Hej, jag har ett fritidshus av funkis stil med sne tak eller vad man nu ska kalla det. I alla fall så sviktar taket lite. Stugan har funnits i 50 år så jag tror inte de kommer rasa men i alla fall så är det ganska störande när innertaket inte är plant. Jag hade tänkt sätta en limträbalk nu till helgen rakt genom stugan och då är frågan: Jag har rivit innertaket ner till "plankorna" (sågspånsisolering) så allt är ju täck med plankor. Måste jag ta bort plankorna så jag får fram takstolarna synligt för att sedan lägga limträbalken direkt mot dom eller kan jag pressa upp det med plankorna kvar där dom är? Jag har kollat lite snabbt men som jag förstår det så är dom spikade direkt i takstolarnas undersida och då tycker man ju det ska gå bra att låta dom vara kvar och slippa ett eventuellt ras av väldigt mkt spån...

Tack på förhand.

Det låter mycket rimligt. Ingen anledning att riva bort innertaket om du bara skall göra en enkel förstärkning. Speciellt eftersom det klarat 50 år.
Det blir ju mer en estetisk åtgärd med balken, samtidigt som den stöttar upp takstolarna.

56x220 limträbalk rakt på plankorna gjorde jobbet :)

Hej sukke2k

Eftersom jag har samma problem skulle jag gärna vilja veta hur du gjorde för att få upp taket igen?
Jag har funderat på att använda domkrafter eller något liknande, men har just nu ingen riktigt klar bild
av hur "lyftet" skall gå till.

Skillnaden är att det är så lågt i tak att jag kan inte ha något under befintligt bjälklag, utan jag måste
lägga min förstärkning parallellt med befintliga reglar. Har helt enkelt planerat använda vanliga 145x45
som jag spikar/skruvar i reglarna när jag fått upp dem raka igen.

Hej.
Jag hyrde 2 stämpar från ett ställe som heter byggutrustning, finns förmodligen inte där du bor men säkert nått annat ställe du kan hyra ifrån. Dom kostade 100kr för en helg. Det funkar lite som en domkraft, det är 2 järnstolpar som du lägger limträbalken i och skjuter upp dom tilll takhöjden för att sedan låsa fast dom där. Sen skruvar du upp dom så att taket pressas upp. Jag pressade upp mitt tak nästa hela vägen med dom, sen gick det för tungt att skruva helt enkelt och då fick jag ta hjälp av en domkraft som jag satte en regen i som gick under limträbalken. För att pressa upp den kanske 2cm till, sen var det bara att sätta reglar i varje sida av limträbalken, och skruva fast. Inget har då ännu rasat och taket är plant nu :) Dock så måste min stuga varit byggd med lite insjunket tak då alla innerväggar släppte från taket när det kom upp. Men där var det bara att lägga klossar mellan regeln och taket och spika ihop.

Lycka till :)

Edit: såg du att du hade tänkt använda vanliga reglar istället för limträbalk, kolla för det finns smalare limträbalkar även limträpelare som jag tror är i storlek med reglarna du hade tänkt använda, det kommer iaf att bära upp det betydligt bättre om du får tag på limträ i rätt storlek.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.