Man får hyra dem av leverantören och det är dyrt om man inte använder gasen yrkesmässigt.

Låter bli att svara vilka svetsar som är trevliga, bjoli svarade exakt vad jag tänkte skriva :)

Vad är skillnaden på en svets med och utan gas förutom det uppenbara? Kan en flussfylld tråd ersätta gas?

Och jag vill lära mig spackla. Ska jag kőpa en giraf főr 15000? Eller vanlig sandpapper på trä bit?
Vist. Har man mycket pengar kan man köpa hur dyra saker som.
Min kompis spenderade minst 30000 på fiskegrejor. Jag 500. Han tycker inte om att fiska med mig. Jag får alltid mer och större fisk :)

Det var i mina ögen en väldigt tramsig kommentar. En skaplig begagnad MIG-svets får man för runt 2kkr. Med den kan man lära sig att behärska MIG-svetsning ganska bra. För de pengarna får du inte någon vettig ny MIG-svets. Jag propsar på MIG som förstasvets då det är lätt att komma igång.

För övrigt ska du _inte_ köpa dig en Flex Giraff om du vill lära dig spackla vettigt. Då blir du bortskämd med ett lätt slipmoment. Är man bra på att spackla behöver man inte slipa speciellt mycket.

Beror som sagt helt på vad du ska svetsa. Tunnplåt är enklast med MIG/MAG. Ska du svetsa konstruktionsstål är pinn (MMA) svets en bra och prisvärd början.
Att svetsa och kunnas svetsa är två helt olika saker har jag själv fått erfara. Köp några böcker i ämnet så får du en hel del grundläggande tips. Biltema har häften för olika svetstekniker. Sedan är det bara att öva och öva. Ett tips är att kolla på bra svetsfogar och se hur de ser ut och försöka komma dit när det gäller ditt eget resultat. Börja med att svetsa raka strängar på en 4 mm plåt.
Tänk på att välja rätt ström till den elektrod du kör med och att hålla en jämn hastighet. Öva på skrotbitar innan du ger dig på ett "riktigt" projekt. Skriv gärna upp de inställningar av svetsström mm du hade när det vart bra.
Tips på böcker:
Fakta om bågsvetsning (Ivar Henriksson/Thomas Hällman LIBER)
Bågsvetsning, fakta om MMA
Bågsvetsning, MMA arbetsbok

Är MIG/MAG och MMA separata maskiner?

Ja :)

MIG/MAG enl Wikpedia
MMA kallas ofta pinnsvets
Vi kallar den bara elsvets till skillnad från gassvetsen och migen :D

Och en TIG har oftast MMA funktion också om jag inte har helt fel.

Och för att svetsa med bra resultat behöver man iallafall som nybörjare en bra svetshjälm med automatisk avbländning så man ser vad man jobbar med :P.

Finns det inga kvällskurser i ämnet någonstans? Jag lärde mig på en kurs i gymnasiet en gång i tiden och då fick man köra med alla möjliga svetsar och skärutrustning.
Läs en bok är också en bra början. Då får man en bra översikt över vilka metoder som finns och deras för och nackdelar.

End skrev:
Varför får man inte äga 20L flaskor? Menar du att man inte får äga som privatperson eller allmänt?
flaskor större än 5L får endast hyras. oavsett privat eller företag.

Nja, 11 liters Air Liquid är köpeflaskor

Se till att du skaffar en svetshjälm med blinkfunktion. Då ser du vad du håller på med. När jag lärde mig svetsa för 25 år sedan hade dessa hjälmar precis kommit och kostade en förmögenhet, nu finns det billiga på biltema.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.