkusten.
https://www.ratsit.se/5564170800-Vattenfall_Eldistribution_AB#merInfo
Jag tar enbart upp Vattenfall här eftersom det är dem jag är kund hos OCH för att det är statens eget bolag.
Detta företag har på fem år höjt sina nätavgifter med drygt 50 %. Detta i tider med minusränta och i princip ingen inflation alls. Det är fråga om övervinster därom råder inget tvivel och denna åsikt delas av Villaägarna, EI och regeringen.Samma mönster går igen hos de bägge andra jättarna Ellevio och EON. Jämför nätrpriserna hos Vattenfall och närliggande MSE (Mjölby-Svartådalen) och du skall se att skillnaden i priser är påtaglig trots att även MSE har ett ganska stort landsbygdsnät (det är ju det Vattenfall skyller sina höga priser på).
F.ö. hade Vattenfall inte behövt höja sina priser så mycket på så kort tid om de gjort som de flesta bolag gör och avsatt kapital för framtida investeringar istället för att leverera vinst till moderbolaget.
Tydligen rätt tandlös myndighet. Vattenfall har ju ökat kostnaderna markant på kort tid. Bra mycket högre ökning än vad de lagt på att förbättra våra lokala nät i Sverige.N Nalleman64 skrev: