Vi har ett golv på ovanvåning som sviktat otroligt. På golvet låg skruvat spåntat trägolv, som vi nu tagit bort för att verkligen se hur det ser ut med reglar isolering osv.
Vi märker då att själva stocken, golvåsen i mitten, sviktar. Hur förstärker man den på lämpligast sätt? Rummet under är vardagsrum och vill i absolut sista utväg sätta upp balk i taket där.
I dagsläget är en metallstång som går igenom alla reglar, men den verkar inte hjälpa alltför mkt.
#timmerhus #trägolv #sviktande #svikta #övervåning
Vi märker då att själva stocken, golvåsen i mitten, sviktar. Hur förstärker man den på lämpligast sätt? Rummet under är vardagsrum och vill i absolut sista utväg sätta upp balk i taket där.
I dagsläget är en metallstång som går igenom alla reglar, men den verkar inte hjälpa alltför mkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
#timmerhus #trägolv #sviktande #svikta #övervåning
Har du mer info om huset och husritningar du kan lägga upp? Golvet ser ju väldigt nytt ut, är hela huset nytt eller har det gjorts nån ombyggnation/renovering nyligen? Har man ändrat planlösningen och tagit bort vägg(ar) på våningen under?
Har inga ritningar. Huset är byggt 1810. Golvet las in för några år sedan men aldrig blivit nåt mer, är oinrett i övrigt. Vi ska dock göra det nu, samt slå upp innerväggar mm.D Dublin skrev:
Någon vägg har inte tagits bort mig veterligen, det var annars min 1a tanke.
Kan man "peta in" nåt under stocken som avlastning som fästes mot timret mot väggar? Är helt novis på det här så gissar hejvilt just nu.
Du skriver att den sviktar. På vilket sätt? Böjs den nedåt när den belastas? I så fall måste den stärkas upp. Finns lite olika sätt att göra detta. T.ex. skruva reglar på dess båda sidor lika långa som den är? Är det bara den som sviktar?
Bäst vore nog att göra ett nytt bjälklag och samtidigt stärka upp alla "golvåsar'
Bäst vore nog att göra ett nytt bjälklag och samtidigt stärka upp alla "golvåsar'
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Hur hög är golvåsen?
Är det 120-reglar som ligger ovanpå?
En tanke är ju att styva upp åsen med en regel på vardera sida, högre som går hela vägen upp i höjd med ovankant spikreglarna, från underkant ås. Hur höga skulle du då få plats med?
Vad är spännvidden på åsen?
Vet inte alls hur mycket på höjden du har att jobba med, krysskortla är ju ett alternativ mellan alla spikreglarna. Men det blir svårt om de bara är 120/145 höga.
Jag blev klar igår med att styva upp och rikta ett bjälklag i ett hus från 1847. Men jag har inga åsar utan de är fäst i inner och ytterväggar.
Är det 120-reglar som ligger ovanpå?
En tanke är ju att styva upp åsen med en regel på vardera sida, högre som går hela vägen upp i höjd med ovankant spikreglarna, från underkant ås. Hur höga skulle du då få plats med?
Vad är spännvidden på åsen?
Vet inte alls hur mycket på höjden du har att jobba med, krysskortla är ju ett alternativ mellan alla spikreglarna. Men det blir svårt om de bara är 120/145 höga.
Jag blev klar igår med att styva upp och rikta ett bjälklag i ett hus från 1847. Men jag har inga åsar utan de är fäst i inner och ytterväggar.
Redigerat:
Metallstången fyller ingen funktion för att minska svikten. Troligen håller den ihop ytterväggarna och har satts dit när man tog bort en vägg som fyllde samma funktion tidigare.B Birrdie skrev:
Ta inte bort stången innan du vet exakt vilken funktion den har...
Ja precis. Det är bara den som ligger där så är bara den som sviktar, men, det gör ju då att hela golvet känns som de gungar då den är "basen" för hela golvet.T Tompafix skrev:Du skriver att den sviktar. På vilket sätt? Böjs den nedåt när den belastas? I så fall måste den stärkas upp. Finns lite olika sätt att göra detta. T.ex. skruva reglar på dess båda sidor lika långa som den är? Är det bara den som sviktar?
Bäst vore nog att göra ett nytt bjälklag och samtidigt stärka upp alla "golvåsar'
Vad är spännvidd? 🙈 Är som sagt heeelt novis. Vi har lejt snickare som kommer hjälpa oss, men vill ändå kolla om det är något vi hade kunnat göra själva.U Utsliten och utdömd skrev:Hur hög är golvåsen?
Är det 120-reglar som ligger ovanpå?
En tanke är ju att styva upp åsen med en regel på vardera sida, högre som går hela vägen upp i höjd med ovankant spikreglarna, från underkant ås. Hur höga skulle du då få plats med?
Vad är spännvidden på åsen?
Vet inte alls hur mycket på höjden du har att jobba med, krysskortla är ju ett alternativ mellan alla spikreglarna. Men det blir svårt om de bara är 120/145 höga.
Jag blev klar igår med att styva upp och rikta ett bjälklag i ett hus från 1847. Men jag har inga åsar utan de är fäst i inner och ytterväggar.
Tycker det är roligt och vill lära mig.
Vi kommer kottla upp golvet, men tror ändå stocken behöver förstärkas, då den gungar så gungar hela golvet då allt ligger mot den. Sjukt obehagligt då hela golvet känns som de flyter
Inga väggar har tagits bort, men vi har ändå inte tänkt ta bort den.useless skrev:
Spännvidd - hur långt stocken hänger i "luften" dvs hur långt är det mellan stöden under (från yttervägg till yttervägg om det inte finns några andra väggar eller stolpar som stöder)?B Birrdie skrev: